Raport ITRC dotyczący wpływu na konsumentów i przedsiębiorstwa w 2024 r. wskazuje na niepokojące tendencje w zakresie kradzieży tożsamości zarówno wśród konsumentów, jak i małych przedsiębiorstw. Najnowsze statystyki podane przez organizację non-profit, która jest oddana wspieraniu ofiar przestępstw kradzieży tożsamości, ujawniają, że konsumenci i małe firmy są bardziej narażeni na cyberprzestępczość niż kiedykolwiek wcześniej, ze względu na gwałtowny wzrost naruszeń danych i strat finansowych wśród ofiar. Skok naruszeń danych, wraz z emocjonalnym i finansowym kosztem przestępstw tożsamości, maluje trzeźwiący obraz obecnego krajobrazu zagrożeń.
Rosnące zagrożenie naruszeniami danych dla konsumentów
Tylko 18% ankietowanych osób stwierdziło, że nie otrzymało powiadomienia o naruszeniu danych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spośród tych, którzy otrzymali powiadomienia o naruszeniu danych, 43% otrzymało wiele powiadomień — znaczący wzrost z 29% w raporcie z poprzedniego roku, pokazujący, że skala i częstotliwość naruszeń stale rosną.
Badanie General Consumers wykazało 21-punktowy wzrost liczby ofiar przestępstw związanych z naruszeniem tożsamości w okresie od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r., co wskazuje na szerszy wpływ tego zjawiska na jednostki niż w latach ubiegłych.
Małe firmy na celowniku cyberprzestępców
Małe firmy, często postrzegane przez cyberprzestępcówjako cele o niższym priorytecie, są również coraz bardziej narażone na naruszenia danych i inne cyberataki, zgodnie z raportem. Ostatnie dane ITRC pokazują, że mniej niż 20% małych firm objętych badaniem udało się pozostać nietkniętym w ciągu ostatniego roku.
ITRC ujawniło, że straty finansowe małych firm wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatniego roku, przekraczając 500 000 dolarów. Ten gwałtowny wzrost podkreśla ich podatność finansową i niszczycielski wpływ, jaki pojedynczy incydent cybernetyczny może mieć na organizację.
„Jedną rzeczą, którą firmy wszystkich rozmiarów mają wspólną, jest to, że są celem cyberprzestępców” — powiedział James E. Lee, dyrektor operacyjny ITRC. „Widzimy, że małe firmy zwiększają inwestycje w nowe narzędzia bezpieczeństwa i szkolenia pracowników, a także gromadzą mniej danych. Jednocześnie cyberprzestępcy koncentrują się na małych firmach, zwłaszcza tych, które są częścią łańcuchów dostaw. Te postępy w praktykach cybernetycznych w małych i średnich firmach nie mogły nadejść w lepszym momencie”.
Emocjonalne i finansowe konsekwencje cyberprzestępczości dla ofiar kradzieży tożsamości
Raport ITRC rzuca również światło na emocjonalny ciężar, jaki kradzież tożsamości zadaje ofiarom, przy czym prawie 47% osób, które szukały wsparcia w organizacji, doświadczyło kradzieży tożsamości wielokrotnie. Konsumenci wykazują również oznaki stresu psychologicznego z powodu cyberprzestępczości, co podkreśla rosnący emocjonalny ciężar cyberprzestępczości na osobach i potrzebę solidnych usług wsparcia dla ofiar oraz dostępnych zasobów zdrowia psychicznego.
Jak uchronić się przed cyberprzestępcami?
„Kluczowym elementem ochrony przed cyberprzestępcami jest zabezpieczenie swoich urządzeń za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, który nie tylko uchroni nas przed złośliwym oprogramowaniem, lecz także przed phishingiem” – mówi Krzysztof Budziński z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.
Poza zainstalowaniem systemu antywirusowego warto także przestrzegać podstawowych zasad cyberhigieny, takich jak:
Korzystanie ze skomplikowanych i unikatowych haseł do każdego swojego konta.
Unikanie pirackich treści.
Nie klikanie w podejrzane linki i szokujące reklamy.
Unikanie pobierania załączników od nieznanych adresatów.
Minimalizowanie cyfrowego śladu w mediach społecznościowych.