Poradniki • Zagrożenia Internetowe
Cyberzagrożenia dla graczy – jak chronić swoje konta i sprzęt?
Piotr R
3 grudnia 2024
Branża gier doświadczyła wykładniczego wzrostu w ciągu ostatniej dekady, umacniając swoją pozycję dominującej siły na globalnym rynku rozrywki. To, co kiedyś było niszowym hobby, przekształciło się w wielomiliardowy przemysł, którego przychody przewyższają przychody sektoru filmowego i muzycznego razem wziętych. Według ostatnich raportów oczekuje się, że globalny rynek gier przekroczy 300 miliardów dolarów do 2026 roku, napędzany wzrostem gier mobilnych, e-sportu i ekspansją platform wieloosobowych online. Ten wzrost popularności przyciągnął miliardy użytkowników na całym świecie, tworząc rozległą i połączoną sieć graczy. Jednak ten wzrost przyciągnął również niepożądaną uwagę. Przy tak dużej bazie użytkowników i znacznych udziałach finansowych branża gier jest atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, którzy chcą wykorzystać jej skalę, infrastrukturę i luki w zabezpieczeniach. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się kwestii cyberbezpieczeństwa dla graczy oraz tym, jak zabezpieczyć komputer do gier.
Cyberbezpieczeństwo dla graczy – jak je osiągnąć?
Branża gier prezentuje unikalną kombinację czynników, które czynią ją szczególnie podatną na cyberataki. Jednym z głównych powodów jest ogromna ilość danych osobowych zbieranych od użytkowników, w tym nazwiska, adresy e-mail, informacje o kartach kredytowych, a nawet identyfikatory osobiste, takie jak adresy IP. Wiele gier zawiera również waluty w grze lub cenne przedmioty cyfrowe, które są często celem atakujących szukających szybkich zysków finansowych. Ponadto, powszechność młodszych graczy, którzy mogą być mniej ostrożni w kwestii bezpieczeństwa online, stwarza doskonałą okazję do oszustw phishingowych i ataków socjotechnicznych. Ci użytkownicy często bardziej skupiają się na rozgrywce niż na ochronie swoich kont, co czyni ich podatnymi na kradzież haseł, przejęcia kont i inne złośliwe działania. Rozwój mikropłatności, gospodarek cyfrowych i gier konkurencyjnych jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność dla cyberprzestępców, którzy postrzegają ekosystem gier jako lukratywny cel oszustw, kradzieży danych i wykorzystywania finansowego. Jednak jakie jeszcze czynniki wpływają na cyberbezpieczeństwo dla graczy?
Typowe zagrożenia cybernetyczne w branży gier
Wraz z ciągłym rozwojem branży gier, staje ona w obliczu lawiny zagrożeń cybernetycznych z wielu stron. Zarówno gracze, jak i deweloperzy są coraz bardziej podatni na ataki, które mogą zakłócić rozgrywkę, narazić poufne informacje i nadszarpnąć zaufanie do platformy. Poniżej przedstawiono niektóre z najczęstszych typów ataków wymierzonych w sektor gier.
Ataki DDoS: Ataki typu Distributed Denial of Service (DDoS) stały się częstym i destrukcyjnym problemem w branży gier. Te ataki, które obciążają serwery ogromną ilością ruchu, są często wykorzystywane do wyłączania platform wieloosobowych, przerywania rozgrywek lub psucia wrażeń z rozgrywki online milionom graczy. Ataki DDoS są często przeprowadzane przez niezadowolonych graczy lub cyberprzestępców, którzy chcą wymusić okup od twórców gier i firm w zamian za zatrzymanie ataku. W grach konkurencyjnych nawet krótkie przerwy mogą prowadzić do znacznych strat finansowych i sfrustrowanych baz użytkowników. Wysoka częstotliwość tych ataków sprawia, że firmy zajmujące się grami muszą inwestować w solidne strategie łagodzenia skutków ataków DDoS, aby zapewnić nieprzerwaną rozgrywkę i zabezpieczyć swoje usługi.
W pierwszej połowie 2024 r. strony z grami doświadczyły tysięcy ataków DDoS. Jedna z nich była świadkiem największego ataku DDoS na warstwie aplikacji (L7) w tym okresie, kiedy to indonezyjska strona z grami została zbombardowana prawie 5 milionami żądań na sekundę (RPS) w ciągu zaledwie 13 minut.
