Atak za pomocą opragamowania typu ransomware paraliżuje skrzynkę mailową, linie telefoniczne oraz usługi w zakresie kart kredytowych Lake City
10 lipca 2019
Władze miasta Lake City na Florydzie ostrzegły mieszkańców, że systemy administracyjne, włączając w to pocztę elektroniczną i system obsługi kart płatniczych, uległy awarii w wyniku ataku ransomware.
W informacji prasowej opublikowanej przez władze miasta atak o nazwie „Triple Threat” miał składać się z trzech uderzeń, których celem było zainfekowanie punktów końcowych infrastruktury administracyjnej i zniszczenie systemu poczty elektronicznej miasta, linii łączności naziemnej i systemu obsługi kart płatniczych. Niemniej jednak, zgodnie z podanymi informacjami, służby porządkowe i ratownicze nie ucierpiały w wyniku ataku.
„Obecnie wszystkie systemy miasta Lake City nie działają. Większość naziemnych linii telefonicznych także nie funkcjonuje” — donoszono w informacji prasowej. „Wszystkie służby porządkowe i ratownicze, włączając w to policję i straż pożarną, pracują normalnie. Mimo iż inne sieci miejskie są obecnie niedostępne, sieci bezpieczeństwa publicznego są odizolowane i chronione przez szyfrowanie. W rezultacie działanie wszystkich służb porządkowych i ratowniczych nie jest zagrożone… jednakże system obsługi kart płatniczych nie jest teraz dostępny”.
Pracownicy administracji miejskiej powrócili do metod „analogowych”, co jest typowym działaniem, kiedy atak typu ransomware jest wymierzony w krytyczną infrastrukturę i instytucje rządowe.
„Rozwiązania awaryjne, na przykład: korzystanie z papierowych potwierdzeń płatności za media i wodę oraz odręcznie wypisywane pozwolenia budowlane, są wprowadzane w życie” — mówią przedstawiciele miasta. „Wszelkie naliczone odsetki za zwłokę w płatnościach na rzecz miasta, które były skutkiem ataku zostaną odliczone. Płatności za media nadal można uiszczać osobiście w ratuszu…”
Bitdefender®
Lider w walce z ransomware
Chroń swoją organizację przed ransomware z rozwiązaniami, które najlepiej zapobiegają i blokują zagrożenia.
Zarządca miasta Joe Helfenberger zapewnia Florydczyków mieszkających w Lake City, że wszyscy pracownicy administracji dokładają wszelkich starań, aby wyeliminować skutki ataku. Personel IT odizolował systemy, które były celem ataku, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się zagrożenia ransomware; miasto zdecydowało się także skorzystać z pomocy specjalisty w zakresie ataków ransomware.
Szef działu IT miasta twierdzi, że pomimo wyłączenia systemów, obecnie nie ma dowodów na to, że jakiekolwiek dane wrażliwe wpadły w niepowołane ręce. Wszyscy ci, którzy obawiają się, że hakerzy mogli ukraść dane o ich kartach płatniczych są uspokajani i zapewniani, iż takie dane są przechowywane przez zewnętrznych dostawców usług i nie było możliwości, aby taki atak pozwolił na dostęp do nich.
Większość departamentów miasta działa korzystając z telefonów komórkowych systemu działań nadzwyczajnych. Oficjele zapewniają, że wszystkie informacje o krytycznym znaczeniu będą publikowane na profilu Facebookowym policji Lake City.
W informacji prasowej nie ma niestety słowa o tym, jak do ataku doszło.