Chociaż większość cyberzagrożeń jest stosunkowo łatwa do wykrycia, niektóre są tak nieuchwytne, że ofiary odkrywają, że zostały zainfekowane dopiero wtedy, gdy jest już za późno. Jednym z takich zagrożeń jest malvertising.

Malvertising, skrót od złośliwej reklamy, opisuje wykorzystanie cyfrowych reklam online do rozprzestrzeniania złośliwego oprogramowania. Atakujący w zasadzie znajdują sposób na włamanie się do cyfrowej sieci reklamowej, która wyświetla treści w legalnych witrynach, z których codziennie korzystają miliony ludzi na całym świecie.
Zainfekowane reklamy
Atakujący włamują się do sieci reklamowej i skażają reklamy złośliwym kodem, gdy mają zostać wyświetlone. Mogą wstrzykiwać złośliwe oprogramowanie kradnące dane, trojany bankowe, oprogramowanie szpiegujące, oprogramowanie ransomware.
Wszystko, co użytkownik musi zrobić, to kliknąć reklamę, aby się zarazić – JEŚLI na jego komputerze nie ma żadnych mechanizmów antywirusowych.
Innym razem osoby atakujące przekierowują użytkownika do sfałszowanej witryny w celu przeprowadzenia ataku socjotechnicznego – tj. wyłudzenia danych osobowych, haseł, danych karty kredytowej itp.
Mogą też użyć zestawu exploitów zaprojektowanego w celu wykorzystania istniejących luk w systemie docelowym. Ponownie, atakujący mogą teraz wdrażać praktycznie każdy rodzaj złośliwego oprogramowania i uzyskiwać dostęp do poufnych plików w systemie docelowym, takich jak osobiste zdjęcia i filmy, a następnie kopiować te pliki w celu późniejszego wyłudzenia ofiary.
Mniej powszechne wektory ataków to drive-by-download, wymuszone przekierowania lub majstrowanie przy JavaScript i Flash w celu udostępnienia złośliwej zawartości bez faktycznej interakcji użytkownika.
Dwa sposoby na walkę
Infekcje dostarczane przez złośliwe reklamy w milczeniu przechodzą przez reklamy cyfrowe, które codziennie widzimy na różnych stronach internetowych, więc bardzo łatwo jest się zarazić, jeśli nie mamy odpowiednich zabezpieczeń na naszych komputerach lub telefonach.
Blokowanie reklam znacznie zmniejsza szanse, że reklamy pobiorą złośliwe oprogramowanie na Twoje urządzenie. Ale wiele osób woli nie zawracać sobie głowy instalacją jednego – lub po prostu uważa reklamy za odpowiednie.
Dlatego korzystanie z programu antywirusowego pozostaje jedyną prawdziwą obroną przed tym nieuchwytnym i bardzo niebezpiecznym zagrożeniem. Jeśli zdarzy się, że trafisz na cyberzagrożenie ze skażonej reklamy – lub z dowolnego innego miejsca – Twoje rozwiązanie bezpieczeństwa zadziała.
Zwiększ swoje bezpieczeństwo
Bitdefender dla domu
Bitdefender dla firmy