Media społecznościowe po raz kolejny zostały wykorzystane do manipulowania wynikami wyborów prezydenckich

29 października 2018
Facebook usunął 68 fanpage’y oraz 43 fałszywe konta, wykorzystywane do manipulowania wynikami wyborów prezydenckich w Brazylii.

Usunięte fanpage’e oraz fałszywe konta generowały treści niezgodne z regulaminem Facebooka. Był to między innymi spam wyborczy, a także klikalne treści (tzw. clickbait content). Były one rozpowszechniane w celu tworzenia farm lajków, zwiększających znacząco zasięg spreparowanych informacji wyborczych. Usunięte strony oraz profile założone zostały Raposo Fernandes Associados (RFA), lokalną grupą marketingową powiązaną z prawicowym kandydatem na prezydenta Jairem Bolsonaro. Jednocześnie obaj kandydaci do urzędu prezydenta Brazylii skarżą się na polityczny trolling, mogący wpłynąć na wyniki głosowania.
– Nie tylko Facebook został zaatakowany. Podobne działania widoczne są w aplikacji WhatsApp, który jest głównym komunikatorem, a także kanałem uzyskiwania informacji, także politycznych, w Brazylii. Rozpowszechnianie dezinformacji wyborczej stało się poważnym problemem dla sieci społecznościowych. Jest to coraz popularniejsza taktyka wykorzystywana celem wpływania na opinię publiczną i wyniki wyborów. Dlatego sieci społecznościowe powinny wziąć na siebie odpowiedzialność za takie praktyki i skutecznie im przeciwdziałać – powiedział Dariusz Woźniak, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.
Monici Guise, Menedżer ds. Polityki Bezpieczeństwa Facebooka w Brazylii, wydał oficjalne oświadczenie w tej sprawie:
– Prowadzimy stały monitoring i w przypadku pojawienia się podejrzanych zachowań, natychmiast je blokujemy.
Z kolei Victoria Grand, Główny Menedżer ds. Polityki Bezpieczeństwa Facebooka stwierdziła:
– Wybory prezydenckie w Brazylii to krytyczny moment dla tego kraju, dlatego koncentrujemy swoje wysiłki na zapewnieniu neutralności politycznej sieci społecznościowych i bierzemy na siebie pełną odpowiedzialność za próby manipulacji opinią publiczną.