Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

AktualnościAppleBlogMedia Społecznościowe

Firma Apple ukarana grzywną w wysokości 8 milionów euro za wyświetlanie reklam bez zgody użytkownika

Damian S

8 stycznia 2023

Francuski organ nadzorujący ochronę danych nałożył na firmę Apple grzywnę w wysokości 8 milionów euro za naruszenie lokalnych przepisów dotyczących gromadzenia i wykorzystywania danych klientów do wyświetlania spersonalizowanych reklam.

Skarga dotycząca reklam

Po złożeniu skargi dotyczącej personalizacji reklam w App Store francuska Commission Nationale de l’Informatique et des Libertes (CNIL) zaczęła badać sprawę, aby sprawdzić, czy Apple przestrzega obowiązujących wówczas przepisów.

„Służby CNIL ustaliły, że w starej wersji 14.6 systemu operacyjnego iPhone’a, gdy użytkownik odwiedzał App Store, identyfikatory używane do kilku celów, w tym personalizacji reklam w App Store, były domyślnie automatycznie odczytywane na terminalu bez uzyskania zgody” – zdaniem organu.

Ponieważ funkcja ta nie była bezwzględnie konieczna do korzystania ze sklepu App Store, a użytkownicy musieli celowo przeszukiwać ustawienia prywatności iPhone’a, aby znaleźć przełącznik włączania/wyłączania „reklam Apple”, uznano, że producent iPhone’a naruszył artykuł 82 Francuska ustawa o ochronie danych, która stanowi, że „każde działanie, poprzez które usługa łączności elektronicznej uzyskuje dostęp do urządzenia końcowego użytkownika lub wprowadza do niego informacje… wymaga zgody użytkownika”.

Ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (RODO) zawiera podobne przepisy.

Firma Apple ukarana grzywną

W rezultacie CNIL nałożyła grzywnę w wysokości 8 milionów euro na giganta technologicznego z Cupertino.

CNIL obliczyła karę na podstawie zakresu przetwarzania ograniczonego do sklepu Apple Store, liczby zainteresowanych francuskich użytkowników, szacunkowych zysków z przychodów z reklam w tamtym czasie oraz faktu, że od tego czasu Apple osiągnął zgodność z ustawą o ochronie danych.

W oświadczeniu dla mediów rzecznik Apple France powiedział, że firma jest „rozczarowana” decyzją i będzie się odwoływać.

„Apple Search Ads idzie dalej niż jakakolwiek inna znana nam cyfrowa platforma reklamowa, zapewniając użytkownikom jasny wybór, czy chcą spersonalizowanych reklam”, powiedział rzecznik. „Dodatkowo Apple Search Ads nigdy nie śledzi użytkowników w aplikacjach i witrynach innych firm i wykorzystuje tylko własne dane do personalizacji reklam”.

Podobnie, firma macierzysta Facebooka, Meta, znalazła się niedawno w gorącej wodzie z europejskimi organami regulacyjnymi, ponieważ została ukarana grzywną w wysokości setek milionów euro za korzystanie z warunków świadczenia usług w taki sposób, aby pokryć nieprzejrzyste praktyki przetwarzania danych.


Autor


Damian S

Należę do działu Webmasterów. Do moich zadań należy tworzenie, poprawianie i pozycjonowanie nowych stron i wpisów na blogu. Aktualnie dalej jestem na etapie kształcenia się jako informatyk. W wolnym czasie dokształcam się w zakresie kolejnych języków programowania i uczę się tworzenia aplikacji mobilnych. W weekendy lubię zrelaksować się wędkując.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy