Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

AktualnościBlog

Wdrażamy RODO dla klientów, a nie ze strachu przed karami

piotrek

Piotr R

6 sierpnia 2018

Od 25 maja br. obowiązują nas przepisy unijnego rozporządzenia odnośnie ochrony danych osobowych. O konieczności dostosowania się do nowych przepisów mówiono tak wiele, że nie będzie przesadą nazwać bieżący rok rokiem RODO. I wprawdzie organizacje objęte rozporządzeniem miały ponad rok na dostosowane się do regulacji, to ciągle jeszcze są takie, które nie są na nie gotowe w 100 procentach. Tymczasem istnieje co najmniej kilka powodów, dla których warto dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić sobie zgodność z RODO.

Ubiegłoroczne szacunki firmy Gartner wskazywały, że 25 maja br. na wdrożenie RODO nie była gotowa przeszło połowa przedsiębiorstw. Najświeższe, odkryte przez TrustArc informacje, napawają jeszcze większym niepokojem: zaledwie co piąta z ankietowanych przez Dimensional Research firma stwierdziła, że wprowadzone przez nich dyrektywy pozostają w 100-procentowej zgodzie z wymaganiami narzuconymi przez RODO. 

W ankiecie wzięło udział 600 specjalistów IT i prawników reprezentujących Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię oraz Unię Europejską (po 200 z każdego terytorium). Wśród ankietowanych znalazły się firmy zatrudniające od 500 do 5000 pracowników, badane grupy składały się z tych samych specjalistów w zakresie prawa czy technologii informatycznej. Niektóre z pytań ankiety przeprowadzonej pomiędzy 4 a 15 czerwca br. były identyczne z tymi, które zadawano respondentom w sierpniu 2017 r. Celem ankieterów była ocena świadomości w zakresie RODO wśród respondentów.

Najważniejsze wyniki badania:

  • – 96% wszystkich respondentów rozpoczęło programy zgodności z GDPR, a 53% jest w fazie wdrażania.
  • – 20% respondentów zakończyło pracę i uważa, że wprowadzone przez nich dyrektywy są w pełni zgodne z GDPR.
  • – Respondenci, zarówno w wysoce regulowanych, jak i nieuregulowanych branżach, mieli porównywalny status zgodności.
  • – Firmy z USA i Wielkiej Brytanii poczyniły znaczne postępy w ciągu ostatnich 10 miesięcy, podczas gdy UE przewodzi Wielkiej Brytanii i USA w zakresie pełnej zgodności.
  • – 49% respondentów w UE, 55% w Wielkiej Brytanii i 56% badanych w USA nie zakończyło jeszcze procesu wprowadzania zasad RODO.
  • – Do końca 2018 r. 76% unijnych, 76% brytyjskich i 68% amerykańskich firm oczekuje pełnej zgodności z rozporządzeniem.
  • – Zgodność z GDPR powinna głównie dotyczyć menadżerów wysokiego szczebla i zarządu firm.
  • – Największym wyzwaniem, wskazanym przez respondentów, była złożoność rozporządzenia, a następnie takie czynniki, jak : budżetowanie, dostęp do narzędzi technologicznych i brak czasu.
  • – Firmy o wysokim stopniu regulacji zarejestrowały niewielką przewagę nad nieregulowanymi pod względem dostępu do wykwalifikowanych pracowników oraz technologii i narzędzi wspierających ich projekty GDPR.
  • – 68% respondentów wydało już ponad sześć danych na temat zgodności z RBP, a 67% spodziewa się wydać dodatkowe sześć liczb do końca 2018 r .; 10% respondentów w USA miało budżet na PKB większy niż 2,5 miliona USD w porównaniu z 2% w Wielkiej Brytanii i 3% w UE
  • – Większość firm potrzebowała pomocy w zrozumieniu zasad i opracowaniu programu GDPR, niektóre zespoły prawnicze sięgały po pomoc z zewnątrz.
  • – Wielu respondentów polega na różnych rozwiązaniach technologicznych stron trzecich w celu wspierania programów zgodności, ale także na systemach opracowanych wewnętrznie.
  • – 80% stwierdziło, że zwiększy wydatki na technologię; 49% podniesie wydatki „nieco”, a u 31% plan wzrośnie „znacznie”.

Warto zauważyć, że większość firm twierdziła, że motywują je raczej wartości i oczekiwania klientów, a nie strach przed grzywnami i sporami sądowymi. W raporcie czytamy:

„Chociaż w prasie publikowano wiele informacji na temat potencjalnie wysokich grzywien, które mogą być nakładane na firmy, których zasady nie są zgodne z GDPR, respondenci byli bardziej zmotywowani przez chęć spełnienia oczekiwań klientów i partnerów, niż strach przed grzywnami lub procesami sądowymi. Spełnienie oczekiwań klientów było głównym motywatorem dla firm, niezależnie od tego, czy były one w wysokim stopniu regulowane, czy też nie”. 

Wielu z naszych czytelników niewątpliwie uświadamia sobie, że „odpowiedzialność” jest kluczową zasadą u podstaw ogólnego unijnego rozporządzenia o ochronie danych. Jak zauważa brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji: „to czyni cię odpowiedzialnym za przestrzeganie GDPR i przypomina, że musisz być w stanie udowodnić swoją zgodność”.

Wydaje się, że w przypadku wielu firm dobre wrażenie należy najpierw zrobić na klientach i partnerach, a dopiero później na prawodawcach – odważne, ale nieco nieuniknione podejście, jeśli zakłócenia mają być ograniczone do minimum.  

Ustawa o ochronie danych osobowych została wprowadzona przede wszystkim z intencją ochrony zwykłego człowieka. Zostawiając dane na każdym możliwym portalu i mając problem z wyegzekwowaniem ich usunięcia, użytkownik był narażony na wszelkiego rodzaju oszustwa. Dlatego nic dziwnego, że przedsiębiorstwa jako motywacje do wdrażania systemu RODO w pierwszej kolejności wskazują na chęć spełnienia oczekiwań klienta, czy na próbę sprostania aktualnym wymaganiom rynku” komentuje Dariusz Woźniak, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.  

Respondenci stwierdzili, że są najbardziej zgodni z aktualizacją zasad i procedur (27%) oraz zarządzaniem zgodnością z cookie (25%). Najdalej posunęły się względem międzynarodowych mechanizmów transferu danych (16%) i zarządzania ryzykiem ze strony sprzedawców (13%). Wyniki te są również w sposób widoczny zgodne z celem, jakim jest przede wszystkim spełnienie oczekiwań klientów.

Utrzymanie zgodności z RWP pozostaje najwyższym priorytetem, zdolność do wykazania zgodności szybko rośnie w górę listy priorytetów – powiedzieli respondenci. Wielu z nich chce uzyskać „certyfikat GDPR”.


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy