Poradniki • Zagrożenia Internetowe
Najlepsze praktyki cyberbezpieczeństwa w domu i w pracy
Piotr R
4 grudnia 2024
Era po pandemii COVID-19 charakteryzuje się coraz większą popularnością pracy zdalnej. Miliony pracowników biurowych tworzyło stanowiska pracy w domu, a firmy przyjęły nowe formy komunikacji i zarządzania, aby dostosować się do siły roboczej zamkniętej w domach. Do drugiego kwartału 2020 roku około 557 milionów ludzi na całym świecie pracowało z domu, w tym 35% pracowników w USA. I nawet po ustąpieniu pandemii wielu będzie nadal pracować w domu. Jak podaje Pew, około połowa pracowników chce nadal pracować z domu, podczas gdy McKinsey twierdzi, że co najmniej 25% miejsc pracy w USA nadaje się do pozostania w trybie WFH. Dane te pokazują, że w branży ceberbezpieczeństwa pojawiła się nowa bardzo ważna przestrzeń, która musi zagwarantować bezpieczeństwo pracy zdalnej. Dlatego w tym artykule przedstawimy sposoby, dzięki którym będziesz mógł zachować cyberbezpieczeństwo w domu i w pracy zdalnej.
Praca z domu: zrozumienie podstawowych zagrożeń
Zachowanie bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy zdalnej stało się istotną częścią cyberbezpieczeństwa dla firm na całym świecie. Oznacza to przyjęcie hybrydowych praktyk bezpieczeństwa pracy, które rozwiązują problem z każdej strony.
Praca zdalna niesie ze sobą wiele zagrożeń o głębokich implikacjach. Miliony nowych połączeń i punktów końcowych muszą zostać sprawdzone i zabezpieczone. Pracownicy muszą mieć bezpieczne sposoby zdalnego dostępu do zasobów korporacyjnych, co wymaga aktualizacji starszej infrastruktury.
Jeśli te problemy nie zostaną rozwiązane, nadal istnieje ryzyko potencjalnych zagrożeń:
- Phishing – wysyłanie wiadomości e-mail lub innych komunikatów nakłania pracowników do pobrania złośliwego oprogramowania, które zbiera poufne dane.
- Oprogramowanie wymuszające okup – złośliwe oprogramowanie infekuje podłączone systemy, a następnie żąda zapłaty.
- Oprogramowanie szpiegujące – instalowanie oprogramowania mającego na celu zbieranie danych, które mogą być wykorzystane przez oszustów lub konkurencję.
- Ataki typu zero-day – ataki skierowane na niezałatane systemy operacyjne i aplikacje, które mogą być trudne do zdalnego monitorowania.
- Kradzież danych – kradzież danych logowania w celu uzyskania dostępu lub bezpośredniej infiltracji baz danych klientów i pracowników.
- Sabotaż – Pracownicy bez nadzoru, celowo lub nieświadomie, niszczą majątek przedsiębiorstwa.
Jak zatem przedsiębiorstwa i pracownicy mogą zadbać o bezpieczeństwo pracy zdalnej?
Zainwestuj w dobry VPN i narzędzia antywirusowe
Pierwszą rzeczą, którą powinni zrobić wszyscy pracownicy zdalni, jest bezpieczne zablokowanie połączenia. To nie wystarczy. To kwestia bezpieczeństwa systemu Windows, gdy stawka jest wysoka. Zamiast tego zainwestuj w solidną wirtualną sieć prywatną (VPN) i oprogramowanie antywirusowe, które regularnie zapewnia renomowana organizacja. Sieci VPN szyfrują wysyłane i odbierane dane, zapewniając w ten sposób ochronę sieci. Anonimizują również Twoją obecność online, utrudniając atakującym identyfikację i atakowanie.
Zadbaj o to, aby Twoje hasło było bezpieczne
Codzienne korzystanie z Internetu i praca zdalna jest bezpieczna tylko wtedy, gdy metody jej zabezpieczenia są stosowane. Wybieraj hasła niemal niemożliwe do odgadnięcia i regularnie je zmieniaj — nigdy nie zapisuj swoich danych uwierzytelniających. Alternatywą jest zawsze używanie menedżera haseł, takiego jak Bitdefender Password Manager, aby Twoje dane logowania pozostały zaszyfrowane i bezpieczne.
Nie zapomnij o ochronie Wi-Fi
Sieć, której używasz do łączenia się z pracą, może być również słabym punktem, umożliwiając atakującym całkowitą kontrolę nad ruchem lub dostęp do serwerów centralnych. Dlatego zablokowanie bezprzewodowego Internetu jest tak samo istotne, jak korzystanie z VPN dla komputera.
