Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

AktualnościPoradniki

Nowe regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa w 2025 roku – co zmieni się dla firm i użytkowników

piotrek

Piotr R

25 marca 2025

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, organizacje otrzymują „okres karencji” na wprowadzenie niezbędnych zmian w celu osiągnięcia pełnej zgodności przed rozpoczęciem egzekwowania. Z perspektywy ochrony danych osobowych w 2025 roku, w pełni wejdzie w życie wiele nowych przepisów, co oznacza, że organizacje prawdopodobnie będą teraz podlegać różnym karom, jeśli nie będą gotowe i nie spełnią wszystkich stosownych wymagań. Dlatego w tym artykule przedstawimy najnowsze regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa, takie jak RODO 2025 i przeanalizujemy, jak wpłyną one na prywatność w Internecie.

Zagrożenia dla firm 2025

W tym artykule omówimy pięć dużych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa, które zostaną wprowadzone lub zmienione w 2025 r., a także kilka innych, bardziej niszowych przepisów, które również wchodzą w życie. Podsumowując, powinieneś uzyskać pełny obraz nadchodzącego krajobrazu cyberbezpieczeństwa, który ma się zmienić w 2025 r.

Ochrona danych osobowych 2025

Cyberbezpieczeństwo to złożona kwestia dla ekspertów w tej dziedzinie, a nowe prawa często dodatkowo utrudniają im pracę. Tak więc, widząc, co dzieje się z organizacjami, które nie przestrzegają przepisów, wskazujemy kilka kluczowych aspektów, które warto uwzględnić przy wyborze antywirusa i ochronie prywatności w Internecie.

5 przepisów cybernetycznych, na które należy się przygotować roku 2025

Poniższe ważne przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa, które mają wejść w życie w 2025 r., pochodzą z Europy i USA, a wszystkie mają na celu zwiększenie odporności cyfrowej, prywatności w Internecie i podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa.

1. Dyrektywa NIS 2

Dotyczy:

Znacznie szerszy zakres organizacji UE (w porównaniu z pierwotnym NIS) sklasyfikowanych jako niezbędne do funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa, w tym zarówno średnie, jak i duże przedsiębiorstwa w kluczowych sektorach publicznym i prywatnym.

Rozpoczęcie egzekwowania:

17 października 2024 r.

Zmiany te już obowiązują, więc jeśli Twoja organizacja nie wdrożyła jeszcze wszystkich niezbędnych środków, konieczne jest natychmiastowe działanie.

Dyrektywa NIS 2 stanowi aktualizację pierwotnej dyrektywy NIS opublikowanej w 2016 r. i ma na celu dalsze zwiększenie odporności cyberbezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i kluczowych usług w całej UE dzięki obowiązkowym przepisom dotyczącym:

  • Zgłaszanie incydentów.
  • Zarządzanie ryzykiem stron trzecich.
  • Kontrola dostępu.
  • Szkolenia pracowników z zakresu cyberbezpieczeństwa.

NIS 2 nakłada także na kadrę zarządzającą obowiązek wdrożenia niezbędnych przepisów, gdyż dyrektywa zawiera również szczegółowe informacje na temat potencjalnych grzywien i odpowiedzialności w przypadku ich nieprzestrzegania.

2. Ustawa UE o odporności operacyjnej w obszarze cyfrowym (DORA)

Dotyczy:

Instytucje finansowe, dostawcy usług ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych) i inne podmioty uznawane za część krytycznej infrastruktury rynku finansowego, np. giełdy papierów wartościowych, centralne kontrahenty (CCP) i centralne depozyty papierów wartościowych, w UE.

Rozpoczęcie egzekwowania:

17 stycznia 2025 r.

Mając na celu poprawę odporności operacyjnej najważniejszych sektorów Europy, aby lepiej stawiać czoła zagrożeniom cybernetycznym i reagować na nie, kluczowe postanowienia ustawy DORA koncentrują się na następujących kwestiach:

  • Poprawa zarządzania ryzykiem (w tym w odniesieniu do osób trzecich).
  • Wymagania dotyczące zgłaszania konkretnych incydentów.
  • Obowiązkowe testy odporności.

Biorąc pod uwagę złożoność i rygorystyczność ustawy DORA, stanowi ona decydujący krok UE w celu zapewnienia ciągłości usług po cyberatakach lub awariach informatycznych. Już teraz warto rozpocząć przygotowania, aby zapewnić pełną zgodność.

3. Ustawa UE o odporności cybernetycznej (CRA)

Dotyczy:

Producenci, importerzy i dystrybutorzy urządzeń podłączonych do sieci i oprogramowania na rynku UE

Rozpoczęcie egzekwowania:

11 grudnia 2027 r.

