Wzrost oszustw związanych z odzyskiwaniem pieniędzy

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) ostrzega konsumentów przed wzrostem oszustw związanych z odzyskiwaniem pieniędzy. Według straży konsumenckiej, oszustwa związane z odzyskiwaniem pieniędzy wzrosły o 725% w pierwszym kwartale 2022 r., przy stratach szacowanych na ponad 250 000 AUD, co stanowi skok o 301% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

Narysowana dłoń wychodząca z ekranu po pieniądze

„Oszuści poproszą o pieniądze i dane osobowe, zanim zaoferują »pomoc« ofierze, a następnie znikną i zatrzymają wszelkie kontakty” – wyjaśniła wiceprzewodnicząca ACCC Delia Rickard. „Oszustwa związane z odzyskiwaniem pieniędzy są szczególnie paskudne, ponieważ ponownie atakują ofiary oszustw. Oszustwa te mogą prowadzić do znacznego stresu psychicznego, ponieważ wiele osób już straciło pieniądze lub informacje o tożsamości”.

Oszuści biorą na cel powtarzające się ofiary oszustwa

Schematy zwrotu i odzyskiwania są zgodne ze standardowym wzorem. Cele już padły ofiarą oszustwa internetowego, przekazując darowizny na fałszywą organizację charytatywną lub tracąc pieniądze w internetowym rozdaniu nagród, płacąc za fałszywą nagrodę.

Ofiary oszustwa zwykle trafiają na to, co cyberprzestępcy nazywają „listą frajerów”, która jest ponownie wykorzystywana i sprzedawana na wyspecjalizowanych podziemnych rynkach. Zwykle zawiera imię i nazwisko ofiary, adres, numer telefonu i szczegóły dotyczące rodzaju oszustwa, na które padła ofiara.

„Oszuści atakują poprzednie ofiary oszustwa, kontaktując się z nimi niespodziewanie i podszywając się pod zaufaną organizację, taką jak kancelaria prawna, zespół ds. oszustw lub agencja rządowa” – powiedział ACCC. „Mogą mieć oficjalne strony internetowe i używać fałszywych opinii innych ofiar, którym „pomogli”. Oprócz płatności z góry często proszą ofiary o wypełnienie fałszywej dokumentacji lub dostarczenie dokumentów tożsamości. Oszuści mogą żądać zdalnego dostępu do komputerów lub smartfonów, umożliwiając im oszukanie niczego niepodejrzewających ofiar”.

Jak chronić się przed oszustwami związanymi z odzyskiwaniem pieniędzy

Nigdy nie ufaj telefonom, e-mailom ani wiadomościom z mediów społecznościowych od osób lub organizacji, które twierdzą, że są w stanie odzyskać pieniądze utracone w wyniku oszustwa w zamian za opłatę lub inne metody płatności, w tym karty podarunkowe, kryptowaluty i przelewy
Wiedz, że agencje rządowe nie pobierają opłat za swoją pracę

  1. Nigdy nie podawaj danych
  2. karty kredytowej lub konta bankowego w celu uiszczenia jakichkolwiek opłat z góry
  3. Zbadaj organizację lub osoby przed wyrażeniem zgody na przesłanie danych lub dokonanie jakichkolwiek płatności
  4. Zachowaj podejrzliwość w stosunku do wiadomości, które twierdzą, że otrzymałeś duży zwrot pieniędzy lub rekompensatę finansową
  5. Jeśli uważasz, że padłeś ofiarą oszustwa polegającego na odzyskiwaniu pieniędzy, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i powiadom policję.

Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twoje dane osobowe zostały upublicznione, czy też pojawiają się w nielegalnych kolekcjach danych w ciemnej sieci, sprawdź dzisiaj usługę ochrony tożsamości cyfrowej Bitdefender.

Usługa pomaga w podejmowaniu środków w celu kontrolowania, zarządzania i ochrony cyfrowego siebie dzięki powiadomieniom w czasie rzeczywistym, które ostrzegają, gdy Twoje dane trafią do legalnych lub nielegalnych zbiorów danych w Internecie. Otrzymujesz również zalecenia ekspertów, aby naprawić każdy wykryty problem z prywatnością, dzięki czemu będziesz o krok przed złośliwą aktywnością i ochronisz swoje finansowe dobro.

Aby nadać priorytet bezpieczeństwu cyfrowemu i zapobiec dodatkowym zagrożeniom prywatności, sparuj ochronę tożsamości cyfrowej z naszym nowym pakietem zabezpieczeń 3 w 1, zawierającym wielokrotnie nagradzaną ochronę przed złośliwym oprogramowaniem, VPN i wieloplatformowy menedżer haseł.

Zabezpiecz swoje pieniądze

Antywirus Bitdefender

Marken – oficjalny Polski dystrybutor

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments