Facebook nadal króluje w branży mediów społecznościowych z ponad 3 miliardami aktywnych użytkowników miesięcznie. Pozostaje najczęściej używaną siecią społecznościową na świecie i najlepszym miejscem do interakcji konsumentów z markami i firmami. Dlatego w tym artykule przedstawimy, jak zabezpieczyć swoją stronę firmową na Facebooku przed cyberprzestępcami?
Czy wiesz?
- 2 na 3 użytkowników Facebooka odwiedza stronę lokalnej firmy przynajmniej raz w tygodniu.
- 66% chętnie dzieli się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami i opiniami na temat swoich zakupów na Facebooku.
- 58% osób odwiedziło stronę internetową marki, aby uzyskać więcej informacji po zobaczeniu reklamy produktu lub usługi w relacji na Facebooku.
Jednak bycie obecnym jako firma na Facebooku to coś więcej niż pozyskiwanie nowych klientów lub rozmawianie z nimi. Właściciele firm muszą również przewidywać i eliminować podróbki, nadużycia marki i podszywanie się – innymi słowy, chronić swoją firmę przed oszustami, którzy zagrażają ich przychodom, szkodzą reputacji marki lub wprowadzają klientów w błąd. Dowodem na te postulaty jest to, że ponad 3 miliardy treści spamowych i 2,6 miliarda fałszywych kont zostało usuniętych z platformy przez Facebooka w 2023 r.
Jak reputacja Twojej firmy może zostać zrujnowana na Facebooku?
Utrzymanie pozytywnej reputacji na Facebooku wymaga nieustannej pracy. Z jednej strony wiąże się to z publikowaniem odpowiednich treści, byciem konsekwentnym i uczciwym, zarządzaniem opiniami klientów i odpowiadaniem na komentarze. Z drugiej strony chodzi o ochronę strony firmowej przed zagrożeniami online. Hakerzy i oszuści nieustannie szukają sposobów na wykorzystanie słabych zabezpieczeń. Gdy już się dostaną na konto swojej ofiary, mogą zakłócić działalność firmy i poważnie zaszkodzić jej reputacji.
Oto kilka możliwych scenariuszy, o których powinieneś wiedzieć (nie bój się, bo są sposoby, aby im zapobiec):
Oszuści przejmują Twoje konto
Jeśli Twoje konto na Facebooku zostanie zhakowane z powodu słabych środków bezpieczeństwa — takich jak używanie prostych haseł lub nieaktywowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) — cyberprzestępcy mogą przejąć nad nim kontrolę. Po wejściu do środka mogą publikować szkodliwe lub nieodpowiednie treści, które mogą szokować lub obrażać Twoich obserwatorów. Mogą również wysyłać wiadomości phishingowe do Twoich klientów, oszukując ich, aby udostępnili poufne informacje lub pieniądze.
Wpływ na Twoją reputację: Nie trzeba dodawać, że klienci, którzy widzą spam lub nieodpowiednie treści na Twojej stronie, tracą zaufanie do Twojej firmy. Mogą zgłosić Twoją stronę lub ostrzec innych, aby unikali Twojej firmy, co poważnie zaszkodzi Twojej reputacji.
Podszywanie się pod Twoją firmę
Cyberprzestępcy mogą tworzyć fałszywe konta, udając Twoją firmę. Te konta mogą wprowadzać klientów w błąd, publikować szkodliwe treści lub oszukiwać ich, prosząc o pieniądze, darowizny lub dane osobowe pod Twoim nazwiskiem.
Wpływ na Twoją reputację: Jeśli cyberprzestępcy oszukają Twoich klientów, mogą obwinić o to Twoją firmę. Nawet jeśli fałszywe konto nie jest Twoje, szkody dla Twojej reputacji mogą być długotrwałe, gdy klienci poczują się zdradzeni.
Hakerzy blokują dostęp do Twojego konta
Jednym z najgorszych scenariuszy jest sytuacja, gdy hakerzy uzyskują dostęp do Twojego konta firmowego na Facebooku i blokują do niego dostęp. Często odbywa się to poprzez zmianę danych logowania lub nawet żądanie okupu za Twoje konto. W tym czasie stracisz kontrolę nad swoją stroną, a hakerzy mogą publikować wszystko, co chcą.
Wpływ na Twoją reputacje: Bycie zablokowanym oznacza, że nie możesz komunikować się ze swoimi klientami, publikować aktualizacji ani usuwać szkodliwych treści. Jeśli hakerzy opublikują obraźliwe lub fałszywe informacje, może to doprowadzić do publicznej reakcji, wściekłych klientów, a nawet uwagi mediów.
Naruszenia danych i łamanie prywatności
Cyberprzestępca, którzy uzyskają dostęp do Twojego konta na Facebooku, mogą również atakować poufne dane Twojej firmy, w tym dane klientów. Mogą kraść prywatne wiadomości, informacje kontaktowe, a nawet dane finansowe, którymi klienci się z Tobą podzielili.
Wpływ na Twoją reputację: Klienci oczekują, że będziesz chronić ich dane osobowe, a jeśli dane te trafią w niepowołane ręce, może to wywołać panikę i gniew. Naruszenie danych może prowadzić do utraty klientów, złych opinii, a nawet konsekwencji prawnych.
Jak zapobiegać szkodom dla reputacji marki na Facebooku?
1. Zabezpiecz swoje konto na Facebooku silnym hasłem i włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
Użyj silnego hasła, które będzie trudne do odgadnięcia — unikaj opcji takich jak „password123”.
Unikaj używania swojego imienia, numeru telefonu, adresu e-mail lub powszechnie znanych słów, wykorzystywania hasła do Facebooka w innych usługach online i udostępniania go innym osobom.
Następnie włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) zarówno dla siebie, jak i dla innych administratorów Twojej strony firmowej. Zachęcamy Cię również do zapisania się, aby otrzymywać powiadomienia, gdy ktoś spróbuje zalogować się z urządzenia, którego Facebook nie rozpoznaje. Zawsze lepiej jest skonfigurować wiele metod, w tym zapisać kody odzyskiwania. W ten sposób nadal będziesz mieć dostęp do swojego portfolio firmowego, nawet jeśli utracisz jedną z metod odzyskiwania.
2. Usuń określone kategorie użytkowników
Nieaktywni użytkownicy. Z czasem mogłeś dodać innych, aby pomogli Ci zarządzać Twoją stroną. Jednak czy wszyscy oni nadal z Tobą współpracują? Upewnij się, że tylko zaufane osoby mogą uzyskać dostęp do Twojej strony firmowej, regularnie sprawdzając i aktualizując osoby, które mają role administratora lub redaktora. Złośliwcy często wybierają nieaktywne konta, aby uzyskać dostęp do portfolio firmowego. Usuń osoby, które nie logowały się do portfolio w ciągu ostatnich 90 dni, zwłaszcza te, które mają pełną kontrolę nad portfolio.
Użytkownicy bez uwierzytelniania dwuskładnikowego. Osoby, które nie mają skonfigurowanego uwierzytelniania dwuskładnikowego, stanowią zagrożenie bezpieczeństwa. Usuń je z portfolio, dopóki nie skonfigurują go za pomocą swojego konta na Facebooku.
Użytkownicy z publicznymi domenami e-mail. Złośliwcy często używają publicznych domen e-mail, aby tworzyć adresy e-mail, które każdy może uzyskać, aby uzyskać dostęp do portfolio firmy. Usuń użytkowników, których adresy e-mail nie są powiązane z Twoją firmą.
3. Zamknij lub usuń nieaktywne konta reklamowe
Cyberprzestępcy częściej atakują konta reklamowe, które nie wyświetlały reklam w ciągu ostatniego roku. Zamknij lub usuń konta reklamowe, których już nie potrzebujesz. Uwaga: Kont reklamowych nie można usunąć z portfolio.
4. Upewnij się, że co najmniej dwie osoby mają pełną kontrolę nad portfelem biznesowym
Zaleca się, ale nie jest to wymagane, aby 2 lub 3 aktywne osoby miały pełną kontrolę nad portfelem biznesowym. Pozwala to na skorzystanie z dodatkowych zabezpieczeń, takich jak zatwierdzanie wniosków o udostępnienie linii kredytowych lub zatwierdzanie wniosków o zmianę dostępu osoby mającej pełną kontrolę nad portfelem.
Posiadanie co najmniej dwóch administratorów zapewnia, że ktoś ma dostęp najwyższego poziomu do portfolio w przypadku, gdy jedno z Twoich kont lub aktywów biznesowych wykazuje podejrzaną aktywność. W przypadku utraty dostępu do Twojej strony zaufana osoba może pomóc w utrzymaniu strony i pomóc Ci odzyskać dostęp.
5. Monitoruj aktywność portfela biznesowego
Przejrzyj historię swojej firmy, plik ważnych zdarzeń, które miały miejsce w Twoim portfolio, aby sprawdzić, czy nie ma nieautoryzowanych działań, takich jak zmiany szczegółów portfolio, aktywów firmy i osób. Możesz pobrać historię swojej firmy z zakładki People lub Business Infotab w Ustawieniach Meta Business Suite. Jeśli zauważysz podejrzaną lub nieautoryzowaną aktywność, skontaktuj się z zespołem pomocy technicznej Facebooka.
6. Nie akceptuj próśb o dodanie do znajomych od osób, których nie znasz
Oszuści mogą tworzyć fałszywe konta, aby próbować zaprzyjaźnić się i manipulować ludźmi. Zaakceptowanie ich znajomych może skutkować publikowaniem spamu na Twojej osi czasu i udostępnianiem go Twoim znajomym. Oszuści mogą również oznaczać Cię w postach i wysyłać złośliwe wiadomości do Ciebie i Twoich kontaktów, więc uważaj, aby akceptować prośby o dodanie do znajomych tylko od osób, które znasz i którym ufasz. Podobnie, nie udzielaj uprawnień Business Manager stronom, których nie znasz lub którym nie ufasz.
7. Uważaj na oszustwa i fałszywe profile
Zachowaj ostrożność, klikając na linki w postach na Facebooku lub prywatnych wiadomościach, zwłaszcza jeśli pochodzą od osób, których nie znasz lub którym nie ufasz. Zachowaj ostrożność również, jeśli link pochodzi od znajomego lub firmy, którą znasz, ale wydaje się podejrzany lub prosi Cię o otwarcie plików, zainstalowanie aplikacji lub rozszerzeń przeglądarki.
Zawsze możesz potwierdzić, czy e-mail podający się za pochodzący z Facebooka jest autentyczny, przeglądając ostatnie e-maile, które wysłaliśmy w Ustawieniach bezpieczeństwa i logowania tutaj. Jeśli zobaczysz post lub wiadomość, która próbuje Cię oszukać i nakłonić do udostępnienia danych osobowych, zgłoś to.
8. Złóż wniosek o ochronę praw do marki
Brand Rights Protection to narzędzie, które umożliwia markom ochronę ich własności intelektualnej w technologiach Meta. Pozwala markom identyfikować i zgłaszać treści podrabiane, naruszające znaki towarowe i prawa autorskie, a także podszywanie się.
Aby złożyć wniosek o ochronę praw do marki:
- Przejdź do Ochrony praw do marki w Meta Business Suite.
- Kliknij Złóż wniosek o ochronę praw do marki.
- Wypełnij formularz żądanymi informacjami. Zwróć uwagę, że niektóre pola są oznaczone jako opcjonalne.
- Po zakończeniu wpisz swój podpis elektroniczny i kliknij Wyślij.
- Po wysłaniu zgłoszenia Facebook je rozpatrzy i skontaktuje się z Tobą, gdy tylko podejmie decyzję.
- Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, otrzymasz wiadomość e-mail z informacją o kolejnych krokach.
9. Zadbaj o cyberbezpieczeństwo wszystkich urządzeń
Kolejnym istotnym elementem ochrony konta na Facebooku jest zabezpieczenie wszystkich swoich urządzeń za pomocą skutecznego systemu antywirusowego. Bitdefender Total Security zabezpieczy do 10 urządzeń z systemami Windows, macOS, iOS oraz Android przed najpowszechniejszymi cyberzagrożeniami, takimi jak: malware, ransomware i następstwami phishingu.
Co powinienem zrobić, jeśli podejrzewam, że bezpieczeństwo mojej strony firmowej na Facebooku zostało naruszone?
Najpierw spróbuj natychmiast zmienić hasło. Jeśli jesteś zablokowany, użyj narzędzi odzyskiwania konta Facebooka, aby odzyskać dostęp. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Zgłoś każdą podejrzaną aktywność serwisowi Facebook i odwiedź stronę facebook.com/hacked, aby uzyskać pomoc.
Ostrzeż swoich obserwatorów o incydencie, zwłaszcza jeśli szkodliwe treści zostały opublikowane w Twoim imieniu. Na koniec sprawdź, kto ma uprawnienia administratora do Twojej strony i usuń wszelkie podejrzane konta.