Jak reagować, gdy podejrzewasz że Twoje dziecko jest prześladowane w Internecie?
10 września 2018
Zastraszanie i prześladowanie dziecka może mieć poważne konsekwencje i prowadzić do problemów w jego dalszym rozwoju. Firma Bitdefender podpowiada, jak postępować w przypadku podejrzeń, że Twoje dziecko jest prześladowane w sieci.
Wysłuchaj dziecka
Dowiedz się, co dokładnie się stało, jakie uczucia targają twoim dzieckiem i jakie są tego powody. Jeśli dziecko dobrze się czuje wśród rówieśników, jest radosne i przyjaźni się z innymi, raczej nie masz podstaw do obaw. Jeśli jednak relacje Twojego dziecka z rówieśnikami są trudne, może to być sygnał że jest prześladowane i musisz temu zapobiec. Upewnij się, że ty i dziecko podobnie odbieracie to, co się stało.
Uspokój i wesprzyj dziecko
Możliwe, że twoje dziecko niepokojone jest już od dłuższego czasu. Być może niechętnie wypowiada się na ten temat. Chwal je za otwartość i nieukrywanie swoich trosk. Wykaż zrozumienie i zapewnij o swoim wsparciu.
Współpracuj z dzieckiem
Najpierw razem zgromadźcie dowody zastraszania, najlepiej zachowując zrzuty ekranu. Następnie zgłoście złe praktyki administratorom i wykorzystajcie dostępne na portalach społecznościowych funkcje kasowania wiadomości i blokowanie użytkowników. Samo zablokowanie osoby stwarzającej problemy może zapobiec dalszym nadużyciom. Pamiętaj też, że cyberprzemoc można zgłosić na policję.
Porozmawiaj o tym w szkole swojego dziecka
Porozmawiaj z nauczycielami i innymi rodzicami na temat problemu. Uświadom im zagrożenie i zaproponuj współpracę przy rozwiązaniu problemu.
Monitoruj sytuację
Bez natarczywości, od czasu do czasu pytaj dziecko, jak się sprawy mają. To prawda, że pytanie typu „Jak było dzisiaj w szkole?” często spotka się ze zdawkową odpowiedzią „OK”. Jednak zawsze wykazuj pozytywne zainteresowanie i staraj się utrzymywać dobry kontakt z dzieckiem.
Szukaj pomocy w swoim otoczeniu
Jeśli potrzebujesz porady, możesz skontaktować się z :
- telefonem dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci (Dyżurnet.pl); e-mail: pomoc@800100100.pl, tel. 800 100 100. Każda osoba dorosła (rodzic, opiekun, nauczyciel) znająca dziecko, którego bezpieczeństwo w Internecie zostało zagrożone, uzyska pomoc i informacje;
- policją (interwencje w sprawie cyberbezpieczeństwa); e-mail: cyber-kgp@policja.gov.pl, tel. 112 lub 997. Właściciele stron są zobowiązani do interwencji, jeśli na tej stronie dojdzie do znieważenia czy obraźliwych komentarzy oraz jakichkolwiek innych form cyberprzemocy. Zniesławienie oraz zniewaga są przestępstwami ściganymi z oskarżenia prywatnego.
I jeszcze garść prostych porad konsultanta psychologa:
- Poradź swemu dziecku, aby opuściło grupę lub wątek (konwersacji).
- Powiedz mu, że może kontrolować swoje kontakty w sieci (blokada dokuczliwego użytkownika, logout).
- Zapewnij dziecko, że nie ma tu jego winy.
Dziecko musi być pewne tego, że jest kochane i że może liczyć zawsze na twoją pomoc.
Zastraszanie może prowadzić do zamknięcia się dziecka w sobie, utraty poczucia bezpieczeństwa i zaufania oraz obaw przed dzieleniem się problemem z rodzicami. Potrzeba przynależności do grupy rówieśników w której pojawiły się toksyczne zachowania, jest często bardzo silna i sprawia, że problem pozostaje w ukryciu. Warto się zastanowić nad monitorowaniem zachowania dziecka w sieci z pomocą dostępnych rozwiązań np. funkcji kontroli rodzicielskiej.