Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

Zagrożenia Internetowe

Jak cyberprzestępcy wykorzystują gry online do ataków?

piotrek

Piotr R

10 lutego 2025

Branża gier doświadczyła wykładniczego wzrostu w ciągu ostatniej dekady, umacniając swoją pozycję dominującej siły na globalnym rynku rozrywki. To, co kiedyś było niszowym hobby, przekształciło się w wielomiliardowy przemysł, którego przychody przewyższają przychody sektorów filmowego i muzycznego razem wziętych. Według ostatnich raportów, oczekuje się, że globalny rynek gier przekroczy 300 miliardów dolarów do 2026 roku, napędzany wzrostem gier mobilnych, e-sportu i ekspansją platform wieloosobowych. Ten wzrost popularności przyciągnął miliardy użytkowników na całym świecie, tworząc rozległą i połączoną sieć graczy. Jednak ten wzrost przyciągnął również niepożądaną uwagę. Przy tak dużej bazie użytkowników i znacznych udziałach finansowych branża gier jest atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, którzy chcą wykorzystać jej skalę, infrastrukturę i luki w zabezpieczeniach. Dlatego w tym artykule przedstawimy najpopularniejsze cyberzagrożenia dla graczy i wymienimy najlepsze sposoby na zapewnienie sobie bezpieczeństwa w grach online.

Mężczyzna gra w gry online
</span> <span style="font-family: Roboto;">gry online</span>

Coraz większe cyberniebezpieczeńtwo dla graczy

Branża gier prezentuje unikalną kombinację czynników, które czynią ją szczególnie podatną na cyberataki. Jednym z głównych powodów jest ogromna ilość danych osobowych zbieranych od użytkowników, w tym nazwiska, adresy e-mail, informacje o kartach kredytowych, a nawet identyfikatory osobiste, takie jak adresy IP. Wiele gier zawiera również waluty w grze lub cenne przedmioty cyfrowe, które są często celem atakujących szukających szybkich zysków finansowych, dlatego ochrona danych graczy staje się coraz większym wyzwaniem. Ponadto, powszechność młodszych graczy, którzy mogą być mniej ostrożni w kwestii bezpieczeństwa online, stwarza doskonałą okazję do oszustw phishingowych i ataków socjotechnicznych. Ci użytkownicy często bardziej skupiają się na rozgrywce niż na ochronie swoich kont, co czyni ich podatnymi na kradzież haseł, przejęcia kont i inne złośliwe działania. Rozwój mikropłatności, gospodarek cyfrowych i gier konkurencyjnych jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność dla cyberprzestępców, którzy postrzegają ekosystem gier jako lukratywny cel oszustw, kradzieży danych i wykorzystywania finansowego.

Typowe zagrożenia cybernetyczne w branży gier

Wraz z ciągłym rozwojem branży gier, staje ona w obliczu lawiny zagrożeń cybernetycznych z wielu stron. Zarówno gracze, jak i deweloperzy są coraz bardziej podatni na ataki, które mogą zakłócić rozgrywkę, narazić poufne informacje i nadszarpnąć zaufanie do platformy. Poniżej przedstawiono niektóre z najczęstszych typów ataków wymierzonych w sektor gier.

Ataki DDoS: Ataki typu Distributed Denial of Service (DDoS) stały się częstym i destrukcyjnym problemem w branży gier. Te ataki, które obciążają serwery ogromną ilością ruchu, są często wykorzystywane do wyłączania platform wieloosobowych, przerywania rozgrywek lub psucia wrażeń z rozgrywki online milionom graczy. Ataki DDoS są często przeprowadzane przez niezadowolonych graczy lub cyberprzestępców, którzy chcą wymusić okup od twórców gier i firm w zamian za zatrzymanie ataku. W grach konkurencyjnych nawet krótkie przerwy mogą prowadzić do znacznych strat finansowych i sfrustrowanych baz użytkowników. Wysoka częstotliwość tych ataków sprawia, że firmy zajmujące się grami muszą inwestować w solidne strategie łagodzenia skutków ataków DDoS, aby zapewnić nieprzerwaną rozgrywkę i zabezpieczyć swoje usługi.

W pierwszej połowie 2024 r. strony z grami doświadczyły tysięcy ataków DDoS. Jedna z nich była świadkiem największego ataku DDoS na warstwie aplikacji (L7) w tym okresie, kiedy to indonezyjska strona z grami została zbombardowana prawie 5 milionami żądań na sekundę (RPS) w ciągu zaledwie 13 minut.

Branża gier doświadczyła kilku dużych ataków na początku roku, a ataki zaczęły się nasilać od lata. W miarę zbliżania się sezonu świątecznego możemy spodziewać się wzrostu ataków, ponieważ firmy ogłaszają premiery świąteczne i wzrasta popyt.

Phishing, inżynieria społeczna i przejmowanie kont: Oszustwa phishingowe i taktyki inżynierii społecznej należą do najczęstszych zagrożeń, które wpływają na bezpieczeństwo w grach online. Cyberprzestępcy mogą podszywać się pod oficjalnych deweloperów gier lub zespoły wsparcia, nakłaniając graczy do podawania poufnych informacji, takich jak dane logowania, dane karty kredytowej lub dostęp do zasobów w grze. W wielu przypadkach atakujący używają fałszywych portali logowania lub kampanii e-mailowych, aby oszukać użytkowników i zmusić ich do podania swoich haseł lub danych osobowych, które są następnie wykorzystywane do kradzieży kont lub sprzedaży ich na czarnym rynku. Tylko w tym roku miliony danych uwierzytelniających skradzionych z miejsc takich jak Discord, Battlenet, Activision, UnknownCheats i innych centrów gier online zostało zebranych przez złośliwe oprogramowanie typu infostealer, którego celem są gracze.

Twórcy gier również nie są odporni na te taktyki, ponieważ próby phishingu mogą mieć na celu wykorzystanie ich danych uwierzytelniających w celu uzyskania nieautoryzowanego dostępu do wewnętrznych systemów lub platform programistycznych. Ataki te mogą skutkować kradzieżą zastrzeżonych danych, nieopublikowanej zawartości gry lub własności intelektualnej, powodując znaczne szkody zarówno dla graczy, jak i firm.

Jednym z następstw phishingu jest także rozpowszechnianie złośliwego oprogramowania. Ransomware i trojany to jedno z najpowszechniejszych cyberzagrożeń dla graczy, ponieważ często przyjmują postać pozornie nieszkodliwych plików, nieoficjalnych łatek, spolszczeń, czy modów. Dlatego warto unikać tego typu treści, jeśli zależy nam na ochronie danych w grach.

Ataki przejęcia kont (ATO) stały się również poważnym problemem w branży gier, ponieważ skradzione konta do gier często zawierają cenne przedmioty w grze, waluty cyfrowe i dane osobowe. Cyberprzestępcy często stosują ataki siłowe, wypełnianie poświadczeń lub taktyki phishingu, aby naruszyć konta graczy, a następnie sprzedają te konta na czarnym rynku lub wykorzystują je do oszukańczych działań. Czarny rynek kont do gier jest bardzo lukratywny, szczególnie w przypadku gier z rzadkimi przedmiotami lub postaciami wysokiego poziomu. Po naruszeniu konta jego odzyskanie może być trudnym i czasochłonnym procesem dla graczy, często wiążącym się z utratą zasobów cyfrowych i danych osobowych. Dla deweloperów skutki powszechnych przejęć kont mogą skutkować utratą zaufania, zmniejszonym zaangażowaniem graczy i negatywną prasą.

Powody ryzyka ATO

Ataki na aplikacje internetowe: Platformy gier są często celem kilku typów ataków, których celem są aplikacje internetowe. Te ataki często mają na celu wykorzystanie luk w kodzie aplikacji lub interfejsach API w celu uzyskania nieautoryzowanego dostępu lub naruszenia bezpieczeństwa systemu. Około 7% ataków internetowych ma na celu punkty końcowe interfejsu API, co podkreśla krytyczną rolę, jaką interfejsy API odgrywają w cyberbezpieczeństwie, ponieważ nawet niewielki procent może prowadzić do znacznych luk.

Ataki Remote Code Execution (RCE) umożliwiają hakerom wykonywanie dowolnych poleceń na serwerze, potencjalnie naruszając poufne dane i zakłócając działanie gry. Eksploatacja Cross-Site Scripting (XSS) umożliwia atakującym wstrzykiwanie złośliwych skryptów na strony internetowe, co prowadzi do kradzieży danych i podszywania się pod użytkownika. Naruszenia API występują, gdy atakujący wykorzystują słabości w API używanych do integrowania różnych funkcji gry, co może skutkować nieautoryzowanym dostępem lub manipulacją danymi gry. Ataki logiki biznesowej wykorzystują wady w przepływie pracy aplikacji, umożliwiając oszustwa lub nieautoryzowane działania, które mogą podważyć integralność gry. Łącznie te ataki mogą poważnie wpłynąć na bezpieczeństwo gry, wrażenia gracza i ogólne zaufanie do platform gier online.

Wpływ cyberataków na branżę gier

Cyberataki w branży gier mogą mieć głębokie implikacje zarówno dla twórców gier, jak i graczy — pod względem reputacji, prawnym i finansowym. Dla twórców natychmiastowe koszty mogą obejmować utracone przychody z powodu przestoju spowodowanego atakami DDoS, płatności okupu po incydentach z oprogramowaniem ransomware lub obciążenie finansowe związane z odzyskiwaniem danych po naruszeniach. Długotrwałe zakłócenia na platformach gier mogą skutkować utratą milionów dolarów w transakcjach, szczególnie w przypadku gier, które opierają się na zakupach lub subskrypcjach w czasie rzeczywistym. Dla graczy kradzież aktywów w grze, walut cyfrowych lub danych osobowych dotyczących płatności może oznaczać znaczne straty finansowe, szczególnie w grach, w których użytkownicy inwestują duże kwoty w dobra wirtualne. Oprócz tych bezpośrednich kosztów firmy muszą również uwzględnić wydatki na naprawę uszkodzonych systemów, wzmocnienie bezpieczeństwa i rekompensatę dla poszkodowanych użytkowników.

Szkody reputacyjne spowodowane cyberatakami są często równie dotkliwe, co straty finansowe. W 2021 r. atak ransomware na twórcę gier CD Projekt Red spowodował dalszą nieufność do firmy, gdy atak spowodował wyciek kodu źródłowego i opóźnienia w rozwoju gry Cyberpunk 2077, już krytykowanej za błędy i problemy graczy. Kiedy firma zajmująca się grami doświadcza naruszenia bezpieczeństwa, ryzykuje utratą zaufania swoich graczy — zaufania, które jest kluczowe dla utrzymania silnej, lojalnej bazy użytkowników. Gracze, którzy uważają, że ich dane nie są bezpieczne, częściej przestają grać w grę lub unikają przyszłych zakupów, co prowadzi do spadku zaangażowania użytkowników i przychodów. Negatywne relacje w mediach i negatywne reakcje w mediach społecznościowych mogą dodatkowo zaszkodzić reputacji firmy zajmującej się grami, zniechęcając nowych użytkowników do dołączania i skłaniając obecnych graczy do poszukiwania bezpieczniejszych alternatyw. Szkody reputacyjne mogą utrzymywać się długo po początkowym ataku, utrudniając firmom pełne odzyskanie sił nawet po wzmocnieniu środków bezpieczeństwa.

Konsekwencje prawne i regulacyjne cyberataków w branży gier mogą być poważne, zwłaszcza dla firm, które nie chronią danych osobowych swoich użytkowników. Wraz ze wzrostem globalnej kontroli prywatności i bezpieczeństwa danych wiele krajów wdrożyło surowe przepisy, takie jak Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w Europie lub California Consumer Privacy Act (CCPA) w USA, a także PCI DSS 4.0 dla informacji o kartach kredytowych. Naruszenie tych przepisów może skutkować wysokimi grzywnami, działaniami prawnymi i pozwami zbiorowymi wnoszonymi przez poszkodowanych graczy. Oprócz kar finansowych firmy mogą być zobowiązane do wdrożenia kosztownych środków zgodności, poddania się audytom i publicznego ujawnienia naruszeń, co jeszcze bardziej zaszkodzi ich reputacji. W przypadku firm zajmujących się grami zapewnienie solidnych praktyk bezpieczeństwa nie jest tylko kwestią ochrony użytkowników — jest to również kluczowe dla zachowania zgodności z ewoluującymi normami prawnymi.