Przyjęta 10 października 2024 r. ustawa CRA UE ma zostać wkrótce podpisana i opublikowana. Egzekwowanie rozpocznie się 20 dni po publikacji, a jej postanowienia będą stopniowo stosowane, aż do momentu, gdy pełna zgodność będzie oczekiwana 26 miesięcy po publikacji.

W związku z tym organizacje zajmujące się „produktami z elementami cyfrowymi” będą musiały zacząć od:

  • Przyjęcia wymaganych obecnie zasad cyberbezpieczeństwa na etapie projektowania.
  • Podniesienia standardów programów reagowania na incydenty i zarządzania lukami w zabezpieczeniach.
  • Tworzenia wykazu materiałów oprogramowania (SBOM).
  • Wprowadzania środków wspierających wymaganą przejrzystość i wsparcie cyklu życia.
  • Planowanie niezależnych ocen wymaganych dla produktów o wysokim ryzyku.

4. Ustawa UE o sztucznej inteligencji

Dotyczy:

Dostawcy i użytkownicy systemów AI w sektorze publicznym i prywatnym.

Rozpoczęcie egzekwowania:

Oficjalnie weszło w życie 1 sierpnia 2024 r., ale egzekwowanie będzie odbywać się etapami, a etap 1 nastąpi w 2025 r.

Ustawa UE o sztucznej inteligencji, kładąc nacisk na bezpieczeństwo, prawa podstawowe i przejrzystość, ma na celu wzmocnienie odpowiedzialnego rozwoju i wykorzystania sztucznej inteligencji w UE poprzez:

  • Całkowity zakaz stosowania niebezpiecznych systemów sztucznej inteligencji (np. systemów oceniania społecznego i nadzoru biometrycznego w czasie rzeczywistym).
  • Klasyfikowanie wszystkich innych systemów AI według ryzyka.
  • Wprowadzanie środków mających na celu spełnienie wymogów bezpieczeństwa odpowiednich dla kategorii Twojego systemu.

Aby zapewnić zgodność z nowym prawem, należy już teraz rozpocząć tworzenie struktury zarządzania organizacyjnego. Powinna ona obejmować solidne środki zarządzania ryzykiem związanym ze sztuczną inteligencją i kontroli jakości, a także protokół dotyczący przejrzystości systemów sztucznej inteligencji.

5. Ustawa o zgłaszaniu incydentów cybernetycznych dla infrastruktury krytycznej (CIRCIA)

Dotyczy:

Podmioty wyznaczone jako część amerykańskiej infrastruktury krytycznej (zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie politycznej prezydenta Obamy z 2013 r.)

Rozpoczęcie egzekwowania:

Agencja ds. bezpieczeństwa cybernetycznego i infrastruktury bezpieczeństwa (CISA) ma do marca 2025 r. termin na ustalenie ostatecznych przepisów ustawy.

Zgodnie z ustawą CIRCIA podmioty działające w takich sektorach jak opieka zdrowotna, transport, komunikacja oraz energetyka i gospodarka wodno-kanalizacyjna będą podlegać wymogom ustawy, w tym rygorystyczne terminy zgłaszania incydentów:

  • Incydenty cyberbezpieczeństwa: w ciągu 72 godzin.
  • Płatności za oprogramowanie ransomware: w ciągu 24 godzin.

Oczekuje się, że CISA w pewnym momencie opublikuje dalsze wytyczne dotyczące standardów bezpieczeństwa w ramach CIRCIA, jednak na razie organizacje wspierające amerykańską infrastrukturę krytyczną będą musiały przynajmniej rozpocząć przygotowania do wzmocnienia swoich procedur, aby móc sprostać wymaganiom dotyczącym raportowania.

Rozporządzenie w sprawie cyberbezpieczeństwa NYDFS

Mimo że rozporządzenie NYDFS dotyczące cyberbezpieczeństwa jest nieco bardziej specjalistyczne niż te, o których wspominaliśmy wcześniej — dotyczy ono instytucji finansowych posiadających licencję, zarejestrowanych lub upoważnionych do prowadzenia działalności w stanie Nowy Jork — jego zmienione wymagania z pewnością nadal zasługują na uwagę w kontekście dbania o prywatność w Internecie.

Zawierają one postanowienia dotyczące:

  • Obowiązkowych niezależnych audytów, zarządzanie dostępem uprzywilejowanym oraz systemy wykrywania i reagowania na zagrożenia w punktach końcowych dla firm „klasy A”
  • Wymagane coroczne testy penetracyjne, skanowanie podatności i ocena ryzyka.
  • Podpisane roczne certyfikaty zgodności od głównego dyrektora ds. bezpieczeństwa informacji (CISO) każdej organizacji i najwyższego rangą dyrektora wykonawczego organizacji.
  • Bardziej rygorystyczne zasady dotyczące haseł, w tym uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA) w przypadku dostępu zdalnego i dostępu do informacji niepublicznych oraz ograniczenia dotyczące kont uprzywilejowanych.
  • Rozszerzone obowiązki sprawozdawcze.
  • Roczne testy wdrożonych planów ciągłości działania i odzyskiwania po awarii.

