Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

Phishing

InPost twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty

Piotr R

22 listopada 2023

Końcówka roku to czas, w którym praktycznie wszyscy częściej korzystamy ze sprzedaży online. Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki i Wigilia to daty w kalendarzu, które generują wzmożony ruch w sieciach sklepów internetowych, ponieważ handel wysyłkowy jest bardzo wygodną opcją dla ludzi, którzy nie mają czasu na świąteczne zakupy stacjonarne. Niestety ten fakt często wykorzystują także cyberprzestępcy, którzy podszywają się pod firmy dostawcze i wysyłają wiadomości phishingowe o treści głoszącej, że Twoja paczka została wstrzymana z powodu niedopłaty. Dlatego w tym artykule przedstawimy sposoby, dzięki którym będziemy mogli uniknąć internetowych oszustw i nie dać się nabrać hakerom podszywającym się pod firmy kurierskie. Phishing

Oszustwa związane z tym, że Twoja paczka rzekomo została wstrzymana z powodu niedopłaty – dlaczego są tak popularne?

W ostatnich latach oszustwa związane z podszywaniem się pod firmy transportowe stały się niezwykle popularne z kilku powodów. Pierwszym z nich jest to, że takie usługi są coraz częściej wykorzystywane przez wszystkich użytkowników sieci. Paczkomaty są niezwykle wygodne, ponieważ dzięki nim możemy zamówić interesujący nas produkt i odebrać go, kiedy tylko chcemy. Rozwiązuje to problem odbioru przesyłki od kuriera, co wiąże się z tym, że musimy poświęcić kilka godzin na to, aby fizycznie być w domu. Oprócz tego hakerzy wykorzystują także to, że z zakupów online coraz częściej korzystają niedoświadczeni użytkownicy sieci, którzy nie potrafią poznać tego, że ktoś próbuje ich oszukać. Drugim powodem popularności oszustw związanych z paczkomatami lub punktami pickup jest to, że firma z reguły wysyła powiadomienia SMS-owe o statusie przesyłki do swoich klientów. Jeśli czekamy na paczkę, to wyczekujemy powiadomienia o tym, iż nasz wymarzony produkt jest już w paczkomacie, z którego możemy go pozyskać. Fakt ten jest wykorzystywany przez cyberprzestępców, którzy często wysyłają wiadomości SMS-owe głoszące, że nasza paczka została wstrzymana z powodu niedopłaty, a następnie zachęcają nas do wejścia na niebezpieczną stronę, lub zapłacenia jakiejś dodatkowej kwoty. Trzecim powodem popularności scamu związanego z z firmami dostawczymi jest to, że są pewne okresy w roku, gdy wielu użytkowników sieci korzysta z możliwości dokonywania zakupów online. Black Friday, Cyber Monday i święta to czas, w którym wiele produktów jest przecenionych, dlatego chętniej po nie sięgamy. Cyberprzestępcy doskonale o tym wiedzą i wykorzystują ten czas do przeprowadzania kampanii phishingowych głoszących, że nasze paczki zostały wstrzymane z powodu niedopłaty. Dokonywanie zakupów online generuje wiele wiadomości, które trafiają na nasze skrzynki pocztowe. Jeśli kupujemy zegarek online, to najprawdopodobniej otrzymamy wiadomość ze sklepu głoszącą, iż złożyliśmy zamówienie. Następnie otrzymamy wiadomość z naszego banku, że opłaciliśmy zamówienie. Kolejna wiadomość będzie dotyczyła tego, że sklep otrzymał naszą wpłatę. Następna wiadomość będzie także od sklepu, który poinformuje nas, że zamówienie zostało przygotowane do wysyłki. Później zainteresuje się nami firma transportowa, który poinformuje nas, że przyjęli naszą paczkę, a później, iż trafiła ona do paczkomatu. Cały ten proces sprawi, że otrzymamy około sześciu wiadomości. Jeśli chcemy kupić prezenty dla całej rodziny, ta liczba może wynieść kilkadziesiąt maili. Cyberprzestępcy dobrze o tym wiedzą i chętnie wyślą nam wiadomość phishingową głoszącą, że nasza paczka została wstrzymana z powodu niedopłaty, która będzie zawierała niebezpieczne linki lub złośliwe oprogramowanie.

Przykłady oszustw związanych z wstrzymaniem paczki z powodu niedopłaty

Najczęstsze oszustwa związane z podszywaniem się pod firmy transportowe dotyczą SMS-owych wiadomości phishingowych. W takich wypadkach hakerzy pozyskują bazy danych użytkowników, które zawierają numery telefonów i wysyłają na nie wiadomości zawierające niebezpieczne linki lub zawiadomienie o tym, że użytkownik ma uregulować dodatkową opłatę za przesłanie paczki. Poniżej zamieszczamy przykład takiego SMS-a. „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 1,99 PLN. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność klikając w link….” Pamiętajmy o tym, że firma dostawcza nigdy nie wyśle Ci takiej wiadomości, dlatego, jeśli kiedykolwiek otrzymasz polecenie dodatkowej zapłaty, to najlepiej zignoruj wiadomość i zablokuj numer, z którego otrzymałeś takiego SMS-a. Warto także pamiętać o tym, że hakerzy często wysyłają wiadomości phishingowe nie tylko za pomocą SMS-ów, lecz także za pomocą e-maili. W takim wypadku cyberprzestępcy najczęściej podszywają się pod firmy dostawcze i zachęcają do wejścia na ich sfałszowaną stronę, a następnie pozostawienia swoich danych. Poniżej zamieszczamy taką przykładową wiadomość. „Drogi Kliencie, Informujemy, że przesyłka 1234 **** 1234 opuściła nasze magazyny, ale nie można jej dostarczyć w przewidywanym terminie z powodu nieprawidłowego adresu dostawy. Przewidywana data dostawy: 23.12.2023 Aby otrzymać przesyłkę w przewidywanym terminie, prosimy o podanie prawidłowego adresu i wniesienie nowej opłaty za dostawę (1,99 zł) WYPEŁNIJ SWÓJ KOMPLETNY ADRES DOSTAWY” Jeśli zobaczymy taką wiadomość, to możemy mieć pewność, że to wiadomość phishingowa. Żadna firma transportowa nigdy nie będzie chciała dodatkowej opłaty za zmianę danych dostawy. Do niedawna takie oszustwa można było łatwo rozpoznać po dużej liczbie błędów ortograficznych i fleksyjnych, jednak musimy pamiętać o tym, że aktualne możliwości narzędzi wykorzystujących możliwości AI, takich jak ChatGPT, powodują, iż wiadomości phishingowe są już pozbawione tych mankamentów.

W jaki sposób ochronić się przed oszustwami?

Najlepszą metodą na ochronę przed oszustwami phishingowymi jest korzystanie ze skutecznego systemu antywirusowego, który został wyposażony w moduł antyphishingowy. Oprogramowanie takie, jak Bitdefender Family Pack automatycznie blokuje SMS-owe wiadomości oszustów, dzięki temu nie będziemy mieli nawet możliwości na stanie się ofiarą hakera. Natomiast jeśli będziemy bardzo chcieli odczytać daną wiadomość, to w momencie, gdy klikniemy w link, otrzymamy powiadomienie o niebezpieczeństwie. Dzięki takim rozwiązaniom oszuści podszywający się pod firmę kurierską nie będą mogli już więcej żerować na braku podstawowej wiedzy o cyberbezpieczeństwie naszych członków rodziny. Poza zainstalowaniem odpowiedniego antywirusa warto także pamiętać o profilaktyce związanej z cyberbezpieczeństwem. Warto uświadamiać naszych członków rodziny o niebezpieczeństwach związanych z zakupami online, a także korzystać z funkcji kontroli rodzicielskiej do tego, aby monitorować aktywność naszych dzieci w Internecie. Dzięki temu nasza cała rodzina będzie mogła cieszyć się bezpiecznymi świętami oraz promocjami z okazji Black Friday i Cyber Monday.

Autor


Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy