Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

AndroidAppleZagrożenia Internetowe

Jak usunąć hakera z telefonu w 7 krokach?

piotrek

Piotr R

4 czerwca 2025

Twój telefon jest prawdopodobnie najbardziej osobistym urządzeniem, jakie posiadasz. Więc kiedy coś jest nie tak, np. bateria szybko się rozładowuje, aplikacje się zawieszają lub zauważasz nieznane połączenia lub wiadomości tekstowe, których nie wysłałeś, może to być znak, że aplikacja innej firmy lub cyberprzestępca Cię hakuje. A ponieważ jest to aż nazbyt powszechne, musisz nauczyć się, jak usunąć hakera ze swojego telefonu – już dziś.

Komunikat malware na ekranie smartfona

W ostatnich latach analitycy ds. bezpieczeństwa zauważyli wzrost liczby przypadków, w których zwykli użytkownicy są narażeni na ataki za pośrednictwem wiadomości phishingowych, złośliwych instalacji aplikacji i naruszonych sieci Wi-Fi. Większość tych ataków miała miejsce w ciszy, więc nawet nie zdajesz sobie sprawy, że Twoje dane mogły zostać ujawnione.

Jeśli podejrzewasz, że coś jest nie tak, ten przewodnik pomoże Ci zadbać o higienę Twojego telefonu komórkowego i bezpieczeństwo poprzez:

  • Dowiedzenie się, jak działa podsłuchiwanie telefonów i jak je rozpoznać.
  • Poznanie typowych oznak zainfekowanego urządzenia, od iPhone’ów po urządzenia z Androidem.
  • Postępowanie zgodnie z poniższymi krokami, aby usunąć hakera ze swojego telefonu.

    Zabezpieczenie swojego konta online, danych logowania do chmury i danych aplikacji.

    Zapobieganie przyszłym atakom, korzystając z wbudowanych narzędzi i zalecanych przez ekspertów praktyk.

Oznaki zhakowanego telefonu

Nowoczesne mobilne złośliwe oprogramowanie jest zbudowane tak, aby było ciche i subtelne, dzięki czemu może dyskretnie zbierać Twoje dane bez awarii urządzenia lub wyświetlania alertów. Istnieją jednak stałe czerwone flagi, których eksperci ds. bezpieczeństwa używają do identyfikowania hakowania telefonów. Dzisiaj się nimi z Tobą podzielimy.

1. Bateria rozładowuje się szybciej niż zwykle bez wyraźnego powodu

Jeśli Twój telefon szybko się rozładowuje, mimo że nie używasz go intensywnie, może to być wczesny objaw mobilnego złośliwego oprogramowania. Aplikacje spyware i stalkerware są zaprojektowane tak, aby działały cicho w tle, jednocześnie rejestrując Twoją aktywność lub przesyłając dane 24/7.

Jeśli więc ładowałeś telefon przez całą noc, a przed południem poziom naładowania spadł do 60% bez intensywnego użytkowania, oto co powinieneś zrobić:

  • W systemie iOS: przejdź do Ustawienia > Bateria i przewiń w dół, aby sprawdzić, które aplikacje zużywają najwięcej energii.

    W systemie Android: Przejdź do Ustawienia > Bateria > Użycie baterii. Jeśli nieznana aplikacja znajduje się na górze, zbadaj ją natychmiast. Może to być jedna z tych oszukańczych aplikacji kradnących Twoje dane.

2. Twój telefon przegrzewa się, gdy jest bezczynny

Jeśli telefon nagrzewa się, nawet gdy z niego nie korzystasz (np nawet przy zablokowanym ekranie), może to oznaczać, że przetwarza w tle aktywność złośliwej aplikacji lub połączenia z botem.

Na przykład, jeśli zauważysz, że telefon zaczyna się nagrzewać, gdy leży na biurku, nie masz otwartych żadnych aplikacji i włączony jest tryb oszczędzania baterii, to sygnał ostrzegawczy.

3. Pojawiają się nieznane aplikacje lub narzędzia systemowe

Malware czasami maskuje się jako nieszkodliwe narzędzia: kalkulatory, skanery kodów QR, a nawet fałszywe aktualizacje systemu. Jeśli zauważysz aplikacje, których instalacji nie pamiętasz, zauważysz dziwną aktywność, lub programy, które nie mają ikony lub są oznaczone jako „Ustawienia” lub „System”, być może zostałeś zhakowany.

Oto jak wykryć ten rodzaj podsłuchu telefonicznego:

  • Na iPhonie: Przejdź do Ustawienia > Ogólne > Pamięć iPhone’a i przejrzyj listę aplikacji.
  • Na Androidzie: Sortuj aplikacje według daty instalacji w Ustawieniach > Aplikacje, aby zobaczyć, co zostało dodane ostatnio. Usuń aplikacje, których dodania nie pamiętasz.

Możesz użyć oprogramowania zabezpieczającego urządzenia mobilne, które automatycznie oznacza aplikacje z niebezpiecznymi uprawnieniami lub ukrytymi modułami śledzącymi, np. Bitdefender Mobile Security dla systemów iOS i Android.

4. Otrzymujesz dziwne wiadomości tekstowe, połączenia lub powiadomienia z aplikacji

Zwróć uwagę na dziwną aktywność w aplikacjach do przesyłania wiadomości, taką jak:

  • Kody weryfikacyjne, o które nie prosiłeś.
  • Wiadomości, których nie wysłałeś.
  • Połączenia z nieznanych numerów międzynarodowych.

Może to oznaczać, że ktoś ma nieautoryzowany dostęp do Twojego telefonu lub kont. Na przykład, jeśli otrzymasz od Instagrama lub Google kod resetowania hasła, o który nie prosiłeś, może to oznaczać, że haker próbuje przejąć Twoje konto.

Jako regułę przyjmij zawsze:

  • Stosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) na wszystkich kontach wrażliwych, aby blokować próby przejęcia, najlepiej przy użyciu aplikacji uwierzytelniającej, a nie wiadomości SMS.
  • Sprawdzanie, czy na Twoim Apple ID lub koncie Google nie ma żadnych nieznanych danych logowania do urządzenia.

5. Widzisz skoki w wykorzystaniu danych mobilnych

Gdy złośliwe oprogramowanie aktywnie wysyła dane do zdalnego serwera. Zrzuty ekranu, listy kontaktów lub Twoja aktywność przeglądania mogą być przesyłane przez dane mobilne, aby uniknąć wykrycia w bezpiecznych sieciach Wi-Fi.

Dlatego też, jeśli niespodziewanie przekroczysz miesięczny limit danych, nawet korzystając z sieci Wi-Fi w domu lub w pracy, powinieneś sprawdzić, czy Twój telefon nie został zhakowany.

Monitoruj te ustawienia na swoim urządzeniu z systemem iOS lub Android:

  • W systemie iOS: przejdź do Ustawienia > Sieć komórkowa > Wykorzystanie danych komórkowych.
  • W systemie Android: przejdź do Ustawienia > Sieć i Internet > Sieć komórkowa > Użycie danych aplikacji.

Szukaj aplikacji korzystających z danych w tle, których nie rozpoznajesz. Inną mądrą wskazówką jest ograniczenie uprawnień aplikacji dla tych, które mogą przekraczać uprawnienia (np. aplikacja do zdjęć prosząca o Twoje kontakty).

6. Przekierowania przeglądarki, wyskakujące okienka lub witryny nie ładują się prawidłowo

Adware, malware phishing lub porywacze DNS mogą zakłócać działanie przeglądarki i przekierowywać Cię do fałszywych witryn. Będą blokować legalne witryny lub zalewać Cię reklamami, nawet gdy nie przeglądasz.

Na przykład możesz chcieć odwiedzić stronę internetową swojego banku, ale zostaniesz przekierowany na stronę z prośbą o podanie danych logowania i podejrzaną nazwą domeny.

Nikt, nawet posiadacze iPhone’a, nie jest odporny. Chociaż App Store firmy Apple jest bezpieczniejszy niż sklepy z Androidem innych firm, phishing i złośliwe oprogramowanie reklamowe nadal mogą przedostać się przez nieznane linki, załączniki wiadomości, e-maile lub zaproszenia w kalendarzu.

7. Niewyjaśnione zachowanie: awarie aplikacji, migotanie ekranu, losowe ponowne uruchamianie

Zhakowany telefon czasami zaczyna zachowywać się nieprzewidywalnie. Jeśli zauważysz częste awarie aplikacji, aktywację kamery lub mikrofonu bez zgody lub migotanie ekranu, może to być oznaką złośliwego kodu działającego w tle. Nie chcesz tego. Dlatego upewnij się, że używasz aplikacji zabezpieczającej, która obejmuje wykrywanie anomalii.

Ta funkcja sygnalizuje zachowanie, które nie pasuje do Twojego normalnego użytkowania. Bitdefender Mobile Security dla Androida i iOS zawiera to domyślnie.

Jak usunąć hakera z telefonu: instrukcje krok po kroku?

Gdy podejrzewasz, że Twój telefon został zhakowany, czas jest krytyczny. Im dłużej atakujący ma dostęp do Twojego urządzenia, tym więcej danych osobowych, poświadczeń konta i wzorców zachowań może ukraść.

Jeśli więc Twoim głównym pytaniem jest, jak usunąć hakera z mojego telefonu, oto dokładne kroki, jakie podejmują specjaliści, aby zablokować zainfekowane urządzenie.

Krok 1: Odłącz się od Internetu i wyłącz urządzenie

Spyware i narzędzia zdalnego dostępu (RAT) polegają na aktywnym połączeniu, aby wysyłać dane lub odbierać polecenia. Rozłączenie natychmiast zrywa to połączenie i daje ci czas.

Przełącz telefon w tryb samolotowy, aby odciąć Wi-Fi, dane mobilne, Bluetooth i dostęp do hotspotu. Jeśli urządzenie zachowuje się nieregularnie, np. pisze samo lub rozładowuje baterię nienormalnie szybko, wyłącz je całkowicie.

Krok 2: Utwórz kopię zapasową tego, co możesz, ale nie kopiuj złośliwego oprogramowania

Przed zresetowaniem telefonu lub wykonaniem gruntownego czyszczenia wykonaj kopię zapasową najważniejszych danych, ale nie aplikacji, ustawień i plików systemowych.

  • Na iPhonie użyj Findera (Mac) lub iTunes (PC), aby utworzyć ręczną kopię zapasową, ale odznacz opcje przywracania aplikacji lub ustawień systemowych. Trzymaj się zdjęć, filmów, kontaktów i wiadomości.
  • W systemie Android użyj Google One lub kabla USB, aby zapisać tylko potrzebne pliki. Wyłącz synchronizację aplikacji podczas procesu, aby uniknąć ponownego wprowadzenia zainfekowanego oprogramowania.

Nie twórz kopii zapasowych plików .apk, profili konfiguracji ani nieznanych nośników. Nawet niewinnie wyglądające pliki mogą przenosić ładunki. Przywróć tylko te, o których wiesz, że są czyste.

Krok 3: Wykonaj pełne skanowanie w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania za pomocą oprogramowania zabezpieczającego urządzenia mobilne

Użyj renomowanej aplikacji zabezpieczającej urządzenia mobilne (nie tylko darmowego antywirusa), aby uruchomić pełne skanowanie. Rozwiązania takie jak Bitdefender Mobile Security dla iOS i Androida są wyposażone w wykrywanie zagrożeń na poziomie aplikacji, ukrytego oprogramowania szpiegującego i narzędzi zdalnego dostępu (RAT).

Uruchom skanowanie dwa razy. Raz po odinstalowaniu podejrzanych aplikacji i ponownie po ponownym uruchomieniu urządzenia.

„Tylko w 2025 roku złośliwe aplikacje zostały pobrane 60 milionów razy z oficjalnych sklepów z aplikacjami. To mówi nam jedno, a mianowicie, że wbudowane mechanizmy ochrony okazują się niewystarczające. Hakerzy są sprytni, więc bez proaktywnego skanowania w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania wiele z tych zagrożeń pozostaje niezauważonych. To daje atakującym czas i daje im większą szansę na kradzież Twoich poufnych danych”. – powiedział Alexandru Cosoi, główny strateg ds. bezpieczeństwa, Bitdefender

Krok 4: Zidentyfikuj i odinstaluj podejrzane aplikacje

Przejdź do szuflady aplikacji i przejrzyj każdą zainstalowaną aplikację. Poszukaj wszystkiego, czego nie pamiętasz, że pobierałeś, zwłaszcza aplikacji bez rozpoznawalnej nazwy lub funkcji. Hakerzy lubią maskować spyware jako narzędzia systemowe lub duplikaty aplikacji, takie jak „Settings Pro” lub „Message+”.

