Odzyskaj kontrolę nad swoimi kanałami w mediach społecznościowych
Piotr R
14 marca 2024
Platformy mediów społecznościowych bombardują nas niekończącym się strumieniem postów, aktualizacji i treści od znajomych, obserwujących, marek, reklam, a nawet nieznajomych. Chociaż łączność jest cenna, może czasami być przytłaczająca i rozpraszać. Dlatego nawet niewielkie uporządkowanie mediów społecznościowych może zmienić zasady gry w kontekście cyberbezpieczeństwa. Proces ten zwiększy koncentrację i intencję w sposobie spędzania czasu w Internecie. Zamiast bezmyślnie przeglądać niekończące się trywialne posty, w bardziej znaczący sposób nawiążesz kontakt z ludźmi i tematami, które są dla Ciebie ważne. Skupisz swój czas i energię na treściach, które naprawdę wzbogacają Twoje życie.
Uporządkowanie swoich kont na mediach społecznościowych zwiększy również bezpieczeństwo i prywatność, ograniczając liczbę osób, które mogą zobaczyć Twoje dane osobowe i aktualizacje oraz eliminując potencjalnych oszustów, którzy Cię śledzą.
Oto jak przeprowadzić „cyfrowe dokładne czyszczenie” swoich kont w mediach społecznościowych, przejąć kontrolę nad swoimi kanałami i uprościć swoje życie w Internecie.
Jak wyciszyć szum w mediach społecznościowych w 5 krokach?
Sesja usuwania bałaganu w mediach społecznościowych oznacza przeglądanie kont, zachowywanie tego, co Cię interesuje, a także zaprzestanie obserwowania lub usunięcie ze znajomych podejrzanych użytkowników. Nasze upodobania, zainteresowania i relacje zmieniają się z biegiem czasu i jest całkowicie normalne, że nasza obecność w Internecie i kanały informacyjne to odzwierciedlają.
Krok 1: Przestań obserwować strony, gwiazdy, grupy i tagi, których nie chcesz już widzieć
Jednym z głównych powodów, dla których Twoje kanały w mediach społecznościowych mogą stać się przytłaczające i chaotyczne, są wszystkie strony, grupy i hashtagi, które obserwowałeś zaledwie kilkoma kliknięciami w przeszłości. Początkowo był to wygodny sposób, aby być na bieżąco z rzeczami, które Cię interesowały, ale teraz stał się ciągłym strumieniem treści, grzebiąc to, na czym naprawdę Ci zależy.
Czas na kampanię unfollow. Przyjrzyj się swojej liście polubionych stron i przyłączonych grup i oceń je krytycznie. Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatni raz przeglądałeś posty z danej strony lub aktywnie uczestniczyłeś w grupie, opuść ją lub odrzuć. Jeśli nie odpowiada Ci już styl życia, nawyki, produkty, gwiazdy lub publikacje, które widzisz, kliknij przycisk Przestań obserwować.
Celem tych zabiegów jest uporządkowanie kanału, aby wyświetlić więcej tego, co udostępniają Twoi znajomi lub ulubieni artyści.
Krok 2: Oczyszczenie spamu/nieaktywnych kont i osób, których nie znasz
Fałszywe profile, spamerzy i oszuści mogą łatwo przedostać się na Twoje konta, narażając Twoją prywatność i dane na ryzyko. Podczas fazy porządkowania będziesz chciał właściwie oczyścić swoją wirtualną przestrzeń ze wszelkich szkicowych lub nieznanych postaci.
Przeczesz swoich obserwujących i natychmiast przestań obserwować (lub blokuj) konta, które wydają się spamem, są puste, podejrzane lub w ogóle nie można ich wyświetlić. Może jest to konto z dziwną nazwą użytkownika złożoną z losowych cyfr/liter i bez zdjęcia profilowego, lub takie, które w wiadomościach twierdzi, że zapewnia programy „szybkiego wzbogacenia się” lub treści dla dorosłych. Jeśli coś wydaje się podejrzane, lepiej być ostrożnym niż potem żałować – przestań go obserwować i zablokuj.
Jeśli nie masz pewności co do autentyczności czegoś, co znajdziesz w Internecie, możesz to zweryfikować za pomocą Scamio.
To samo dotyczy losowych kont firm/organizacji, które obserwowałeś wieki temu, a które od lat są nieaktywne. Usuń bałagan. Twoje społeczności powinny być intymną i zaufaną przestrzenią.
Krok 3. Trzymaj znajomych blisko, a resztę usuń
Ten krok polega na byciu ze sobą szczerym w kwestii swoich relacji.
