Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

Bezpieczeństwo w InterneciePoradniki

Jak unikać oszustw podczas korzystania z bankowości internetowej?

Piotr R

10 stycznia 2025

W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba oszustw związanych z tożsamością w bankowości internetowej ze względu na rosnące rozpowszechnienie cyfrowych opcji płatności i usług finansowych. Hakerzy i oszuści wykorzystują coraz bardziej zaawansowane technologie i metody, takie jak phishing lub złośliwe oprogramowanie, w celu uzyskania wrażliwych informacji finansowych i danych konta. Bezpieczeństwo bankowości online jeszcze nigdy nie było tak zagrożone. Dlatego w tym artykule przedstawimy najlepsze sposoby na ochronę przed oszustwami bankowymi.

Ochrona bankowości internetowej

Oszustwa bankowe polegające na phishingu

Koncepcja jest zawsze podobna: oszuści kontaktują się z potencjalnymi ofiarami za pośrednictwem poczty elektronicznej, komunikatora, telefonu lub sieci społecznościowych. Próbują pozyskać od nich dane osobowe, takie jak dane logowania, aby ostatecznie uzyskać dostęp do swojego konta. Phishing ma miejsce również podczas zakupów online. Jednak w przypadku bankowości konsekwencje mogą być szczególnie poważne; w najgorszym przypadku mogą zostać zniszczone całe konta.

Dlaczego tak trudno go rozpoznać?

Fałszywe e-maile są obecnie często tak dobrze zrobione, że trzeba się uważnie przyjrzeć, aby dostrzec coś niezwykłego. Z drugiej strony, w prawdziwych e-mailach bankowych czasami pojawiają się również nieprawidłowości, takie jak błędy gramatyczne. Zgodnie z danymi niemieckiego Federalnego Stowarzyszenia Organizacji Konsumenckich (VZBV) 57 procent ankietowanych, którzy otrzymali wiadomości phishingowe, podejrzewało, że fałszywe e-maile były niebezpieczne. Jednak 38 procent prawdziwych e-maili zostało również sklasyfikowanych jako prawdopodobnie fałszywe. „E-maile, SMS-y i fałszywe połączenia phishingowe: oszustwa cyberprzestępców są coraz lepsze” – powiedziała Ramona Pop, członkini zarządu VZBV. Ludziom trudno jest stwierdzić, czy wiadomość e-mail pochodzi z ich własnego banku, czy jest to phishing.

Kiedy należy nabrać podejrzeń w stosunku do e-maili?

Przede wszystkim trzeba się uważnie przyjrzeć. Jeśli wszystko w treści e-maila wygląda wiarygodnie, ważne jest, aby zwrócić uwagę na adres nadawcy. Czy to na pewno zwykły adres e-mail banku? A może uwzględniono nazwę banku, ale wokół niej znajdują się inne słowa lub kombinacje liter i cyfr? Wtedy zalecana jest ostrożność. To samo dotyczy linków znajdujących się w treści wiadomości e-mail. Rzeczywisty link można zobaczyć tylko wtedy, gdy ostrożnie umieścisz kursor myszy na łączu, ale bez klikania. Link, który w wiadomości e-mail nie wydaje się podejrzany, może w rzeczywistości prowadzić do fałszywej witryny.

Bezpieczeństwo bankowości online – jak ochronić się przed phishingiem

Jeśli chcesz zadbać o ochronę danych w bankowości, to możesz wykorzystać szereg instrumentów pomagających maksymalnie utrudnić działania oszustom. Najprostszy: Zainstaluj aktualizacje oprogramowania – na wszystkich urządzeniach używanych do bankowości internetowej. Są to najczęściej komputery i smartfony. Jeśli nie ma już aktualizacji, wymagany jest nowy system operacyjny – co oznacza, że smartfony zwykle wymagają nowego zakupu.

Jeśli otrzymasz dziwne e-maile: Zapytaj bezpośrednio o to swój bank. Nie należy posługiwać się numerem telefonu podanym w mailu, lecz numerem obsługi klienta znajdującym się na stronie internetowej banku. Nie powinieneś wchodzić na tę stronę poprzez link zawarty w podejrzanej wiadomości e-mail, lecz raczej samodzielnie wpisać adres WWW w przeglądarce.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest obecnie normą w przypadku kont bankowych. Klienci nie uwierzytelniają się samym hasłem, ale także np. unikalną kombinacją znaków wygenerowaną przez menadżer haseł.

Warto także zabezpieczyć się za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, np. Bitdefender Total Security, który został wyposażony w specjalny moduł antyphishingowy oraz bezpieczną wyszukiwarkę internetową dedykowaną do płatności online.

Oszustwa bankowe – czego należy unikać?

Dane osobowe, np. hasła, numery transakcji, nie powinny znajdować się w wiadomości e-mail. Uważaj na załączniki i w razie wątpliwości nie otwieraj ich. W systemie Windows typy plików mogą instalować złośliwe oprogramowanie — nie tylko .exe czy .com, ale także wiele innych, np. .doc. Sygnały alarmowe powinny dzwonić szczególnie głośno, jeśli załącznik ma podwójną końcówkę, np. .pdf.exe — prawie na pewno ma to na celu ukrycie złośliwej aplikacji.

Z jakich strategii korzystają obecnie oszuści bankowi?

Wielu cyberprzestępców potrafi sfałszować wyświetlanie numeru telefonu osoby dzwoniącej, można również zastosować sztuczki techniczne. Tak to wygląda na wyświetlaczu, jakby dzwonił ktoś z banku. Przestępcy wykorzystują również proces Videoident, aby nakłonić klientów do uzyskania pożyczki, a następnie pobrać kwotę pożyczki z ich konta. Na platformach mediów społecznościowych można również natknąć się na przestępców, którzy próbują uzyskać dane konta i logowania za pośrednictwem czatu, a ostatecznie chcą, aby fałszywa rezerwacja została zatwierdzona.

Wiele banków ostrzegało ostatnio przed kolejnym oszustwem: fałszywymi listami bankowymi w formie papierowej, których kod QR prowadzi do witryn phishingowych. Dlatego zalecamy także ostrożność, jeśli list rzekomo pochodzi z Twojego banku. Niektórzy oszuści stwierdzają w e-mailu, że każdy klient banku musi legitymizować się poprzez porównanie danych ze względu na rzekome problemy z bezpieczeństwem. W przeciwnym razie konto może zostać zablokowane. Dość typowe jest tworzenie takiej groźnej atmosfery, aby uniemożliwić potencjalnym ofiarom sprawdzenie wiarygodności kontaktu pod rzekomą presją czasu.

Ochrona danych w bankowości jest coraz trudniejszym zadaniem, dlatego powinniśmy przestrzegać podstawowych zasad cyberhigieny i korzystać ze skutecznego antywirusa. Dzięki tym prostym regułom będziemy mogli uniknąć większości oszustw bankowych.


Autor


Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy