Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz

BlogPoradniki

W jaki sposób wybrać dobry produkt antywirusowy do firmy?

piotrek

Piotr R

25 maja 2016

Według ostatniego raportu Najwyższej Izby Kontroli, który porusza kwestie bezpieczeństwa danych w podmiotach państwowych, procesy prowadzące do zapewnienia ochrony informacji elektronicznych są niewystarczające, a w większości placówkach państwowych, osoba, która jest odpowiedzialna za kontrolowanie i zapewnienie bezpieczeństwa IT nie posiada wystarczających kwalifikacji do zarządzania całym i skomplikowanym procesem.

Spośród zbadanych obszarów: zarządzania, wdrożonych planów, testów po-wdrożeniowych, monitorowania, zarządzania kluczami kryptograficznymi, bezpieczeństwa sieciowego, tylko KRUS podjął niezbędne kroki do zainicjowania (i to nie do końca) zasad ustalonych w Systemie Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (ISO / IC 27000), jednak i tak w stopniu niewystarczającym. W dodatku NIK wytyka KRUS-owi opieszałość oraz traktowanie kwestii bezpieczeństwa po macoszemu, stosowanie się do powszechnie dobrych praktyk teleinformatycznych, bez przestrzegania opracowanych wytycznych i standardów. Kontrola wykazała liczne braki w zarządzaniu i monitorowaniu już wdrożonych rozwiązań.

Jeśli przyjmiemy za stopień wdrożenia systemów bezpieczeństwa i przestrzegania standardów bezpieczeństwa (według metodologii Cobit 4.1) w skali od 1 do 5, to:

  • KRUS znajduje się na poziomie trzecim określanym jako „zdefiniowany”. Państwowy ubezpieczyciel otrzymał najwyższą ocenę spośród kontrolowanych instytucji, jednak w dalszym ciągu poziom ten jest niezadowalający. Liczne braki i niedociągnięcia sprawiają, że nie ma powodów do zadowolenia ze sposobu wdrożenia, monitorowania i kontrolowania bezpieczeństwa już przechowywanych danych.
  • Jeszcze gorzej jest w Ministerstwie Sprawiedliwości, Ministerstwie Skarbu Państwa i Narodowym Funduszy Zdrowia – drugi poziom określany jest jako „powtarzalny lecz intuicyjny”.
  • Rekomendacje określone w SZBI są obce dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Straży Granicznej – poziom wprowadzonych standardów w Centralnej Bazie Danych Straży Granicznej i w systemie obsługującym wydawanie paszportów przez urzędy wojewódzkie jest na poziomie “początkowym/doraźnym”.

Najwyższa Izba Kontroli jest chyba jedyną publiczną instytucją, która nadal cieszy się powszechnym zaufaniem Polaków. Trudno nie wierzyć ustaleniom NIK. Informacje o niskiej jakości zabezpieczeń państwowych i w dodatku najważniejszych instytucji jest niewystarczający. Mówi o tym ostatni raport NIK, ale też i ten z roku 2015 na temat braku opracowanych procedur w sytuacjach ekstremalnych związanych z cyberprzestępczością.

Miejmy nadzieję, że wśród firm prywatnych, świadomość w zakresie bezpieczeństwa danych jest co najmniej na poziomie zrozumienia dzisiejszych internetowych zagrożeń, które mają przecież swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dlatego dobierając produkt zabezpieczający do firmy, należy pamiętać o kilku czynnikach, które zależą od:

  • ilości stacji roboczych i serwerów, przy czym ważny jest tutaj sposób licencjonowania produktu,
  • wymaganych funkcjonalności, takich jak anty-spam, firewall, ochrona przed ransomware, konteneryzacja rozszerzeń plików z określonych źródeł,
  • wydajności, którą determinuje: oprogramowanie antywirusowe w modelu chmury SaaS, opatentowane technologie skanowania z użyciem serwera wirtualnego, tradycyjne programy antywirusowe wykorzystujące sygnatury,
  • oprogramowania firm trzecich, które jest wspierane przez vendorów AV, np. VMware, Citrix, klient poczty Outlook,
  • języka konsoli i agentów antywirusowych,
  • wsparcia producenta i/lub polskiego dystrybutora,
  • dodatkowych funkcjonalności administracyjnych, np. zdalny pulpit, zarządzanie usługami / procesami systemowymi z konsoli, inwentaryzacja sprzętu / oprogramowania,
  • wsparcia dla MDM w jednej konsoli z ochroną stacji roboczych i serwerów,
  • wsparcia dla najnowszego Windows 10 i ciągle żywego w polskich firmach i placówkach publicznych Windows XP,
  • spełnienia wytycznych odnośnie do monitorowania i zarządzania oraz korelacji z innym oprogramowaniem lub sprzętem zwiększającym bezpieczeństwo IT.

Firmom, które stoją przed wyborem oprogramowania antywirusowego polecamy ostatnie artykuły na temat Bitdefender GravityZone, w których poruszyliśmy większość z wyżej wymienionych zagadnień. Producent postarał się o to, aby jego produkt mógł zostać dopasowany do małej firmy, ale też i korporacji, w której główną rolę odgrywa wirtualizacja i wirtualne środowiska robocze.

Korzyści z wdrożenia ochrony marki Bitdefender jest wiele. Dla małych firm będzie to konsola w chmurze, która nie wymaga zakupu własnego serwera za kilkanaście tysięcy złotych oraz bardzo łatwy sposób dystrybucji agentów antywirusowy na poszczególne komputery. Ale przede wszystkim jakość ochrony, jaką zapewnia Bitdefender. Z kolei duże firmy ucieszą się z konsoli instalowanej w sieci lokalnej i w głównej mierze z opatentowanej technologii skanowania. Nasz test pokazał, jak wielkie są różnice pomiędzy tradycyjną ochroną, a tzw. skanowaniem centralnym, które w synergicznym działaniu z lokalną konsolą – wirtualnym urządzeniem Bitdefender GravityZone Virtual Appliance sprawia, że administratorzy o inicjowanym na komputerach roboczych problemie wydajnościowym mogą zapomnieć.

Źródło: AVLAB


Autor


piotrek

Piotr R

Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.

Zobacz posty autora


Artykuły które mogą Ci się spodobać

    Formularz kontaktowy

    Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    klient-indywidualnyklient-biznesowyreseller

    Dane kontaktowe




    stalynowy