W tym artykule dowiesz się w jaki sposób możesz bezpiecznie korzystać z aplikacji na telefonie. Poznasz kilka prostych sposobów, aby skutecznie zabezpieczyć się przed zagrożeniami na urządzeniach mobilnych.
Jak bezpiecznie pobierać aplikacje
Na początek powinniśmy zwrócić uwagę na konsekwencje, które mogą nam grozić w trakcie nieodpowiedzialnego korzystania z telefonu. Mogą one być różne od infekcji niegroźnymi wirusami, przez fizyczne uszkodzenie sprzętu, utratę danych na dysku urządzenia, kradzież tożsamości lub nawet utratę wszystkich pieniędzy z konta. Najczęstszą przyczyną powyższych problemów jest człowiek, dlatego powinniśmy dokładnie czytać wszystkie komunikaty, które klikamy i mieć pełną świadomość tego co robimy na urządzeniu.
Aby zachować bezpieczeństwo w przypadku pobierania aplikacji powinniśmy stosować się do kilku podstawowych zasad.
Aplikacje tylko z oficjalnej dystrybucji
Przede wszystkim powinniśmy całkowicie zapomnieć o korzystaniu z aplikacji pobieranych z innych źródeł niż dystrybucja z oficjalnych sklepów. Telefony zazwyczaj mają domyślnie włączoną blokadę instalowania aplikacji z tzw. niezaufanych źródeł. Pobieranie darmowych aplikacji ze znalezionych w wyszukiwarce stron jest kuszące ale w ten sposób z własnej woli narażamy się na niebezpieczeństwo co może skutkować poważnymi dla nas konsekwencjami.
Ograniczone zaufanie
Instalując aplikacje powinniśmy skupić uwagę tylko na oficjalną dystrybucję tj. Google Play na Androidzie i App Store na iOS. Pamiętajmy, że samo korzystanie z zaufanych sklepów nie zapewnia całkowitego bezpieczeństwa. Aplikacje są tam moderowane jednak przy ich ogromnej ilości dokładne sprawdzenie pochodzenia oraz funkcji, które spełniają jest niemożliwe. Dlatego powinniśmy postawić na produkty popularnych i sprawdzonych producentów.
Uprawnienia aplikacji
Instalując aplikację powinniśmy też zwrócić uwagę na to, do których funkcji telefonu usiłuje ona uzyskać dostęp. Przykład aplikacji bankowej, która żąda od nas dostępu do zdjęć i filmów wydaje się być podejrzany, Nie zgadzajmy się na wszystko co jest napisane na ekranie telefonu.
Phishing
W trakcie korzystania z telefonu uważajmy też na ataki typu phishing. Za pomocą wiadomości SMS, aplikacji komunikatorów, czy nawet powiadomień systemowych możemy łatwo paść ofiarą ataku wyłudzającego dane. Wystarczy, że klikniemy w wyświetlony link, by zostać przekierowanym na fałszywą stronę, gdzie można przez nieuwagę osobiście podać oszustowi swoje dane.
Ochrona antywirusowa
Powinniśmy pamiętać też, aby stosować skuteczne oprogramowanie antywirusowe. Telefony posiadają wbudowane systemy ochrony jednak ich producenci nie zajmują się profesjonalnie bezpieczeństwem ani nie analizują wirusów dlatego ta zwykła ochrona zawsze będzie niewystarczająca. Najlepiej zainwestować w porządny antywirus, który będzie sprawdzał nasz ruch sieciowy, skanował i analizował zachowanie zainstalowanych aplikacji oraz będzie chronił nas przed linkami phishingowymi. Takim rozwiązaniem jest Bitdefender Mobile Security na system Android.
Co zrobić gdy mój telefon został zainfekowany
Niestety nawet najbardziej ostrożni użytkownicy telefonów mogą zostać ofiarą ataku lub infekcji.
Bank i Policja
Celem ataków zawsze będzie przede wszystkim wyłudzenie od ofiary pieniędzy. Nie jesteśmy w stanie natychmiast sprawdzić czy nasze pieniądze zniknęły. Powinniśmy najpierw skontaktować się z bankiem i zablokować naszą aplikację zainstalowaną na telefonie, aby spróbować zapobiec ewentualnej utracie pieniędzy z konta. Gdyby jednak doszło do kradzieży pieniędzy z konta, po poinformowaniu banku należy niezwłocznie skontaktować się z policją, która podejmie odpowiednie kroki w tej sprawie.
Alerty BIK
Inną ciekawą metodą, która może być pomocna w przypadku kradzieży tożsamości jest wykupienie subskrypcji tzw. alertów BIK (zawczasu np. z poziomu aplikacji bankowej). Dzięki nim zostaniemy niezwłocznie poinformowani gdy ktoś będzie próbował wziąć kredyt na nasze dane osobowe. W ten sposób będziemy w stanie zapobiec konieczności spłacania rat za pożyczkę, której nigdy nie wzięliśmy. Kontaktując się niezwłocznie z kredytodawcą możemy zablokować wzięcie pożyczki na nasze dane.
Polityka haseł i 2FA
Wróćmy jednak do samego telefonu. Gdy doszło już do infekcji, powinniśmy koniecznie zmienić hasła do serwisów, z których korzystamy. Najważniejsza jest skrzynka mailowa, ponieważ w większości przypadków, osoba mogąca się do niej zalogować jest w stanie zresetować dostępy do pozostałych serwisów (np. mediów społecznościowych). Dlatego zapobiegawczo nie zapominajmy o używaniu podwójnego uwierzytelnienia (2FA), aby utrudnić przestępcy kradzież naszych kont.
Ustawienia fabryczne
Jedyną metodą na odzyskanie funkcjonalności zainfekowanego urządzenia jest reset do ustawień fabrycznych. Oczywiście zakładając, że nie doszło do uszkodzeń fizycznych. Jedyną możliwością na przywrócenie normalnego działania jest przywrócenie wyczyszczonego telefonu z kopii zapasowej. Jeśli nie wykonywaliśmy backupu urządzenia odzyskanie danych może być niemożliwe.