Wybierz bezpieczne hasło Wi-Fi i włącz szyfrowanie sieci WPA2, jeśli jest dostępne, autoryzowane adresy MAC, aby zarządzać, tym kto może uzyskać dostęp do Twojej sieci i zawsze pobieraj najnowsze oprogramowanie sprzętowe routera. Zabezpiecz to wszystko, a bezpieczeństwo Twojej sieci powinno być solidne.
Zabezpiecz kamerę internetową, gdy z niej nie korzystasz
Niektóre ataki polegały na przejęciu kamer internetowych w celu zbierania informacji, nagrywaniu spotkań i okazjonalnym wymuszaniu pieniędzy od celów. Korzystanie z aplikacji takich jak Zoom jest nieuniknione, ale nie ma powodu, dla którego inne programy mogłyby kontrolować kamerę bez Twojej wiedzy, gdy nie odbywają się dyskusje. Możesz jednak zmniejszyć to ryzyko, używając przesuwanych osłon kamery internetowej. Oprócz tego możesz skorzystać z antywirusa, który ma opcję ochrony kamerek internetowych i mikrofonów, np. Bitdefender Total Security.
Bądź rozważny podczas korzystania z poczty e-mail
Wiele z najbardziej szkodliwych cyberataków odbywa się za pośrednictwem zwykłych wiadomości e-mail. Phisherzy są biegli w maskowaniu wiadomości, aby wyglądały autentycznie, zachęcając nieświadomych użytkowników do klikania linków pobierania, zanim zorientują się, co się dzieje.
Bądź bardzo ostrożny otwierając e-maile. Sprawdź linię adresu, aby upewnić się, że jest legalna. Nie otwieraj załączników, jeśli nie wiesz dokładnie, dlaczego tam są i co zawierają.
Skup się na bezpieczeństwie fizycznym
Kradzież fizyczna pozostaje jednym z najczęstszych problemów związanych z pracą zdalną. Złodzieje mogą ukraść Twój komputer, smartfon lub narzędzia uwierzytelniające dostarczone przez osoby trzecie. A jeśli dane na tych urządzeniach nie są szyfrowane, skutki mogą być katastrofalne.
Używaj oddzielnych urządzeń do pracy i wypoczynku
Czasami luki w zabezpieczeniach zdarzają się, gdy ludzie zapominają używać swoich służbowych komputerów. Na przykład zakupy online niosą ze sobą zagrożenia bezpieczeństwa, od niezabezpieczonych portali płatniczych po fałszywe strony internetowe Amazon. A wiele osób używa tego samego komputera do kupowania produktów, które robią w ramach obowiązków od 9 do 17. To duży błąd. Im większy dystans między pracą a wypoczynkiem, tym lepiej. Poproś o osobne urządzenie służbowe z wymaganymi narzędziami bezpieczeństwa. A jeśli to niemożliwe, zainwestuj we własne; to samo dotyczy smartfonów. Korzystanie z osobistego urządzenia do pracy jest niezwykle ryzykowne w świecie, w którym przestępcy polują na pracowników domowych.
Pamiętaj o aktualizacjach
Przestępcy kochają przestarzałe systemy operacyjne. Tak zwane exploity „zero-day” są znaczącym źródłem ataków phishingowych i malware, a celem jest niezliczona ilość niezałatanych systemów. Nie pozwól, aby Twój system był jednym z nich.
Opóźnianie aktualizacji systemu Windows może wydawać się wygodne, ale upewnij się, że zrobisz to tak szybko, jak to możliwe. W przeciwnym razie narażasz się na ataki, takie jak WannaCry, które wykorzystywały lukę w systemach operacyjnych Windows i kosztowały ofiary miliardy dolarów, gdy ogarnęły świat w latach 2017-2018.
Używaj uwierzytelniania dwuskładnikowego
Uwierzytelnianie wieloskładnikowe dodaje dodatkową barierę, aby odstraszyć potencjalnych atakujących. Zazwyczaj polega na użyciu dodatkowych informacji przechowywanych zewnętrznie na specjalistycznych kluczach uwierzytelniających lub wysyłanych SMS-em na telefon podczas logowania.
Mówiąc ogólnie, SMS nie jest najlepszym kodem uwierzytelniającym vectoisn’t, ponieważ nie jest bezpieczny. Ale oparte na głosie rozwiązania MFA mogą wykonać zadanie znacznie lepiej. Nawet jeśli doda to kilka sekund do procedury logowania, dodatkowa ochrona, jaką zapewnia uwierzytelnianie, jest tego więcej niż warta.