Branża gier doświadczyła kilku dużych ataków na początku roku, a ataki zaczęły się nasilać od lata. W miarę zbliżania się sezonu świątecznego możemy spodziewać się wzrostu ataków, ponieważ firmy ogłaszają premiery świąteczne i wzrasta popyt.
Phishing, inżynieria społeczna i przejmowanie kont: Oszustwa phishingowe i taktyki inżynierii społecznej należą do najczęstszych zagrożeń, z jakimi mierzą się zarówno gracze, jak i deweloperzy. Cyberprzestępcy mogą podszywać się pod oficjalnych deweloperów gier lub zespoły wsparcia, nakłaniając graczy do podawania poufnych informacji, takich jak dane logowania, dane karty kredytowej lub dostęp do zasobów w grze. W wielu przypadkach atakujący używają fałszywych portali logowania lub kampanii e-mailowych, aby oszukać użytkowników i zmusić ich do podania swoich haseł lub danych osobowych, które są następnie wykorzystywane do kradzieży kont lub sprzedaży ich na czarnym rynku. Tylko w tym roku miliony danych uwierzytelniających skradzionych z miejsc takich jak Discord, Battlenet, Activision, UnknownCheats i innych centrów gier online zostało zebranych przez złośliwe oprogramowanie typu infostealer, którego celem są gracze.
Twórcy gier również nie są odporni na te taktyki, ponieważ próby phishingu mogą mieć na celu wykorzystanie ich danych uwierzytelniających w celu uzyskania nieautoryzowanego dostępu do wewnętrznych systemów lub platform programistycznych. Ataki te mogą skutkować kradzieżą zastrzeżonych danych, nieopublikowanej zawartości gry lub własności intelektualnej, powodując znaczne szkody zarówno dla graczy, jak i firm. Dlatego to niezwykle istotne, aby dbać o ochronę kont graczy.
Ataki przejęcia kont (ATO) stały się również poważnym problemem w branży gier, ponieważ skradzione konta do gier często zawierają cenne przedmioty w grze, waluty cyfrowe i dane osobowe. Cyberprzestępcy często stosują ataki siłowe, wypełnianie poświadczeń lub taktyki phishingu, aby naruszyć konta graczy, a następnie sprzedają te konta na czarnym rynku lub wykorzystują je do oszukańczych działań. Czarny rynek kont do gier jest bardzo lukratywny, szczególnie w przypadku gier z rzadkimi przedmiotami lub postaciami wysokiego poziomu. Po naruszeniu konta jego odzyskanie może być trudnym i czasochłonnym procesem dla graczy, często wiążącym się z utratą zasobów cyfrowych i danych osobowych. Dla deweloperów skutki powszechnych przejęć kont mogą skutkować utratą zaufania, zmniejszonym zaangażowaniem graczy i negatywną prasą. Ochrona konta gracza stała się aktualnie jednym z najważniejszych elementów rozgrywki.
Średnio branża gier doświadcza prawie 9 tyś. ataków przejęcia kont dziennie. W tych atakach brute force i credential stuffing stanowią prawie 75% wszystkich przyczyn ryzyka. Nic dziwnego, że boty są najpopularniejszym narzędziem do przeprowadzania tych ataków, chociaż przeglądarki zajmują drugie miejsce.
Ataki na aplikacje internetowe: Platformy gier są często infiltrowane za pomocą kilku typów ataków, których celem są aplikacje internetowe. Te ataki często mają na celu wykorzystanie luk w kodzie aplikacji lub interfejsach API, by uzyskać nieautoryzowany dostęp lub naruszyć bezpieczeństwo systemu. Około 7% ataków internetowych ma za zadanie ingerencje w punkty końcowe interfejsu API, co podkreśla krytyczną rolę, jaką interfejsy API odgrywają w cyberbezpieczeństwie, ponieważ nawet niewielki procent może prowadzić do znacznych luk.
Ataki Remote Code Execution (RCE) umożliwiają hakerom wykonywanie dowolnych poleceń na serwerze, potencjalnie naruszając poufne dane i zakłócając działanie gry. Eksploatacja Cross-Site Scripting (XSS) umożliwia atakującym wstrzykiwanie złośliwych skryptów na strony internetowe, co prowadzi do kradzieży danych i podszywania się pod użytkownika. Naruszenia API występują, gdy atakujący wykorzystują słabości w API używanych do integrowania różnych funkcji gry, co może skutkować nieautoryzowanym dostępem lub manipulacją danymi gry. Ataki logiki biznesowej wykorzystują wady w przepływie pracy aplikacji, umożliwiając oszustwa lub nieautoryzowane działania, które mogą podważyć integralność gry. Łącznie te ataki mogą poważnie wpłynąć na bezpieczeństwo gry, wrażenia gracza i ogólne zaufanie do platform gier online.
Wpływ cyberataków na branżę gier
Cyberataki w branży gier mogą mieć głębokie implikacje zarówno dla twórców gier, jak i graczy — pod względem reputacji, prawnym i finansowym. Dla twórców natychmiastowe koszty mogą obejmować utracone przychody z powodu przestoju spowodowanego atakami DDoS, płatności okupu po incydentach z oprogramowaniem ransomware lub obciążenie finansowe związane z odzyskiwaniem danych po naruszeniach. Długotrwałe zakłócenia na platformach gier mogą skutkować utratą milionów dolarów w transakcjach, szczególnie w przypadku gier, które opierają się na zakupach lub subskrypcjach w czasie rzeczywistym. Dla graczy kradzież aktywów w grze, walut cyfrowych lub danych osobowych dotyczących płatności może oznaczać znaczne straty finansowe, szczególnie w grach, w których użytkownicy inwestują duże kwoty w dobra wirtualne. Oprócz tych bezpośrednich kosztów firmy muszą również uwzględnić wydatki na naprawę uszkodzonych systemów, wzmocnienie bezpieczeństwa i rekompensatę dla poszkodowanych użytkowników.
Szkody reputacyjne spowodowane cyberatakami są często równie dotkliwe, co straty finansowe. W 2021 r. atak ransomware na twórcę gier CD Projekt Red spowodował dalszą nieufność do firmy, gdy atak spowodował wyciek kodu źródłowego i opóźnienia w rozwoju gry Cyberpunk 2077, już krytykowanej za błędy i problemy graczy. Kiedy firma zajmująca się grami doświadcza naruszenia bezpieczeństwa, ryzykuje utratą zaufania swoich graczy — zaufania, które jest kluczowe dla utrzymania silnej, lojalnej bazy użytkowników. Gracze, którzy uważają, że ich dane nie są bezpieczne, częściej przestają grać w grę lub unikają przyszłych zakupów, co prowadzi do spadku zaangażowania użytkowników i przychodów. Negatywne relacje w mediach i negatywne reakcje w mediach społecznościowych mogą dodatkowo zaszkodzić reputacji firmy zajmującej się grami, zniechęcając nowych użytkowników do dołączania i skłaniając obecnych graczy do poszukiwania bezpieczniejszych alternatyw. Szkody reputacyjne mogą utrzymywać się długo po początkowym ataku, utrudniając firmom pełne odzyskanie sił nawet po wzmocnieniu środków bezpieczeństwa.
Konsekwencje prawne i regulacyjne cyberataków w branży gier mogą być poważne, zwłaszcza dla firm, które nie chronią danych osobowych swoich użytkowników. Wraz ze wzrostem globalnej kontroli prywatności i bezpieczeństwa danych wiele krajów wdrożyło surowe przepisy, takie jak Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w Europie lub California Consumer Privacy Act (CCPA) w USA, a także PCI DSS 4.0 dla informacji o kartach kredytowych. Naruszenie tych przepisów może skutkować wysokimi grzywnami, działaniami prawnymi i pozwami zbiorowymi wnoszonymi przez poszkodowanych graczy. Oprócz kar finansowych firmy mogą być zobowiązane do wdrożenia kosztownych środków zgodności, poddania się audytom i publicznego ujawnienia naruszeń, co jeszcze bardziej zaszkodzi ich reputacji. W przypadku firm zajmujących się grami zapewnienie solidnych praktyk bezpieczeństwa nie jest tylko kwestią ochrony użytkowników — jest to również kluczowe dla zachowania zgodności z ewoluującymi normami prawnymi.
Zabezpieczenie komputera do gier – jak to zrobić?
Wraz ze wzrostem skali i wyrafinowania cyberataków na branżę gier, kluczowe jest kompleksowe podejście do bezpieczeństwa. Dla deweloperów kluczowe jest wdrożenie silnych środków bezpieczeństwa — wykorzystanie szyfrowania w celu ochrony poufnych danych, uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) w celu ochrony kont użytkowników oraz regularnych audytów bezpieczeństwa w celu identyfikacji luk. Komercyjne rozwiązania bezpieczeństwa, takie jak zapory aplikacji internetowych (WAF), usługi ochrony przed atakami DDoS, rozwiązania bezpieczeństwa danych i zaawansowane narzędzia do wykrywania zagrożeń, mogą również zwiększyć możliwości obronne. Po stronie gracza ważne jest, aby być wykształconym w zakresie najlepszych praktyk bezpieczeństwa, takich jak rozpoznawanie prób phishingu , używanie silnych haseł i posiadanie nastawienia na bezpieczeństwo podczas interakcji z innymi graczami lub instalowania modyfikacji. Gracze powinni mieć aktywowane uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA) i instalować gry wyłącznie z zaufanych źródeł.
Najlepsze praktyki na zadbanie o cyberbezpieczeństwo dla deweloperów:
- W przypadku poufnych danych stosuj szyfrowanie typu end-to-end.
- Wymagaj uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) dla wszystkich kont użytkowników i logowań administracyjnych oraz promuj używanie silnych haseł.
- Skorzystaj z rozwiązań do zarządzania botami, aby zabezpieczyć się przed przejęciem konta i niepożądanym wykorzystaniem zasobów witryny.
- Chroń punkty końcowe za pomocą rozwiązań zabezpieczających API.
- Przeprowadzaj regularne audyty bezpieczeństwa, aby wykryć potencjalne luki w zabezpieczeniach.
- Zainwestuj w usługi ochrony DDoS, aby złagodzić skutki ataków na dużą skalę, mających na celu zakłócenie rozgrywki.
- Wdróż zapory aplikacji internetowych (WAF), aby zapewnić sobie ochronę przed typowymi atakami internetowymi, w tym wstrzykiwaniem kodu SQL i atakami typu cross-site scripting.
- Podnoś świadomość na temat oszustw phishingowych i technik socjotechnicznych, radząc graczom, aby unikali podejrzanych linków.
- Upewnij się, że gracze pobierają gry i poprawki wyłącznie z oficjalnych, zaufanych źródeł. Zalecamy korzystanie z rozwiązań antywirusowych i zachowanie ostrożności przy instalowaniu niepewnych modyfikacji gier.
Jak gracze mogą zadbać o ochronę swoich danych?
- Unikaj pirackiego oprogramowania, ponieważ najprawdopodobniej będzie ono zawierało złośliwe oprogramowanie.
- Zabezpiecz swoje urządzenia za pomocą skutecznego antywirusa, np. Bitdefender Premium Security.
- Zadbaj o bezpieczeństwo swoich kont za pomocą silnych haseł. Hasła powinny składać się co najmniej z 12 znaków i być losowym ciągiem liczb, liter i znaków specjalnych. Rozważ korzystanie z menadżera haseł, aby bezpiecznie je przechowywać.
- Zachowaj czujność, gdy otrzymujesz nieoczekiwane wiadomości od rzekomych pracowników Steam, lub innych platform zawierających gry. Nigdy nie wysyłaj takim osobom swoich danych do konta i nie klikaj w linki, które otrzymujesz we wiadomościach.
- Unikaj używania wszelkiego rodzajów nieautoryzowanych rozszerzeń i dodatków do gier, ponieważ mogą one zawierać złośliwe oprogramowanie.
- Zawsze kupuj gry z legalnych i autoryzowanych źródeł. Unikaj podpinania swojej karty płatniczej do nieznanych platform z grami.
- Jeśli to możliwe, to unikaj dawania uprawnień grom mobilnym. Zachowaj szczególną czujność, gdy gry chcą dostęp do Twojej listy kontaktów, lub uprawnień administratorskich.
Autor
Piotr R
Artykuły które mogą Ci się spodobać
Bezpieczeństwo w Internecie • Poradniki
Jak unikać oszustw podczas korzystania z bankowości internetowej?
Piotr R
10 stycznia 2025
Bezpieczeństwo w Internecie • Poradniki
7 sposobów na zabezpieczenie firmy w 2025 r.
Piotr R
6 stycznia 2025