Google wysłało filmy z chmury obcym osobom
6 lutego 2020
Google zaliczył sporą wpadkę związaną z chmurą. Chodzi o wysyłanie filmów z aplikacji “Zdjęcia Google” do obcych osób. Nasuwa się więc pytanie, czy powinniśmy w takim miejscu przechowywać nasze prywatne materiały multimedialne?
Problemy techniczne, które nie powinny mieć miejsca
Pomiędzy 21, a 25 listopada 2019 awarii uległa usługa Zdjęcia Google. Część osób, która stworzyła materiały wideo, a następnie wysłała je do chmury musiała przyjąć do wiadomości to, że film trafił do obcych osób. Jak to możliwe? Przedstawiciele firmy Google sami przyznali się do błędu, a konkretnie do problemów technicznych. Nie był to atak hakerów, a błąd usługi. Niestety nie wiadomo jak dużej liczby osób dotyczył ten problem. Według informacji pochodzących od 9to5Google mówimy o 0,01 procencie osób, które korzystają z aplikacji “Zdjęcia Google”. Chodzi o tych użytkowników, którzy dodatkowo używają Google Takeout. Jest to usługa, która pomaga pobierać kopie zapasowe danych z serwerów Google’a. Może wydawać się, że 0,01 to niewielka ilość osób, jednak warto przypomnieć, że ze Zdjęć Google korzysta ponad miliard osób.
Czy warto przechowywać dane w chmurze?
Wiele osób każdego dnia przesyła ogromną ilość danych, w tym także multimediów na chmurę. Przyzwyczailiśmy się do tego, jest to bardzo wygodne rozwiązanie do przechowywania różnych plików. Niestety wpadki takie jak ta, związana z awarią Zdjęć Google’a sprawia, że powinniśmy zastanowić się nad tym, czy warto do chmury wysyłać wszystkie multimedia, szczególnie te prywatne. Właściciel tego rozwiązania przeprosił za awarię i niestety nic więcej nie mógł zrobić. Należy więc przemyśleć kilka razy czy dany materiał powinien pozostać na naszym urządzeniu, czy jest na tyle bezpieczny, że będziemy mogli umieścić go w chmurze. Oczywiście archiwizowanie plików na prywatnym dysku bez udostępniania ich w sieci wcale nie zabezpiecza nas w stu procentach przed pozyskaniem ich przez osoby trzecie. W końcu na przykład smartfon może być ukradziony. Warto przed takimi sytuacjami się uchronić i w ramach działań prewencyjnych powinniśmy skorzystać z dodatkowego oprogramowania szyfrującego nasze dane. Mowa tutaj między innymi o aplikacji Bitdefender Mobile Security, który za sprawą modułu antykradzieżowego pozwoli nie tylko zlokalizować nasze urządzenie, lecz także zdalnie skasujemy wszystkie dane. Dzięki temu nie trafią do osób niepowołanych.
Autor
Artykuły które mogą Ci się spodobać
Bezpieczeństwo w Internecie • Wycieki Danych
Tydzień Świadomości Kradzieży Tożsamości
30 stycznia 2025