Z biegiem czasu nasze powiązania w mediach społecznościowych stają się mieszanką. Są prawdziwi przyjaciele, ale są też inni ludzie, którzy w naturalny sposób oddalili się od siebie w miarę upływu czasu. Przyjaciele znajomych z wakacji 15 lat temu. Byli współpracownicy ze starych miejsc pracy. Sąsiedzi i znajomi z poprzednich etapów życia, których tak naprawdę już nie znasz.
Jeśli czyjeś posty i kamienie milowe w życiu nadal do ciebie przemawiają i wydają się istotne, zdecydowanie trzymaj ich przy sobie, ale w przypadku każdego, od kogo oddaliłeś się do tego stopnia, że są teraz praktycznie obcy, możesz usunąć ich ze znajomych lub przestać obserwować.
Ta sama ocena dotyczy każdego, kogo posty są sprzeczne z Twoimi wartościami, obrażają Ciebie lub innych, są zbyt częste lub wywołują u Ciebie zdenerwowanie, lub złość.
Twoja sfera mediów społecznościowych powinna być podnoszącą na duchu i wzmacniającą przestrzenią, a nie lądowiskiem dla negatywności i złych wibracji.
Krok 4: Zmniejsz swój ślad cyfrowy, usuwając własne treści
Pracując nad uporządkowaniem swojego życia online, pamiętaj o swoim cyfrowym śladzie. Wszystkie zdjęcia, filmy, komentarze i posty udostępniane w serwisach społecznościowych mogą stworzyć ślad danych osobowych, który może zagrozić Twojej prywatności i cyberbezpieczeństwu.
Oszuści i hakerzymogą wykorzystać nawet małe fragmenty informacji, aby wyrządzić Ci krzywdę. Prywatne zdjęcie lub osobista anegdota udostępniona wiele lat temu może okazać się brakującym elementem układanki, który pozwoli oszustom zebrać wystarczającą ilość danych, aby spowodować rzeczywiste szkody. Mogą opracowywać programy phishingowe oraz próby kradzieży finansów i tożsamości, wykorzystując takie dane, jak data urodzenia, miasto rodzinne, zainteresowania, relacje i inne. Ponieważ stale dochodzi do naruszeń bezpieczeństwa danych, Twoje dane osobowe mogą zostać ujawnione i sprzedane w Dark Web.
Przejrzyj swoje archiwa i usuń wszelkie zbyt osobiste posty, komentarze, multimedia i udostępnienia, których nie potrzebujesz.
Krok 5: Przejrzyj powiadomienia i zablokuj ustawienia prywatności
Teraz, gdy uporządkowałeś swoje kanały i usunąłeś nieaktualne treści, czas na ostatnią kontrolę bezpieczeństwa — sprawdzenie i optymalizację ustawień powiadomień oraz prywatności. Ponieważ już dokładnie czyścisz swoje konta w mediach społecznościowych, jest to doskonała okazja, aby zwiększyć swoją prywatność i bezpieczeństwo oraz:
Zmień swoje hasła na nowe, mocne, jeśli nie robiłeś tego od jakiegoś czasu, lub skorzystaj z menedżera haseł, np. Bitdefender Password Manager.
Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), jeśli to możliwe, aby uzyskać dodatkową warstwę ochrony.
Ustaw najsurowsze ustawienia widoczności dla postów, historii, lokalizacji, oznaczonych zdjęć/filmów itp. Jeśli nie masz profesjonalnego konta publicznego, nie ma potrzeby nadmiernego udostępniania światu swoich danych.
Unieważnij wszelkie podejrzane konta aplikacji innych firm, do których przypadkowo przyznałeś dostęp podczas zabawy polegającej na rejestracji przez Facebooka lub w zabawnym quizie. Nadal mogą szpiegować Twoje dane.
Wyłącz udostępnianie lokalizacji, aby zachować prywatność. Aby uzyskać bardziej praktyczne i szczegółowe porady dotyczące optymalizacji ustawień prywatności dla popularnych aplikacji.
Przyjrzyj się różnym alertom i aktualizacjom, które stale wysyłają polecenia ping do Twoich urządzeń. Zidentyfikuj i wycisz wszystkie kanały, czy to komentarze, polubienia, zaczepki czy inne interakcje, które wywołują nadmierny niepokój lub rozpraszają Cię.
Na koniec, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zabezpiecz swoje urządzenia za pomocą skutecznego systemu antywirusowego, np. Bitdefender Total Security, dzięki któremu uchronisz się przed niebezpiecznymi stronami internetowymi i złośliwym oprogramowaniem.
Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.