Gdy zostawiamy za sobą trudny rok 2023 i wkraczamy w niepewny rok 2024, zespoły ds. cyberbezpieczeństwa w dalszym ciągu będą musiały mierzyć się z niesamowitą presją. Przyspieszenie transformacji cyfrowej i rozprzestrzenianie się zasad pracy hybrydowej będzie w dalszym ciągu zwiększać obszary zagrożeń. Systemy zabezpieczeń w dalszym ciągu będą stawały się coraz bardziej zdecentralizowane i złożone. Zagrożenia będą coraz bardziej wyrafinowane i będą wykorzystywać zaawansowane taktyki i techniki ataków w celu wykorzystania słabych punktów w infrastrukturze IT organizacji. Rezultatem będzie przeciążenie zespołów ds. bezpieczeństwa i zmęczenie alertami – szczególnie wśród mniejszych zespołów ds. bezpieczeństwa i organizacji, które nie mają centrum operacyjnego bezpieczeństwa (SOC).

Oczywiste jest, że dzisiejsze zespoły ds. bezpieczeństwa muszą poprawić efektywność operacyjną, aby sprostać tym krytycznym wyzwaniom w 2024 r. Jednak, co może w tym pomóc? Bitdefender odpowiada: poprawiona współpraca i komunikacja między zespołami.
Rok 2023 – podsumowanie krajobrazu cyberbezpieczeństwa
W 2023 r. zespół Bitdefender zaobserwował niesamowite zmiany w krajobrazie cyberbezpieczeństwa. Transformacja cyfrowa i polityka pracy z dowolnego miejsca w szybkim tempie poszerzają obszar zagrożeń. Chmura zwiększa innowacyjność, elastyczność i rozwój, ale sprawia również, że systemy IT stają się coraz bardziej złożone. Większość codziennych zadań jest wykonywana w przeglądarce, z dala od wzmocnionego centrum danych, co ogranicza widoczność analityków i kontrolę nad obciążeniami. Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (AI/ML), pomagają cyberprzestępcom tworzyć wyrafinowane ataki na dużą skalę, które można dostosowywać w czasie rzeczywistym.
Analitycy bezpieczeństwa często mają braki kadrowe i są przeciążeni, czasami polegają na starzejącym się zestawie narzędzi, a nawet sposobie myślenia, który nie został stworzony dla dzisiejszego, szybko zmieniającego się, stale ewoluującego krajobrazu. Mnóstwo rozwiązań do monitorowania przytłacza analityków, co prowadzi do dużej liczby fałszywych alarmów i zmęczenia alertami. Organizacje, które nie potrafią się dostosować, mogą stwierdzić, że morale ich zespołów operacyjnych jest są niskie. Wypalenie zawodowe, które nie ma żadnych pozytywnych skutków, zmusza ludzi do odchodzenia z zawodu. Konkurencyjny rynek może coraz bardziej utrudniać pozyskiwanie nowych talentów posiadających umiejętności i motywację do odniesienia sukcesu.
Budowa i utrzymywanie SOC na miejscu z pewnością pomaga złagodzić te obciążenia, upraszczając złożone stosy zabezpieczeń poprzez widoczność i konsolidację. Automatyzacja może pomóc w usprawnieniu zadań wykonywanych ręcznie, umożliwiając analitykom skupienie się na bardziej strategicznych inicjatywach związanych z bezpieczeństwem, takich jak zaawansowana analiza zagrożeń. Jednakże wzmocniony i sprawny SOC może być postrzegany raczej jako luksus niż konieczność w dzisiejszym hiperkonkurencyjnym, oszczędnym środowisku biznesowym, a wiele organizacji średniej wielkości w dalszym ciągu polega na mniejszych zespołach, które chronią organizację przed złośliwymi zagrożeniami, korzystając z dziesiątek narzędzi zabezpieczających nowoczesną, dynamiczną i w coraz większym stopniu opartą na chmurze infrastrukturę IT.
Tworzenie jednolitego podejścia
Wydajność operacyjną, maksymalne wykorzystanie zasobów i zwiększoną odporność na cyberbezpieczeństwo można osiągnąć nawet w środowiskach, w których nie działają duże, wyspecjalizowane zespoły, takie jak NetOps lub grupy zajmujące się architekturą. Na tym polega istota ujednoliconego podejścia do cyberbezpieczeństwa, szczególnie istotnego w kontekstach, w których zasoby są ograniczone. W tych ustawieniach zespół ds. bezpieczeństwa staje się wieloaspektową siłą zdolną do zarządzania bezpieczeństwem aplikacji, operacjami sieciowymi i architekturą infrastruktury. Strategia ta opiera się na kompleksowej widoczności oraz zaangażowaniu w pracę zespołową i współpracę w zespole. Każdy członek odgrywa kluczową rolę w identyfikowaniu i eliminowaniu luk w zabezpieczeniach, zapewniając solidną integrację zabezpieczeń w całym stosie IT. Kluczem do sukcesu w tych scenariuszach jest ponowne zdefiniowanie tradycyjnych ról IT, ustalenie jasnych podstaw operacyjnych, rozbicie istniejących silosów i maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Ujednolicone podejście do cyberbezpieczeństwa umożliwia zespołom niezależnie od wielkości szybkie i skuteczne reagowanie w celu ochrony organizacji przed krajobrazem stale zmieniających się zagrożeń.
Oto trzy sposoby, w jakie zespoły ds. bezpieczeństwa mogą usprawnić współpracę i komunikację w całej organizacji:
1. Przejdź do podejścia opartego na ryzyku
Ochrona najcenniejszych aktywów organizacji wymaga zrozumienia, czym one są i w jaki sposób ludzie ich używają do realizacji misji firmy. Regularne rozmowy z zespołem operacyjnym zapewniają wgląd w krytyczne zasoby IT, sposób ich wykorzystania oraz ryzyko, jakie stanowią dla organizacji. Następnie korelowanie tych informacji z innymi zespołami IT — niezależnie od tego, czy są to aplikacje, czy NetOps — gwarantuje, że wszystkie podstawy systemu IT zostaną skutecznie zabezpieczone. Stosowanie podejścia do cyberbezpieczeństwa opartego na ryzyku gwarantuje, że nadasz priorytet właściwym zasobom i zoptymalizujesz zasoby bezpieczeństwa w najbardziej efektywny sposób.
2. Otwarte kanały komunikacji
Zespoły ds. bezpieczeństwa są często krytykowane za to, że próbują zrobić zbyt wiele, co skutkuje przepracowaniem i przeciążeniem zespołu. Nie bądź bohaterem. Współpracuj z innymi zespołami IT, aby rozłożyć odpowiedzialność za zabezpieczenie zasobów IT organizacji. Bezpieczeństwo powinno stanowić podstawę najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i polegać na innych zespołach w zakresie wdrażania odpowiednich zabezpieczeń, zapewniając jednocześnie wsparcie, konsultacje i ostatecznie egzekwowanie. Obejmuje to utrzymywanie kanałów komunikacyjnych otwartych dla innych jednostek biznesowych, więc jeśli na przykład istnieje problem klienta, którym należy się zająć, zespół ds. cyberbezpieczeństwa wie, z kim w organizacji sprzedaży należy się skontaktować. Praca między zespołami gwarantuje, że zespół ds. cyberbezpieczeństwa nie będzie przytłoczony i będzie działał wydajnie i na odpowiednią skalę, skracając jednocześnie czas rozwiązywania problemów.
3. Zoptymalizuj swoje zasoby
Optymalizacja zasobów cyberbezpieczeństwa jest niezbędna, zwłaszcza przy ograniczonych budżetach IT. Wymaga to odpowiedniego połączenia wykwalifikowanego personelu, skutecznych narzędzi i wydajnych procesów. Upewnij się, że Twój zespół posiada niezbędną wiedzę specjalistyczną, np. specjalistę ds. bezpieczeństwa w chmurze, jeśli przechodzisz na operacje w chmurze.
Twoje narzędzia cyberbezpieczeństwa muszą ewoluować wraz ze środowiskiem IT. Regularnie oceniaj je pod kątem celów biznesowych i zgodności z innymi systemami IT, takimi jak narzędzia programistyczne i sieci w chmurze. Kluczowe kwestie obejmują ich zgodność z obecnym i przyszłym modelem biznesowym, wpływ em na przychody lub budżet oraz możliwości dostosowania.
Maksymalizacja wartości tych narzędzi jest kluczowa. Nie wystarczy posiadanie zaawansowanego rozwiązania; musisz je w pełni wykorzystać. Zainwestuj w szkolenia lub współpracuj z zespołami wsparcia dostawców, aby mieć pewność, że wykorzystasz każdą funkcję inwestycji w cyberbezpieczeństwo, maksymalnie wykorzystując ograniczone zasoby.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, w jaki sposób możesz skutecznie zmaksymalizować pracę swojego zespołu do spraw cyberbezpieczeństwa za pomocą Bitdefnder XDR, to sprawdź tę stronę.