Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

Zagrożenia Internetowe

Czy ataki narracyjne powinny budzić obawy firm?

Piotr R

19 czerwca 2024

Kampanie dezinformacyjne nie są niczym nowym. Państwa, osoby publiczne i gwiazdy nieustannie walczą z fałszywymi twierdzeniami rozpowszechnianymi w mediach społecznościowych i w Internecie. Kampanie dezinformacyjne mogą być jednak skierowane także do organizacji prywatnych. Nazywa się je również atakami narracyjnymi, ponieważ szerzą nieporozumienia, plotki, aluzje i wręcz fałszywe informacje w celu stworzenia nieprawdziwej interpretacji.

Tłum na pasach

Ataki narracyjne – coraz większe zagrożenie

Zgodnie z nowymi wynikami sprawozdania z oceny cyberbezpieczeństwa z 2024 r. prawie wszyscy specjaliści (96%) przyznają, że kampanie dezinformacyjne wspomagane przez sztuczną inteligencję stwarzają poważne zagrożenia. Ataki narracyjne mogą zawstydzić dyrektora, podważyć zaufanie pracowników, klientów i kontrahentów, zasiać wątpliwości lub uderzyć w firmę tam, gdzie boli to najbardziej – w jej przychody.

Kampanie narracyjne snują fascynujące historie pełne nieporozumień, plotek i jawnych kłamstw, które niszczą reputację i podważają zaufanie. Dla firm zrozumienie i obrona przed atakami narracyjnymi ma kluczowe znaczenie, ponieważ te zagrożenia cyfrowe mogą uderzyć w sedno tego, co najważniejsze: ich przychodów i wiarygodności.

Aby lepiej zrozumieć ataki narracyjne, omówiliśmy ten temat z ekspertami ds. zagrożeń cybernetycznych Bitdefender, którzy odpowiedzieli na osiem kluczowych pytań.

Czym są ataki narracyjne?

Atak narracyjny to skoordynowany wysiłek złośliwych podmiotów mający na celu rozpowszechnianie dezinformacji na temat firmy lub organizacji. Celem jest zniszczenie reputacji firmy poprzez manipulowanie opinią publiczną, a nie bezpośrednie cyberataki na infrastrukturę cyfrową.

Czym ataki narracyjne różnią się od innych typów cyberataków?

Ataki narracyjne mają na celu zmianę opinii publicznej lub dalsze istniejące uprzedzenia, podczas gdy tradycyjne cyberataki, takie jak phishing lub oprogramowanie ransomware, mają na celu nakłonienie kogoś do podjęcia określonego działania. Ataki narracyjne są bardziej abstrakcyjne, co utrudnia ich zwalczanie, ponieważ nie obejmują konkretnych działań ani kodów, które można zablokować lub przechwycić.

Jakie są najnowsze przykłady ataków narracyjnych?

Niedawne przykłady obejmują incydent z chińskim balonem pogodowym, podczas którego propagandyści z Chin, Rosji i Iranu rozpowszechniali dezinformację, aby wywołać strach i brak zaufania wśród Amerykanów. Podobnie fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje na temat polityki firm w zakresie różnorodności, równości i włączenia społecznego (DEI) są rozpowszechniane przez haktywistów społecznych, aby zaszkodzić reputacji firmy.

Jakie są skutki ataków narracyjnych?

Ataki narracyjne wpływają przede wszystkim na reputację firmy, szczególnie wśród klientów. Mogą również wpływać na ceny akcji i powodować utratę miejsc pracy.

Jak działają ataki narracyjne?

Ataki narracyjne rozpoczynają się od budowania zaufania poprzez fałszywe profile internetowe, które łączą się z docelowymi odbiorcami. Po wywołaniu zdarzenia profile te rozpowszechniają zniekształcone wersje zdarzenia, powodując chaos i zamieszanie. Wykorzystują taktyki marketingowe i PR, aby promować swoją narrację, dzięki czemu komunikaty są łatwe do wykorzystania i udostępniania, często grając na emocjach i niepewności.

W jaki sposób organizacje mogą chronić się przed atakami narracyjnymi?

Organizacje powinny pamiętać, że ataki narracyjne często są anonimowe. Aby je wykryć i przeciwdziałać, potrzebne jest coś więcej niż tylko rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa. Wszyscy w organizacji muszą zwracać uwagę na tego typu kampanie dezinformacyjne. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i duże modele językowe mogą pomóc, szukając wzorców w przekazie i składni wskazujących na atak narracyjny.

Jakie środki zaradcze mogą podjąć organizacje?

Organizacje powinny edukować swoich zwolenników w zakresie odróżniania prawdziwych informacji od dezinformacji, zachęcać do sprawdzania faktów i zapewniać dobrą odporność cybernetyczną w mediach społecznościowych. Pomocne może być także proaktywne zaangażowanie i zgłaszanie moderatorom złośliwych podmiotów. Aby złagodzić szkody, niezbędna jest współpraca z zespołami ds. marketingu, PR i zarządzania kryzysowego.

Czy organizacje powinny skorzystać z jakichś zasobów, które pomogą im wykryć ataki narracyjne i przeciwdziałać im?

Organizacje powinny rozważyć współpracę z usługodawcą doświadczonym w radzeniu sobie z atakami narracyjnymi na dużą skalę. Agencja ds. Cyberbezpieczeństwa i Bezpieczeństwa Infrastruktury (CISA), lub CERT Polska to cenne źródła informacji, zapewniające ostrzeżenia i doświadczenie w zakresie wykrywania kampanii dezinformacyjnych i przeciwdziałania im, które można zastosować do ochrony sektora prywatnego.

Ataki narracyjne – kluczowe wnioski

W miarę jak firmy poruszają się w złożonym krajobrazie zagrożeń cyfrowych, ataki narracyjne wyróżniają się jako szczególnie podstępna forma dezinformacji. Ataki te, wymierzone w opinię publiczną i siejące niezgodę, mogą wyrządzić znaczną szkodę reputacji i sytuacji finansowej firmy. Jednak dzięki proaktywnym środkom, edukacji i odpowiednim narzędziom organizacje mogą obronić się przed tymi atakami i zachować swoją wiarygodność. Zachowanie czujności i wykorzystanie wiedzy specjalistów i agencji ds. cyberbezpieczeństwa, takich jak CISA, będzie miało kluczowe znaczenie w ochronie przed ewoluującymi taktykami atakujących narracyjnych.

Pamiętaj także o tym, że w aktualnym krajobrazie cyberniebezpieczeństw kluczowym elementem skutecznego systemu ochronnego każdej firmy jest odpowiedni system antywirusowy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób produkty z linii Bitdefender GravityZone mogą pomóc Twojej firmie, to sprawdź tę stronę.


Autor


Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy