Adobe udostępnia 7 milionów kont Creative Cloud online
29 października 2019
Adobe gigant oprogramowania, wydał powiadomienie o bezpieczeństwie, potwierdzające zawstydzające narażenie ponad 7 milionów kont użytkowników na ataki phishingowe.
W piątek wpis na blogu Adobe zatytułowany „Aktualizacja zabezpieczeń” ujawnił, że źle skonfigurowane „środowisko” doprowadziło do ujawnienia informacji o klientach. Pełna informacja brzmi:
„W Adobe uważamy, że przejrzystość w stosunku do naszych klientów jest ważna. Dlatego chcieliśmy udostępnić aktualizację zabezpieczeń.”
Pod koniec ubiegłego tygodnia Adobe odkrył lukę w zabezpieczeniach związaną z pracą w jednym z naszych prototypowych środowisk. Natychmiast zamknęliśmy źle skonfigurowane środowisko, usuwając lukę.
Środowisko zawierało informacje o kliencie Creative Cloud, w tym adresy e-mail, ale nie zawierało żadnych haseł ani informacji finansowych. Ten problem nie był związany ani nie wpływał na działanie podstawowych produktów lub usług Adobe.
„Sprawdzamy nasze procesy programistyczne, aby zapobiec występowaniu podobnych problemów w przyszłości .”
Ogłoszenie jest krótkie w szczegółach. Jednak raport firmy Comparitech rzuca więcej światła na ten problem. Witryna dokonała odkrycia we współpracy z badaczem bezpieczeństwa Bobem Diachenko, który natychmiast powiadomił Adobe. Firma załatała usterkę tego samego dnia (19 października).
Ujawniona baza danych Elasticsearch zawierała blisko 7,5 miliona kont użytkowników Creative Cloud i można było uzyskać do niej dostęp bez hasła lub innego uwierzytelnienia. Szacuje się, że baza danych ujawnia dane użytkownika przez około tydzień – dużo czasu, aby ktoś mógł je odfiltrować i wykorzystać w oszustwach typu phishing i oszustwach.
Raport wspomina również, że oprócz nieszczelnych wiadomości e-mail w ujawnionej bazie danych były przechowywane takie informacje, jak: data utworzenia konta; jakie produkty Adobe posiada użytkownik; status subskrypcji; czy użytkownik jest faktycznym pracownikiem Adobe; identyfikator użytkownika; kraj; Czas od ostatniego logowania; status płatności. Innymi słowy, mnóstwo informacji do stworzenia bardzo przekonującego oszustwa phishingowego. Nic nie wskazuje na to, że ujawnione informacje zostały naruszone.