Hiszpański zarządca infrastruktury kolejowej ofiarą ransomware.
3 sierpnia 2020
Jeden z najbardziej znanych i niebezpiecznych gangów ransomware REvil zaatakował ADIF – hiszpańskiego nadzorcę infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo zapewnia, że kontroluje sytuację, ale napastnicy twierdzą inaczej.
Gang REvil poinformował, że posiada około 800 GB danych z serwerów ADIF. Wśród pozyskanych przez napastników informacji znajdują się m.in listy, umowy oraz personalia. Jako dowód przestępcy umieścili w Internecie fragmenty przejętych zasobów. Gang REvil grozi, że jeśli nie otrzyma okupu, opublikuje pozostałą część danych. ADIF wydał oświadczenie, w którym zapewnia, że jego infrastruktura IT nie ucierpiała i wszystkie usługi działają prawidłowo. Instytucja podkreśla, że zdaje sobie sprawę z roli i odpowiedzialności spoczywającej na zarządcy krytycznej infrastruktury, zaś cyberbezpieczeństwo to jeden z filarów kompleksowej ochrony.
- Wprawdzie żądania dotyczące wysokości okupu nie są znane, ale zawsze zaleca się, by nigdy nie ulegać tego typu ultimatum. W praktyce zdarza się, że ofiary z różnych względów ulegają presji przestępców. Najświeższy przykład to Uniwesrytet Kalifornijski w San Francisco, który zapłacił ponad 1 mln USD. Niestety, wszystko wskazuje na to, że standardem stała się też groźba upublicznienia danych ofiary, z czym jeszcze do niedawna nie mieliśmy do czynienia w przypadku ataków ransomware – tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Bitdefender®
Lider w walce z ransomware
Chroń swoją organizację przed ransomware z rozwiązaniami, które najlepiej zapobiegają i blokują zagrożenia.
Szczegóły dotyczące tego w jaki sposób przestępcom udało się naruszyć bezpieczeństwo ADIF, nie zostały jeszcze ujawnione. Warto jednak podkreślić, że na liście tegorocznych ofiar gangu REVil znajdują się znane koncerny – Travelex, Telecom Argentina, Grubman Shire Meiselas & Sacks czy australijski producent napojów Lion.
ADIF jest hiszpańskim przedsiębiorstwem państwowym działającym pod nadzorem Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu. Firma zatrudnia 14 tysięcy pracowników i odpowiada za budowę oraz zarządzanie większością infrastruktury kolejowej w Hiszpanii.