Kto priorytetyzuje bezpieczeństwo online? Kto podejmuje najlepsze środki w celu ochrony swojej prywatności i bezpieczeństwa online? Kto uważa, że cyberbezpieczeństwo jest przytłaczające i dezorientujące? Kto jest najbardziej narażony, i jakimi przestępstwami cybernetycznymi? National Cybersecurity Alliance (NCA), organizacja non-profit, przeprowadziła badanie ankietowe na ponad 6000 osób w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Nowej Zelandii, aby lepiej zrozumieć zachowania i postawy związane z cyberbezpieczeństwem w różnych pokoleniach.
Wiek a cyberbezpieczeństwo
“Oh, Behave!”, Raport na temat Postaw i Zachowań Cyberbezpieczeństwa w 2023 roku odpowiada na wszystkie te pytania (i nie tylko), a wyniki mogą cię zaskoczyć.
W zależności od tego, do którego pokolenia należysz (Gen Z 18-26, Millennials (27-42), Gen X (43-58), Baby Boomers (59-77), Pokolenie Milczące (78+)), dowiedzenie się, czy zachowujesz się podobnie do innych w kwestii cyberbezpieczeństwa, może zainspirować cię do wzmocnienia swojej tarczy lub zastanowienia się, co cię powstrzymuje.
Dlaczego to ma znaczenie?
Według badania, uczestnicy ujawnili 2,047 incydentów cyberprzestępczości (tj. phishing, kradzież tożsamości i oszustwa związane z randkami online), które skutkowały utratą pieniędzy lub danych. Ogólnie rzecz biorąc, 27% uczestników było ofiarami przynajmniej jednego rodzaju cyberprzestępczości – co stanowi spadek o siedem procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednak, jak pokazują wyniki ankiety, niektóre pokolenia są bardziej narażone niż inne.
Jednym z powodów jest liczba kont online. Prawie połowa (47%) z nich ma dziesięć lub więcej kont, a 15% straciło rachubę w ich ilości. Gen Z (37%) i Millennials (35%) zgłosiły posiadanie ponad 20 wrażliwych kont online. Jednak postawy i zachowania wobec bezpieczeństwa online mają jeszcze większe znaczenie.
Które pokolenie jest najbardziej skłonne do panowania nad swoim własnym cyfrowym losem?
Przyjrzyjmy się niektórym interesującym różnicom pokoleniowym wynikającym z badania:
- Starsze pokolenia (91% Baby Boomersów) priorytetyzowały bezpieczeństwo online bardziej niż młodsze pokolenia (69% Gen Z).
- Młodsze pokolenia (21% Gen Z i 23% Millennials) wątpią, czy bezpieczeństwo online jest warte wysiłku.
- Bycie zaznajomionym ze światem cyfrowym nie oznacza automatycznie bycia zorientowanym na bezpieczeństwo, ponieważ 43% Gen Z straciło pieniądze lub dane z powodu cyberprzestępczości, a za nimi idzie 36% Millennialsów.
- 43% Gen Z i 43% Millennials używa jednego słowa ze słownika jako hasła, a połowa Gen Z i 41% Millennialsów przyznało, że używa imion członków rodziny lub zwierząt, dat i miejsc do tworzenia haseł.
- Millennials najbardziej padają ofiarą cyberprzestępczości, oszustw związanych z randkami online (44%), phishingu (36%) i kradzieży tożsamości (37%). Jednocześnie czuli się najbardziej pewni identyfikowania złośliwych wiadomości, z 70% deklarujących pewność siebie.
Na pozytywny koniec, 84% uczestników stwierdziło, że utrzymanie bezpieczeństwa online jest priorytetem, a 69% uważało to za ‘osiągalne’.
Jeśli szukasz skutecznych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa i prywatności online, a także komfortowego zarządzania hasłami zajrzyj tutaj.