O ile celem tego prawa jest poprawa bezpieczeństwa i odporności nowojorskich instytucji finansowych na zagrożenia cybernetyczne, jest ono już w pewnym stopniu skuteczne, o tyle egzekwowanie konkretnych wymagań dotyczących kontroli dostępu i uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) zacznie obowiązywać od maja 2025 r. i listopada 2025 r.

Inne ważne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i prywatności, które mają wpływ na rok 2025

W 2025 r. wejdzie w życie kilka ustaw stanowych dotyczących ochrony danych osobowych, w tym:

Ustawa Delaware Personal Data Privacy Act (DPDPA): Uznawana za jedno z najbardziej rygorystycznych praw dotyczących ochrony danych osobowych w USA, ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r. (choć ustawa umożliwi przedsiębiorstwom wdrożenie powszechnych mechanizmów rezygnacji w 2026 r.).

Ustawa o ochronie danych konsumentów w stanie Iowa: Opisywana jako „przyjazna dla biznesu” ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2025 r. i zawiera postanowienia dotyczące ochrony praw konsumentów i obowiązkowej przejrzystości.

Ustawa Maryland Online Data Privacy Act (MODPA): Przyznaje konsumentom w stanie Maryland możliwość dostępu, poprawiania lub usuwania swoich danych, a także rezygnacji z ukierunkowanej reklamy lub sprzedaży danych osobowych. Ustawa wchodzi w życie 1 października 2025 r.

Ustawa o ochronie danych osobowych konsumentów w Minnesocie (MCDPA): Ustawa MCDPA wejdzie w życie 31 lipca 2025 r. wraz z nowymi ograniczeniami dotyczącymi tego, co organizacje mogą robić z danymi osobowymi mieszkańców Minnesoty.

Ustawa o ochronie danych w Nebrasce (NDPA): Ustawa NDPA, która ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r., zawiera istotne obowiązki, które muszą spełnić przedsiębiorstwa, w tym dokumentowanie polityki prywatności i innych solidnych zabezpieczeń przed niewłaściwym wykorzystaniem danych.

Ustawa o ochronie prywatności w stanie New Hampshire (NHPA): Ustawa ta ma na celu umożliwienie konsumentom kontroli nad ich danymi osobowymi poprzez ustalenie szczegółowych wymagań dotyczących sposobu, w jaki organizacje przetwarzają te dane. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o ochronie danych osobowych w stanie New Jersey (NJDPA): Rozporządzenie to wchodzi w życie 15 stycznia 2025 r. i ma zastosowanie do organizacji prowadzących działalność na terenie stanu lub produkujących produkty i świadczących usługi skierowane do osób zamieszkałych w stanie New Jersey.

Ustawa o ochronie danych osobowych i bezpieczeństwie w Teksasie (TDPSA): Chociaż weszła ona w życie 1 lipca 2024 r., „okres karencji” dla organizacji na pełne dostosowanie się do niej — przewidziany w celu umożliwienia konsumentom skorzystania z wbudowanych mechanizmów rezygnacji — kończy się 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o ochronie informacji w stanie Tennessee (TIPA): Ustawa wchodzi w życie 1 lipca 2025 r. i dotyczy organizacji prowadzących działalność gospodarczą w stanie Tennessee lub jego mieszkańcami oraz kontrolujących lub przetwarzających dane osobowe co najmniej 175 000 konsumentów.

Przygotowanie się na krajobraz cyberbezpieczeństwa w 2025 r.

Zabezpieczenie organizacji przed cyberzagrożeniami i ochrona danych w 2025 r. to wystarczająco trudne zadania, a konieczność jednoczesnego poruszania się po coraz bardziej złożonym krajobrazie regulacyjnym może sprawić, że sprawy będą wydawać się o wiele bardziej zniechęcające. Jak zauważyliśmy, rok 2025 będzie znaczący pod względem egzekwowania nowych przepisów, więc organizacje — jeśli jeszcze nie zaczęły rozumieć swoich obowiązków — muszą rozpocząć działania na rzecz zgodności już teraz.

Dobrym początkiem jest ocena luk w odniesieniu do każdego standardu lub struktury, którym podlega Twoja organizacja. Dlatego warto przeprowadzić testy odpowiedniego systemu antywirusowego, który spełni wszelkie kryteria związane z nowymi regulacjami i RODO w 2025 roku. Dlatego zachęcamy Cię do sprawdzenia możliwości, które zapewniają systemy z linii Bitdefender GravityZone oraz do kontaktu z nami.


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy