Prawo dostępu – dlaczego warto prosić firmy o kopie swoich danych?
Piotr R
25 stycznia 2024
Czy warto poprosić o kopię swoich danych lub pełne zestawienie wszystkich danych osobowych, które udostępniłeś organizacjom? Pierwszym krokiem w kierunku zrozumienia i kontrolowania sposobu przetwarzania Twoich danych przez organizacje jest sprawdzenie, jakie przysługują Ci prawa.
Prawo dostępu – czym jest?
„Prawo dostępu” (artykuł 15 – RODO) daje Ci prawo do zwrócenia się do organizacji z pytaniem, w jaki sposób przetwarzają Twoje dane osobowe, oraz do uzyskania kopii tych danych. Niezależnie od tego, czy jest to Twoje imię i nazwisko, adres, konsumenckie preferencje, czy inne dane osobowe, masz prawo wiedzieć, kto je posiada, co z nimi robi, komu je udostępnia i skąd je ma.
Prawo dostępu to prawo do bezpłatnego otrzymania kopii swoich danych w dostępnym formacie. Organizacje i firmy powinny udzielić Ci odpowiedzi w ciągu jednego miesiąca i przekazać kopię Twoich danych osobowych oraz wszelkie istotne informacje na temat sposobu, w jaki dane zostały lub są wykorzystywane.
Przykładowa historia:
Jesteś fanem zakupów online. Zapisujesz się do programu lojalnościowego nowego butiku internetowego, a już po kilku tygodniach otrzymujesz maile z rabatami na produkty, które oglądałeś, ale jeszcze nie kupiłeś. Czy te dostosowane oferty mają coś wspólnego z Twoją ostatnią rejestracją, jeśli śledzą Twoje wzorce przeglądania, pozycje, które dodajesz do swojej listy życzeń i historię zakupów?
Najłatwiej się o tym przekonać, kontaktując się z butikiem i pytając, jakie dane na temat Twoich zwyczajów zakupowych posiada i w jaki sposób z nich korzysta.
Sklep ten jest zobowiązany na mocy przepisów RODO do udzielenia odpowiedzi i przekazania kopii posiadanych na Twój temat danych. Następnie zdecydujesz, czy uważasz takie oferty za zbyt nachalne (i skorzystasz z prawa do wycofania zgody, ograniczenia przetwarzania lub bycia zapomnianym), czy też skorzystasz ze spersonalizowanych rabatów ukierunkowanych na produkty, które lubisz.
Jak złożyć wniosek o kopię danych?
Żądanie kopii danych to zapytanie, które umożliwia Ci dostęp do informacji, jakie firmy zebrały o Tobie. Może to obejmować dane osobowe, takie jak imię i nazwisko oraz adres, a także zachowania, takie jak odwiedzane strony internetowe lub zakupione produkty.
Postępuj zgodnie z tymi prostymi wskazówkami, aby zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania potrzebnych informacji:
Złóż wniosek w formie pisemnej (e-mailem lub pocztą).
Podaj swoje imię i nazwisko, adres e-mail lub pocztowy oraz inne istotne dane kontaktowe.
Wyraźnie zaznacz, że zwracasz się z prośbą o informacje, i opisz, jakie informacje chcesz otrzymać, począwszy od danych kontaktowych i finansowych, a skończywszy na dokumentacji medycznej i danych biometrycznych. Opowiadaj jak najbardziej szczegółowo o swoich potrzebach lub zadawaj proste pytania.
Czego masz prawo oczekiwać?
W przypadku ignorowania Twoich prób uzyskania kopii danych możesz wysyłać żądania do organów publicznych, organizacji i administratorów danych. Pamiętaj także, że niektóre firmy zalecają wysyłanie zapytań na określone adresy e-mail lub korzystanie z formularzy na ich stronie internetowej. Teoretycznie nie musisz postępować zgodnie z tymi instrukcjami, ale często jest to najszybszy sposób, w jaki organizacja może rozpatrzyć Twoją prośbę.
Po otrzymaniu wniosku o dostęp do informacji przez osobę, której dane dotyczą, organizacja ma miesiąc na dostarczenie żądanych informacji. Jeżeli nie mogą dostarczyć żądanych danych w tym terminie, muszą wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Nie wolno im odrzucić wniosku o dostęp do danych osoby, której dane dotyczą, ani narzucać nieuzasadnionych warunków udostępnienia żądanych danych. Jeśli uważasz, że Twoja prośba została rozpatrzona niewłaściwie, możesz złożyć skargę do lokalnego organu ochrony danych.
Pamiętaj także o tym, że możesz samemu zminimalizować ryzyko wycieku Twoich danych dzięki stosowaniu kilku podstawowych zasad cyberhigieny:
Korzystaj z silnych i unikalnych haseł.
Zminimalizuj liczbę danych, które pozostawiasz na stronach internetowych.
Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.