Ochrona branży gier przed zagrożeniami cybernetycznymi

Wraz ze wzrostem skali i wyrafinowania cyberataków na branżę gier, kluczowe jest kompleksowe podejście do bezpieczeństwa. Dla deweloperów kluczowe jest wdrożenie silnych środków bezpieczeństwa — wykorzystanie szyfrowania w celu ochrony poufnych danych, uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) w celu ochrony kont użytkowników oraz regularnych audytów bezpieczeństwa w celu identyfikacji luk. Komercyjne rozwiązania bezpieczeństwa, takie jak zapory aplikacji internetowych (WAF), usługi ochrony przed atakami DDoS, rozwiązania bezpieczeństwa danych i zaawansowane narzędzia do wykrywania zagrożeń, mogą również zwiększyć możliwości obronne. Po stronie gracza ważne jest, aby być wykształconym w zakresie najlepszych praktyk bezpieczeństwa, takich jak rozpoznawanie prób phishingu, używanie silnych haseł i posiadanie nastawienia na bezpieczeństwo podczas interakcji z innymi graczami lub instalowania modyfikacji. Gracze powinni mieć aktywowane uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA) i instalować gry wyłącznie z zaufanych źródeł.

Najlepsze praktyki od zespołu Bitdefender dla deweloperów gier:

  • W przypadku poufnych danych stosuj szyfrowanie typu end-to-end.
  • Wymagaj uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) dla wszystkich kont użytkowników i logowań administracyjnych oraz promuj używanie silnych haseł.
  • Zastosuj rozwiązania do zarządzania botami, aby zabezpieczyć się przed przejęciem konta i niepożądanym wykorzystaniem zasobów witryny.
  • Chroń punkty końcowe za pomocą rozwiązań zabezpieczających API.
  • Przeprowadzaj regularne audyty bezpieczeństwa, aby wykryć potencjalne luki w zabezpieczeniach.
  • Zainwestuj w usługi ochrony DDoS, aby złagodzić skutki ataków na dużą skalę, mających na celu zakłócenie rozgrywki.

    Wdróż zapory aplikacji internetowych (WAF), aby zapewnić sobie ochronę przed typowymi atakami internetowymi, w tym wstrzykiwaniem kodu SQL i atakami typu cross-site scripting.
  • Podnoś świadomość na temat oszustw phishingowych i technik socjotechnicznych, radząc graczom, aby unikali podejrzanych linków.
  • Upewnij się, że gracze pobierają gry i poprawki wyłącznie z oficjalnych, zaufanych źródeł. Zalecamy korzystanie z rozwiązań antywirusowych i zachowanie ostrożności przy instalowaniu niepewnych modyfikacji gier.

Najlepsze praktyki bezpieczeństwa dla graczy od zespołu Bitdefender:

  • Korzystaj ze skutecznego systemu antywirusowego, np. Bitdefender Internet Security, który został wyposażony w specjalny cichy tryb pracy dla graczy, który nie będzie przeszkadzał w rozgrywce.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł. Korzystaj z unikalnych i skomplikowanych kodów.
  • Unikaj pirackiego oprogramowania i treści pochodzących z nieoficjalnych źródeł.
  • Nigdy nie podawaj nikomu swoich danych do logowania.

Ochrona dla graczy – kluczowe wnioski

Wraz z rozwojem branży gier na nowych obszarach rozrywki cyfrowej i gier online krajobraz zagrożeń stale się rozszerza. Cyberataki mogą powodować straty finansowe, naruszenia danych i szkodzić reputacji, ale dzięki proaktywnym środkom bezpieczeństwa można znacząco ograniczyć ryzyko. Dlatego zachowuj czujność i korzystaj ze skutecznych antywirusów.


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy