Dzień sprzeciwu wobec cyberprzemocy – jak praktycznie go obchodzić?
Piotr R
11 czerwca 2024
Stop Cyberbullying Day to globalne wydarzenie, którego celem jest podnoszenie świadomości na temat znęcania się w Internecie i promowanie bezpieczniejszych i milszych interakcji online. To dzień jedności i działań mających na celu zachęcenie wszystkich do przeciwstawienia się molestowaniu w Internecie i zaangażowania się we wspieranie tych, których to dotyczy. Pogłębiając wiedzę na temat tego, jak być skutecznym obserwatorem, możesz przyczynić się do realizacji misji dnia sprzeciwu wobec cyberprzemocy dzisiaj i w każdy inny dzień w roku.
Cybernękanie to wszechobecny problem, który może mieć wpływ na osoby w każdym wieku oraz o różnym pochodzeniu w Internecie i niezliczonych platformach społecznościowych. Znęcanie się w Internecie może objawiać się na wiele sposobów, między innymi poprzez publikowanie bolesnych komentarzy w mediach społecznościowych, udostępnianie zawstydzających zdjęć lub filmów bez zgody, grożenie komuś lub rozpowszechnianie fałszywych plotek. Działania te mogą mieć poważny wpływ emocjonalny i psychologiczny na ofiary, a Ty możesz albo przyczynić się do problemu, albo pomóc go rozwiązać.
Czy wiedziałeś?
70% młodych ludzi doświadczyło w pewnym momencie nękania w Internecie.
Tylko 10% nastolatków mówi rodzicom lub zaufanej osobie dorosłej o nękaniu w Internecie.
Ponad 60% młodych ludzi, którzy widzieli, jak ktoś jest ofiarą zastraszania w Internecie, nie interweniowało. Zrozumienie tych statystyk podkreśla znaczenie interwencji osób postronnych, aby pomóc położyć kres sytuacjom znęcania się.
W jaki sposób być dobrym świadkiem cyberprzemocy?
Świadek to osoba postronna, która obserwuje znęcanie się, ale nie jest sprawcą ani ofiarą. Na przykład internauta będący świadkiem cyberprzemocy może zaobserwować molestowanie za pośrednictwem postów, wiadomości lub interakcji online w mediach społecznościowych.
Wierzcie lub nie, ale osoby postronne mogą odegrać ważną rolę w powstrzymywaniu cyberprzemocy, znacząco wpływając na wynik takich incydentów (niezależnie od tego, czy sytuacja ulegnie eskalacji, czy zostanie zażegnana). Podejmując drobne działania, takie jak oferowanie wsparcia, zgłaszanie nadużyć lub zachęcanie do pozytywnego dialogu, aktywny i skuteczny świadek może pomóc powstrzymać agresywne lub raniące działania i wesprzeć ofiarę.
Osoby postronne są ważne i oto dlaczego:
Mogą poprawić samopoczucie ofiar, docierając do nich i oferując im wsparcie moralne.
Mogą pomóc zmniejszyć liczbę incydentów cyberprzemocy dzięki raportom online.
Mogą stworzyć lepszą społeczność cyfrową, zachęcając do pozytywnych i wspierających zachowań.
Oto trzy praktyczne wskazówki, jak wywrzeć pozytywny wpływ na stan Internetu:
Wskazówka nr 1: Słuchaj i oferuj wsparcie
Najprostszym i najszybszym sposobem, w jaki osoba postronna niebędąca ofiarą cyberprzemocy może pomóc, jest wsparcie ofiary. Może to być tak proste, jak wysłanie prywatnej wiadomości do osoby prześladowanej, wyrażającej empatię i solidarność. Okazywanie współczucia i potwierdzanie uczuć ofiary może sprawić, że ofiara przemocy poczuje wsparcie, a także zmniejszy swój niepokój i poczucie izolacji, co pozwoli jej lepiej poradzić sobie z sytuacją.
Małe rzeczy, które mówimy, mogą mieć ogromne znaczenie dla ofiar:
Przykład 1: Uczniowie, którzy widzą, że ich kolega jest ofiarą cyberprzemocy, mogą powiedzieć: „Przeczytałem ten bolesny post i chciałem cię poinformować, że jestem tu dla ciebie”.
Przykład 2: Jeśli kolega z pracy jest nękany na czacie grupowym, możesz powiedzieć: „Czytałem te wiadomości. Czy wszystko w porządku? Jestem tu, jeśli chcesz porozmawiać”.
Wskazówka nr 2: Zgłoś nadużycie
Zgłaszanie to kolejny kluczowy krok w walce z nadużyciami w Internecie. Zgłaszając cybernękanie, osoby postronne pomagają usunąć szkodliwe treści z platform internetowych i pociągnąć sprawców do odpowiedzialności za ich bolesne i niewłaściwe działania. To nie tylko pomaga ofiarom, ale może również zniechęcić prześladowców do obrania za cel innych osób w przyszłości.
Większość platform mediów społecznościowych ma określone procedury zgłaszania szkodliwych treści:
Facebook: kliknij trzy kropki obok wpisu lub treści, którą chcesz zgłosić, i postępuj zgodnie z instrukcjami.
Instagram: kliknij trzy kropki nad postem, wybierz „Zgłoś” i postępuj zgodnie z instrukcjami.
X: kliknij strzałkę w dół na tweecie, wybierz opcję „Zgłoś tweet” i wybierz odpowiedni powód zgłoszenia.
Oto kilka przykładów, jak możesz pomóc:
Przykład 1: Jeśli widzisz, że inne osoby udostępniają na Facebooku nieodpowiednie zdjęcia Twoich znajomych bez ich zgody, zgłoś post, korzystając z linku „Zgłoś”.
Przykład 2: Jeśli na Twitterze celem jest mowa nienawiści wobec innego internauty, kliknij strzałkę w dół związaną z obraźliwym tweetem, a następnie wybierz opcję „Zgłoś tweet” i wybierz odpowiedni powód zgłoszenia.
Wskazówka nr 3: Zachęcaj do pozytywnego dialogu
Zachęcanie do pozytywnego dialogu to kolejny wpływowy sposób, w jaki osoby postronne mogą zwiększyć skuteczność w sytuacjach cyberprzemocy. Obejmuje to promowanie życzliwości i konstruktywnych rozmów. Na przykład, gdy ktoś publikuje negatywne komentarze na temat innych, osoba postronna może je anulować, udostępniając zamiast tego pozytywne komentarze lub zachęcając innych do dzielenia się wspierającymi wiadomościami. Inspirowanie do pozytywnego dialogu pomaga skierować rozmowę w innym kierunku i potencjalnie zniechęcić do dalszych negatywnych zachowań.
Przykład 1: Jeśli ktoś opublikuje bolesny komentarz na temat stylu Twojego przyjaciela lub kolegi, możesz odpowiedzieć: „Właściwie to uważam, że wyglądają niesamowicie! Każdy ma swój niepowtarzalny styl i warto to celebrować.”
Przykład 2: Jeśli widzisz, że przyjaciel jest wyśmiewany ze względu na jego zainteresowania lub hobby, możesz opublikować post: „Myślę, że to wspaniale, że tak bardzo pasjonuje się czymś, co kocha, i każdy z nas może się dzięki temu czegoś nauczyć. Wszyscy powinniśmy wspierać i szanujmy wzajemne interesy!”
W Dniu Stop Cyberprzemocy ty także możesz „zawołać” i zaoferować wsparcie swoim rówieśnikom, tworząc bezpieczniejszą i pełną szacunku społeczność internetową, która promuje empatię i życzliwość oraz staje w obronie ofiar!
Pamiętaj także, o tym, aby zawsze korzystać z urządzenia, które zostało zabezpieczone za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, np. Bitdefender Total Security. Dzięki temu uchronisz się przed złośliwym oprogramowaniem oraz następstwami phishingu i innych oszustw internetowych.
Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.