Bądź na bieżąco ze swoją pracą i ciągle się ucz
Ostatnia wskazówka dla osób pracujących w domu jest kluczowa. Niezależnie od tego, jaką pracę wykonujesz i dla kogo pracujesz, pozostawanie w kontakcie z firmą — zwłaszcza z osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo cyfrowe — jest niezbędne.
Każda firma powinna mieć członka zespołu wyznaczonego do zarządzania pracą zdalną, który powinien przekazywać najlepsze praktyki, protokoły haseł oraz informacje o urządzeniach i uwierzytelnianiu.
Jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące cyberbezpieczeństwa, koniecznie je zgłoś. A jeśli dostępne są szkolenia z zakresu bezpieczeństwa osobistego, skorzystaj z nich. Cyberbezpieczeństwo to szybko zmieniająca się dziedzina, a Twoje umiejętności powinny się zmieniać.
Bezpieczeństwo pracy zdalnej: najlepsze praktyki dla firm
Centralizuj swoje systemy pamięci masowej
Firmy muszą blokować poufne dane i nieoczekiwane autoryzacje z maksymalną wydajnością. Jeśli polegasz na przechowywaniu seyou’reased, najlepiej jest to zrobić za pośrednictwem scentralizowanych systemów przechowywania z jasnymi procedurami dostępu dla wszystkich pracowników. Narzędzia takie jak Bitdefender GravityZone XDR mogą zapewnić bezpieczne opcje dostępu.
Należy również zadbać o to, aby minimalizacja ilości przechowywanych lokalnie danych stanowiła część protokołów bezpieczeństwa pracowników i poinformować o tym każdego użytkownika sieci.
Zmapuj każde połączenie, aby uzyskać pełną widoczność
Przejście na szeroko zakrojoną bezpieczną pracę zdalną ułatwia utratę świadomości sieci. Możesz stracić z oczu punkty brzegowe i interfejsy z serwerami centralnymi, miejsca, w których łączą się użytkownicy, i urządzenia, których używają. Ta niejasność jest poważnym problemem, więc zaplanuj geografię swojej sieci.
Zidentyfikuj słabe punkty, monitoruj, czy pracownicy korzystają z wielu urządzeń lub niezabezpieczonych publicznych sieci Wi-Fi i usuwaj wszelkie luki, zanim staną się źródłem infekcji złośliwym oprogramowaniem.
Zintegruj Workforce IAM ze swoją infrastrukturą bezpieczeństwa
Integracja Workforce Identity and Access Management (IAM) zapewnia pracownikom dostęp do niezbędnych zasobów podczas zarządzania zespołami zdalnymi. Ten specjalistyczny IAM koncentruje się na dostępie pracowników, dostosowując się do systemów HR, aby skutecznie zarządzać uprawnieniami od wdrożenia do zwolnienia.
Jest to kluczowe w większych organizacjach, w których złożoność ról i uprawnień pracowników jest zwiększona. Włączenie Workforce IAM do protokołu bezpieczeństwa WFH zapewnia bezpieczny, odpowiedni do roli dostęp pracowników, dzięki czemu Twoje operacje są płynne i szybkie.
Postaw szkolenie w centrum swojej działalności Praca zdalna nie powinna być po prostu zmianą miejsca pracy. Wymaga również od pracowników i menedżerów opanowania nowego zestawu umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa (lub odświeżenia istniejących umiejętności). Pracownicy zdalni muszą być bardziej świadomi potencjalnych zagrożeń niż ci pracujący w obrębie sieci biurowych, a najlepsze praktyki wymagają ciągłego wzmacniania.
Z tego powodu dobrym pomysłem jest stworzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa w całym przedsiębiorstwie. Dotyczy to kadry kierowniczej, która często jest celem „whalingu”. Każdemu należy przypominać o jego obowiązkach, a każdy pracownik musi aktualizować swoją wiedzę.
Udostępnij każdemu pracownikowi narzędzia obejmujące całą sieć
Wiele firm ma już narzędzia bezpieczeństwa, takie jak szyfrowanie, programy antywirusowe i sieci VPN. Jednak nie każda firma udostępnia te usługi pracownikom zdalnym.
Sprawdź licencje i rozszerz dostęp, jeśli to możliwe. Jeśli musisz dodać dodatkowych użytkowników, często tańszym jest, aby zrobić to w dużej liczbie pracowników, zamiast polegać na osobach, które same kupią sobie niezbędne narzędzia.
Podejdź do tego kompleksowo i upewnij się, że każdy jest objęty ochroną.
Wprowadź przejrzyste procesy zabezpieczania spotkań na platformie Zoom
Działalność Twojej firmy opiera się prawdopodobnie na wideokonferencjach z pracownikami i klientami, jednak narzędzia takie jak Zoom stanowią częsty cel cyberataków.
Upewnij się, że rejestrujesz każde spotkanie z wyprzedzeniem, a każde wydarzenie ma unikalny identyfikator. Sprawdź, czy wszyscy uczestnicy są legalni i że każda sesja jest zabezpieczona hasłem. W ten sposób możesz zminimalizować ryzyko „bombardowania Zoom” lub ataków inwigilacyjnych podczas omawiania spraw biznesowych.
Powiadom personel o istotnych aktualizacjach
Łatanie narzędzi zespołów jest kluczowe, więc komunikuj się z personelem, gdy aktualizacje staną się dostępne. Każde urządzenie lub system operacyjny, którego używasz, będzie miał regularne aktualizacje, aby poradzić sobie z lukami w zabezpieczeniach, ale nie ma gwarancji, że pracownicy zastosują te aktualizacje.
Wyślij e-mail lub powiadomienia w aplikacji na urządzenia mobilne o konieczności aktualizacji i zastosuj automatyczne aktualizacje, jeśli jest to możliwe. A jeśli pracownicy rutynowo nie łatają swojego oprogramowania, upewnij się, że masz procedury dyscyplinarne, aby wymusić zgodność.
Rozdziel urządzenia robocze pracownikom zdalnym
Jeśli zapewnisz każdemu pracownikowi zdalnemu osobny laptop, możesz zabezpieczyć się przed wyciekiem danych lub złośliwym oprogramowaniem pochodzącym z mediów społecznościowych lub zakupów online oraz ochronisz sieć swojej firmy.
Używaj narzędzi uwierzytelniania wieloskładnikowego z urządzeniami służbowymi, a będziesz mieć dużą kontrolę nad tym, jak uzyskiwany jest dostęp do zasobów biurowych.
Zadbaj o to, aby protokoły dotyczące haseł były przejrzyste
Słabe hasła są otwartym zaproszeniem dla cyberprzestępców, a większość pracowników używa ich okazjonalnie. Kiedy Twoje zespoły pracują w domu, trudno jest powtórzyć, jak ważne jest posiadanie solidnych uprawnień.
Przedstaw jasny protokół z wymaganiami dotyczącymi silnych haseł, częstotliwości ich zmiany, wyboru menedżerów haseł i konsekwencji niedbałego zabezpieczania haseł.
Praca w domu nie oznacza, że nie musisz nigdzie wychodzić
Podczas pandemii większość ludzi ograniczyła się do pracy w domu. Jednak wraz z ustępowaniem pandemii i stabilizacją „nowej normalności” wielu pracowników znajdzie inne miejsca, od kawiarni po biblioteki. I nie wszystkie z nich będą wystarczająco bezpieczne, aby chronić Twoje sieci.
Niezabezpieczone publiczne sieci Wi-Fi otwierają drzwi hakerom szukającym dostępu do poufnych danych. Pracownicy powinni używać ich oszczędnie i stosować ochronę VPN, gdy to robią.
Upewnij się, że zespoły wiedzą, że należy unikać publicznego Wi-Fi i zapewnij im porady dotyczące szyfrowania Wi-Fi w domach. To kluczowa część blokowania podatnych na ataki krawędzi sieci.
Zachęcaj do produktywnego i bezpiecznego środowiska pracy
Wreszcie, zapewnienie pracownikom zdrowia, czujności i chęci przestrzegania korporacyjnych zasad bezpieczeństwa jest niezbędne. Praca zdalna może skutkować dłuższymi godzinami pracy, brak połączenia może demotywować niektórych ludzi, a łatwo stracić z oczu podstawowe priorytety bezpieczeństwa.
Łącz się ze zdalnymi pracownikami za pośrednictwem wydarzeń towarzyskich, regularnej komunikacji i ogólnych kontroli. Monitoruj godziny pracy i obciążenia pracą oraz staraj się zrozumieć, kiedy występują błędy bezpieczeństwa.
Pracownicy nie są doskonali i będą popełniać błędy. Wyzwaniem jest praca z naszymi niedoskonałościami, aby ograniczyć te błędy do minimum.
Autor
Piotr R
Artykuły które mogą Ci się spodobać
Poradniki • Zagrożenia Internetowe
Co każdy właściciel domu powinien wiedzieć na temat IoT?
Piotr R
6 marca 2025
Bezpieczeństwo w Internecie • Poradniki
Cyberbezpieczeństwo dla freelancerów: jak chronić swoje dane i klientów?
Piotr R
26 lutego 2025