  • W systemie Android przejdź do Ustawienia > Aplikacje > Zobacz wszystkie aplikacje.
  • W systemie iOS sprawdź profile w obszarze Ustawienia > VPN i zarządzanie urządzeniami.

Usuń wszystko, co jest nieznane. Jeśli nie jesteś pewien, wyszukaj nazwę aplikacji online. Niektóre złośliwe oprogramowanie może się samoczynnie zainstalować, więc bądź przygotowany na przywrócenie ustawień fabrycznych, jeśli pojawi się ponownie po usunięciu.

Krok 5: Przywróć ustawienia fabryczne telefonu (jeśli złośliwe oprogramowanie nadal występuje)

Jeśli problemy nadal występują po czyszczeniu lub jeśli chcesz mieć 100% pewności, że wyeliminowałeś hakera ze swojego smartfona, najlepszym rozwiązaniem jest przywrócenie ustawień fabrycznych. Wyczyści wszystko i przywróci ustawienia fabryczne urządzenia.

Odradzamy przywracanie danych z pełnej kopii zapasowej urządzenia, zwłaszcza jeśli została ona wykonana, gdy urządzenie było zagrożone.

Krok 6: Zresetuj hasła, zabezpiecz wszystkie konta, użyj menedżera haseł

Hakerzy atakują Twój telefon, aby przejąć dostęp do Google, Apple ID, bankowości, mediów społecznościowych i innych kont online. Jeśli Twój telefon został naruszony, załóż, że Twoje dane uwierzytelniające również zostały naruszone.

  • Natychmiast zmień hasła do wszystkich głównych kont.
  • Zacznij od poczty e-mail (Gmail, iCloud) i aplikacji finansowych.
  • Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), które jest dodatkową warstwą ochrony. Zrób to najlepiej za pomocą aplikacji, takiej jak Authy lub Google Authenticator, Face ID lub Touch ID, ale nie SMS-ów, które mogą zostać przechwycone. To najlepszy sposób na zapobieganie hakowaniu i ochronę telefonu.
  • Następnie użyj menedżera haseł, aby wygenerować długie, unikalne hasła dla każdego konta. Jeśli stare hasło jest używane gdzie indziej, zmień je również tam. Usuń poprzednie dane logowania z innych urządzeń i bieżącego.

Krok 7: Odzyskaj kontrolę i zablokuj swoje przyszłe zachowania cyfrowe

Gdy już wyczyścisz telefon, czas wzmocnić swoje zabezpieczenia:

  • Ogranicz uprawnienia aplikacji. Zezwalaj na dostęp do mikrofonu, kamery lub lokalizacji tylko wtedy, gdy jest to konieczne.
  • Unikaj publicznego Wi-Fi bez korzystania z VPN. Bitdefender Mobile Security obejmuje ochronę VPN z 200 MB/dzień dla bezpiecznego przeglądania w sieciach publicznych. Możesz dokonać uaktualnienia do Premium VPN za pośrednictwem aplikacji lub wybrać tylko Bitdefender VPN.
  • Zachowaj ostrożność w przypadku wiadomości tekstowych lub wyskakujących okienek z prośbą o pilne działanie. Takie taktyki FOMO lub niedoboru są szeroko stosowane w taktykach phishingu.
  • Skonfiguruj alerty na swoim koncie bankowym i e-mail, aby informować Cię o nietypowej aktywności.

Chroń swój telefon przed ponownym włamaniem

Jeśli wykonałeś powyższe kroki, odzyskałeś kontrolę od osoby, która próbowała ją przejąć. Teraz nadchodzi najważniejsza część, czyli pozostanie na czele, zanim oni znów się włamią. Oto, jak chronić swój telefon:

  • Przywrócenie ustawień fabrycznych zapobiega większości ataków, ale tylko wtedy, gdy zastosujesz silniejsze hasła, uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) i rozważnie podejdziesz do sposobu pobierania aplikacji.
  • Hakerstwo zaczyna się od wiadomości e-mail, SMS-ów lub naruszonych kont w chmurze. Zmień dane uwierzytelniające i sprawdź, czy nie ma nietypowych logowań na Twoim Apple ID lub koncie Google.
  • Przeglądaj uprawnienia aplikacji, często aktualizuj oprogramowanie i skanuj w poszukiwaniu szkodliwych aplikacji lub fałszywych sieci Wi-Fi, które narażają Cię na niebezpieczeństwo. Sprawdź, czy Twoje ulubione aplikacje przeszły przez najnowsze poprawki zabezpieczeń i błędy.
  • Nie polegaj na szczęściu. Bitdefender Mobile Security sygnalizuje złośliwe zachowanie, blokuje próby phishingu i szyfruje dane w czasie rzeczywistym.
  • Wykonałeś twardy reset, ale czas, aby to się utrzymało. Wypróbuj Bitdefender Mobile Security dla Androida i iOS , aby chronić swój ślad online.

Czy ktoś może zhakować mój telefon, używając mojego numeru?

Tak, to się nazywa oszustwo SIM swap. Atakujący oszukują lub przekupują Twojego operatora komórkowego, aby przeniósł Twój numer na nową kartę SIM, którą kontrolują. Gdy to zrobią, mogą przechwytywać wiadomości tekstowe i połączenia, w tym jednorazowe kody dostępu (OTP) do kont bankowych lub portfeli kryptowalutowych. Poproś swojego operatora o dodanie kodu PIN do przeniesienia do Twojego konta. Unikaj publicznego udostępniania swojego numeru i nigdy nie klikaj podejrzanych linków proszących o weryfikację konta.

Czy da się w jakiś sposób sprawdzić, czy w moim telefonie jest wirus?

  • Nie ma jednego, uniwersalnego objawu, ale do typowych sygnałów ostrzegawczych należą:
  • Nagłe rozładowanie się baterii lub przegrzanie.
  • Skoki danych, których nie da się wyjaśnić.
  • Aplikacje ulegają awarii lub spowalniają działanie telefonu.
  • Nieznane aplikacje lub zmiany ustawień.
  • Wyskakujące okienka lub przekierowania w przeglądarkach.
  • Użyj oprogramowania zabezpieczającego urządzenia mobilnego, aby uruchomić pełne skanowanie i sprawdzić uprawnienia aplikacji. Bitdefender Mobile Security, na przykład, skanuje pod kątem złośliwego zachowania i może oznaczać ryzykowne aplikacje, nawet jeśli wydają się „normalne”.

Czy zresetowanie telefonu usunie hakerów?

Przywrócenie ustawień fabrycznych usunie większość złośliwego oprogramowania związanego z infekcjami opartymi na aplikacjach lub plikach. Ale nie naprawi wszystkiego, jeśli Twoje konto Google, Apple ID lub usługi online również zostały naruszone.

Więc po resecie:

  • Zmień hasła do swojego konta.
  • Użyj uwierzytelniania dwuskładnikowego.
  • Instaluj aplikacje pojedynczo, nie przywracaj pełnych kopii zapasowych.

Czy istnieje sposób na przeskanowanie telefonu w poszukiwaniu hakerów?

Tak, ale sam program antywirusowy nie wystarczy. Użyj dedykowanej aplikacji zabezpieczającej urządzenia mobilne, która obejmuje:

  • Skanowanie w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.
  • Analiza zachowań aplikacji.
  • Ochrona sieci (np. fałszywe alerty Wi-Fi).
  • Audyty uprawnień.

Czy hakerzy mogą podglądać mnie przez kamerę w moim telefonie?

Tak, jeśli uzyskają dostęp do tej części urządzenia. Jeśli zainstalowane jest złośliwe oprogramowanie z uprawnieniami do aparatu (czasami zamaskowane jako latarka lub aplikacja do edycji zdjęć), może ono aktywować aparat lub mikrofon bez Twojej wiedzy. Upewnij się, że sprawdziłeś uprawnienia aplikacji (iOS i Android teraz pozwalają zobaczyć, które aplikacje używają aparatu lub mikrofonu i kiedy), usuń wszystkie nieznane aplikacje i użyj narzędzi bezpieczeństwa mobilnego, które monitorują podejrzane zachowania aplikacji.


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy