Według Internet Crime Complaint Center (IC3) FBI, oszustwa dotyczące osób starszych kosztowały Amerykanów w wieku powyżej 60 lat ponad 3,1 miliarda dolarów w 2022 r., co oznacza wzrost strat o 84% w porównaniu z 2021 r. Straty na ofiarę wynosiły średnio około 35 101 dolarów. FBI odnotowało również straty w wysokości ponad 100 00 dolarów na każde 5456 starszych obywateli, którzy padli ofiarą oszustów w zeszłym roku. Dlatego zespół Bitdefender postanowił przygotować krótki poradnik, który pozwoli Ci zadbać o cyberbezpieczeństwo swojej rodziny.
Jak zadbać o cyberbezpieczeństwo swojej rodziny – skala i skutki cyberataków
Celem większości ofiar były oszustwa związane z pomocą techniczną (17 810 zgłoszeń), brak płatności/dostawy (7 985 zgłoszeń), naruszenia danych osobowych (7 849 zgłoszeń) oraz oszustwa związane z zaufaniem/romansem (7 166 zgłoszeń).
Jednak powyższa lista jest bardzo zapełniona różnymi innymi przestępstwami internetowymi, w tym kradzieżą tożsamości, wymuszeniami, fałszywymi możliwościami inwestycyjnymi, podszywaniem się pod rząd, oszustwami związanymi z opłatami z góry i oszustwami związanymi z kartami kredytowymi wymierzonymi w starszych obywateli.
Oprócz oczywistych, niszczycielskich skutków finansowych, ofiary często tracą ogólne poczucie dobrego samopoczucia i mogą cierpieć na problemy fizyczne i psychiczne, w tym bezsenność, depresję i stany lękowe.
Możesz pomóc swoim dziadkom nabrać większej pewności w cyberprzestrzeni i uleczyć wszelkie emocjonalne blizny, opowiadając o najnowszych oszustwach internetowych i dzieląc się wskazówkami, jak mogą chronić swoją tożsamość i pieniądze.
Najpopularniejsze metody oszustów
Ofiarą cyberprzestępców może paść każdy. Zebraliśmy kilka najpopularniejszych sygnałów ostrzegawczych, oszustw i wskazówek dotyczących bezpieczeństwa, którymi możesz podzielić się z bliskimi:
Do najczęstszych oszustw należą:
Oszustwa związane z pomocą techniczną – oszuści udający agentów pomocy technicznej atakują starszych konsumentów za pomocą zwodniczych rozmów telefonicznych, SMS-ów, e-maili lub wyskakujących okienek online. Cyberprzestępcy często powołują się na pewne kwestie bezpieczeństwa lub problemy z urządzeniem docelowym i proszą o dane osobowe oraz pieniądze, lub przekonują Cię do zapewnienia im zdalnego dostępu do Twojego komputera.
Oszustwa związane z romansami – celem oszustw związanych z romansami za pośrednictwem mediów społecznościowych, a nawet aplikacji randkowych są także seniorzy. Ofiary często budują emocjonalną więź z oszustem, który nie zawaha się poprosić o pomoc finansową, zawsze wymyślając wymówki, aby nie spotkać się z nimi osobiście. Kłamstwa, jakie ci oszuści romantyczni wmawiają swoim celom, mogą obejmować trudną sytuację zdrowotną, kryzys rodzinny, problem samochodowy lub prawny.
Oszustwo na wnuczka – niektórzy cyberprzestępcy podają się za wnuka lub członka rodziny znajdującego się w tragicznej sytuacji (wypadek samochodowy lub kłopoty prawne). Oszuści wyszukują informacje na temat swoich ofiar i dzwonią do nich z prośbą o pieniądze.
Oszustwa polegające na podszywaniu się pod rząd — hakerzy często podszywają się pod instytucje rządowe. Oszuści mogą kontaktować się z seniorami za pośrednictwem telefonu, poczty elektronicznej lub SMS-ów i grożą swojej ofierze, że nałożą na nich karę grzywny, więzienia lub deportacji, aby przekonać je do dokonania płatności i udostępnienia wrażliwych danych.
Loterie i oszustwa związane z rozdawaniem prezentów. E-maile, SMS-y i strony internetowe obiecujące gratisy, wspaniałe nagrody lub wygrane na loterii w zamian za dane osobowe, dane karty kredytowej oraz płatności za wysyłkę lub opłaty manipulacyjne są zawsze oszustwem.
Oszustwa inwestycyjne – w tego rodzaju oszustwach oszuści atakują seniorów za pomocą fałszywych obietnic łatwego zarobku na inwestycjach w nieruchomości i kryptowaluty.
Sygnały ostrzegawcze
Oto sygnały ostrzegawcze świadczące o tym, że Twoi członkowie rodziny mogą być wykorzystywani finansowo:
Na ich kontach pojawiają się podejrzane wypłaty.
Otrzymują rachunki za usługi, których nie rozpoznają.
Mają zablokowany dostęp do swoich kont.
Ich aktywa są przenoszone na konta, których nie rozpoznajesz.
Mają tajny związek online z kimś, kto przekonuje ich do ograniczenia komunikacji z przyjaciółmi i rodziną.
W jaki sposób dbać o cyberbezpieczeństwo?
Oto pomocne przypomnienie 10 wskazówek dotyczących bezpieczeństwa, którymi możesz podzielić się z członkami rodziny, aby zapewnić im bezpieczeństwo:
Nigdy nie klikaj linków ani załączników otrzymanych od nieznanych nadawców.
Upewnij się, że urządzenia Twoich dziadków mają aktualne aktualizacje zabezpieczeń.
Powiedz członkom swojej rodziny, aby nigdy nie wysyłali pieniędzy osobom podającym się za agencję rządową lub usługodawcę. Oficjalni urzędnicy rządowi nigdy nie będą prosić o płatność za pośrednictwem poczty elektronicznej, SMS-ów lub telefonu i nigdy nie grożą karą więzienia, jeśli płatność nie zostanie dokonana.
Poproś członków rodziny, aby przestać komunikować się z podejrzanymi osobami, które proszą ich o przesłanie pieniędzy, przekazanie aktywów, zmianę testamentu lub zainwestowanie w kryptowaluty.
Wyjaśnij członkom rodziny, aby unikali udostępniania danych osobowych w mediach społecznościowych lub wrażliwych danych, które mogłyby zostać wykorzystane do ich oszukania. Podaj sugestie dotyczące prywatności, na przykład ustawienie konta jako prywatnego.
Doradź im, aby używali unikalnych haseł i włączyli uwierzytelnianie dwuskładnikowe dla swoich kont.
„Jeśli nie masz pewności, czy wiadomość internetowa faktycznie pochodzi od konkretnej firmy, np. banku, rozważ zadzwonienie na jej oficjalny numer lub wizytę w lokalnym oddziale. Dzięki temu będziesz miał pewność, że członkowie Twojej rodziny nie zostaną oszukani przez cyberprzestępców podszywających się pod pracowników banków i placówek rządowych” – mówi Dariusz Woźniak z firmy Marken Systemy Antywirusowe.
Źródło https://www.bitdefender.com/blog/hotforsecurity/lets-talk-cybersecurity-on-grandparents-day-help-your-senior-loved-ones-defend-against-scams-and-fraud/