Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

Bezpieczeństwo w InternecieBlog

Sondaż pokazuje, że udostępnianie i gromadzenie danych sprawia, że użytkownicy boją się inteligentnych urządzeń

Maciej Markowski

10 lipca 2019

Prywatność danych i problemy z bezpieczeństwem ograniczają poziom zaufania do urządzeń inteligentnych. Ponad połowa konsumentów myśli, że proces gromadzenia danych, realizowany przez połączone urządzenia, jest „przerażający”, a 75% nie ufa w uczciwość metod obchodzenia się z danymi i ewentualnego dzielenia się danymi ze stronami trzecimi — zgodnie z wynikami ankiety prowadzonej przez Ipsos MORI dla organizacji pozarządowych Internet Society i Consumers International.

„Wyniki ankiety podkreślają potrzebę stawiania producentom urządzeń Internetu rzeczy wymogu konstruowania ich urządzeń z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i prywatności” — twierdzi Andrew Sullivan, prezes i dyrektor zarządzający Internet Society. — „Kwestie bezpieczeństwa nie powinny być przedmiotem refleksji na koniec procesu technologicznego. To jasne, że producenci i sprzedawcy muszą podjąć więcej starań, aby konsumenci ufali ich urządzeniom Internetu rzeczy.”

Około 73% konsumentów biorących udział w ankiecie — odsetek ten obejmował 1000 respondentów ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii, Australii, Francji i Wielkiej Brytanii — obawia się, że hakerzy będą manipulowali ich urządzeniami inteligentnymi wyposażonymi w mikrofony, które można wykorzystać do podsłuchiwania. W rzeczywistości, 28% respondentów nie posiada nawet urządzenia inteligentnego i w przewidywalnej przyszłości nie planuje takiego zakupu, z uwagi na obawy dotyczące bezpieczeństwa i prywatności. Największa liczba osób, które nie posiadają takich urządzeń, jest notowana w Japonii (46%).

Ogólne poczucie strachu jest związane z technologią w ogóle, nie tylko inteligentnymi urządzeniami. Na przykład: 69% użytkowników wskazuje na obawy dotyczące bankowości mobilnej i aplikacji monitorujących stan zdrowia — są one mniejsze w przypadku samych tabletów i laptopów.

Najwyższy odsetek konsumentów najbardziej zaniepokojonych bezpieczeństwem danych jest w Stanach Zjednoczonych (70%); z kolei konsumenci z Francji (60%) i Japonii (52%) wykazują najmniejsze obawy o gromadzenie danych i ich udostępnianie.

Ankieta wskazuje, że większość respondentów posiada co najmniej jedno urządzenie inteligentne, włączając w to mierniki z dostępem do sieci, urządzenia śledzące aktywność, zabawki z dostępem do sieci oraz konsole do gier.

„Konsumenci powiedzieli nam, że akceptują fakt, iż ciąży na nich określona odpowiedzialność za bezpieczeństwo i prywatność produktów Internetu rzeczy. Ale to nie wszystko” — mówi Helena Leurent, dyrektor generalny Consumers International. — „Zarówno oni, jak i my, pragniemy zobaczyć realne działania producentów, sprzedawców i rządów w odniesieniu do tych problemów. Działania muszą być wspólne, gdyż ta kwestia nie może pozostać odpowiedzialnością jednej grupy. Konsultujemy się z producentami otwartymi na postęp w tej materii. Wspólnie szukamy szansy na stworzenie technologii zorientowanej na człowieka. Takiej, która nie tylko będzie przynosiła użytkownikom radość, ale także poczucie bezpieczeństwa. W ten sposób biznes może przedstawić rozwiązania pozwalające na rozwianie wątpliwości osób niezaangażowanych w korzystanie z technologii i udostępnienie wszystkim ludziom korzyści płynących z Internetu rzeczy”.

Firmy, które jeszcze nie zajęły się problemem bezpieczeństwa i prywatności danych w obrębie Internetu rzeczy, aby przekonać swoich konsumentów, że ich dane są bezpieczne i przetwarzane w sposób odpowiedzialny, muszą się śpieszyć. Zasadniczy brak zaufania dla środowiska Internetu rzeczy ma wpływ na decyzje zakupowe i generowanie zysków przez przedsiębiorstwa.


Autor


Maciej Markowski

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy