Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

BlogZagrożenia Internetowe

Bankowość mobilna – to należy wiedzieć, aby nie dać się oszukać!

piotrek

Piotr R

10 listopada 2016

Bankowość mobilna – to należy wiedzieć, aby nie dać się oszukać!

Polacy coraz chętniej korzystają z technologii mobilnych. Tak wynika z raportu “mShopper: Polacy na zakupach mobilnych”. Tezę z badania potwierdzają słowa Patryka Bukowieckiego z Grupy Allegro. Poprzedni rok pod względem zakupów w sieci z wykorzystaniem urządzeń mobilnych był dla najpopularniejszego w Polsce serwisu aukcyjnego rekordowym. Wpływ na takie wyniki sprzedaży miały dostosowane do rozdzielczości ekranów strony RWD oraz dodatkowe korzyści wynikające z zakupów przez telefon. Jednak, czy w całej tej mobilnej handlowej turystyce nie zapominamy o rzeczy najważniejszej — bezpieczeństwie?

W komunikacie wystosowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego liczba użytkowników korzystających z mobilnych usług banków wzrosła w ostatnich 3 latach aż o 250%. W kontekście ruchu internetowego, w 2013 roku procentowy udział właścicieli smartfonów korzystających z internetowych banków na prywatnym urządzeniu kształtował się na poziomie 12%, a w 2015 roku ruch ten zwiększył się do poziomu 43%. Systematycznie, co rok wskaźnik technologii mobilnych stosowanych do obsługi konta bankowego wzrastał o 10%. Jednak biorąc pod uwagę aspekt bezpieczeństwa, wyniki te wcale nie napawają do optymizmu.

Z badania KNF wynika także, że bankowość mobilna wcale nie jest taka bezpieczna. W dodatku istnieją pewne niedogodności np. niedostosowanie stron internetowych do osób niepełnosprawnych, brak niektórych funkcjonalności w stosunku do bankowości tradycyjnej lub nie najlepsze bezpieczeństwo podczas logowania i w dodatku oporność społeczeństwa na nowe technologie autoryzacji — to wszystko przekłada się na problemy, które nie szybko zostaną rozwiązane.

Chociaż nie wszystkim bankom można odmówić troski o bezpieczeństwo klientów, to jednak trzeba mieć na uwadze, że nadal mało która instytucja publiczna zdążyła dostosować swoje serwisy do potrzeb obywateli niepełnosprawnych zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG 2.0. Co więcej, nie wszyscy są jeszcze gotowi na korzystanie z najnowocześniejszych technologii logowania do bankowości mobilnej. Tak zwany Touch ID z wykorzystaniem biometrii nie jest popularny w naszym kraju. Chociaż wbrew wszelkim pozorom Polacy bardzo chętnie dbają o swoją prywatność i bezpieczeństwo, to jeśli chodzi o bankowość mobilną nadal zdarzają się karygodne naruszenia podstawowych zasad bezpieczeństwa. Długie i skomplikowane hasła uwierzytelniające aż proszą się o zmianę autoryzacji klienta za pomocą krótkiego kodu PIN. Jednak szybkie logowanie nie jest współmierne do bezpiecznego logowania.

Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?

Niezależnie od urządzenia z jakiego przyjdzie logować się do banku, nie wolno zapominać o własnym bezpieczeństwie. W końcu to w rękach klientów spoczywa odpowiedzialność za środki zgromadzone na koncie bankowym. Nikt przecież nie chce, aby ciężko zarobione pieniądze przeszły w ręce przestępców.

Bezpieczna autoryzacja w systemie bankowym winna być poprzedzona weryfikacją stanu bezpieczeństwa strony internetowej banku:

  • Zielona kłódka z nazwą wydawcy certyfikatu EV (Extended Validation)
  • Do bankowości internetowej należy logować się wpisując ręcznie adres strony internetowej banku. Niektóre wirusy potrafią podmieniać skopiowany do schowka systemowego tekst, co nieuważnemu internaucie może pokrzyżować zamiary.
  • Należy sprawdzać adresy WWW w wiadomościach SMS i e-mail, aby ustrzec się przed atakami typu phishing (podszywania się pod inną osobę lub instytucję).
  • Aktualizacje oprogramowania powinny być robione regularnie. W ten sposób ochronimy się przed atakami wykorzystującymi luki w oprogramowaniu i systemie operacyjnym.
  • Dla własnego bezpieczeństwa warto rozważyć ustalenie dziennych limitów przekazów finansowych. W końcu sami wiemy najlepiej, ile jednorazowo możemy przeznaczyć na zakupy, rachunki, zabawę.
  • Dobrą praktyką jest korzystanie z powiadomień o zmianie stanu konta. Dużym błędem jest korzystanie z otwartych sieci bezprzewodowych.
  • Współczesne mobile systemy operacyjne są równie często atakowane co Windows, dlatego dobry i renomowany antywirus powinien stać na straży bezpieczeństwa bankowej aplikacji mobilnej i ruchu sieciowego.
  • W przypadku kodów QR nigdy nie można mieć pewności, na jaką stronę trafi użytkownik. Równie dobrze może być to witryna phishingowa lub ze złośliwym oprogramowaniem. Należy unikać korzystania z tej technologii.
  • W przypadku kradzieży telefonu należy niezwłocznie powiadomić bank (jeśli korzystamy z mobilnej aplikacji), policję oraz własnego operatora telekomunikacyjnego.

* W badaniu “ Shopper: Polacy na zakupach mobilnych” zebrano 2716 odpowiedzi, w tym 1000 od osób, które kupują mobilnie (przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupiły z wykorzystaniem urządzenia mobilnego tj. smartfona bądź tabletu)

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Bitdefender jako źródła.


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy