W tym artykule opisujemy w jaki sposób odpowiednio zabezpieczyć komunikację wewnętrzną między pracownikami firmy. Dowiesz jakie zabezpieczenia powinien mieć porządny komunikator, aby zminimalizować szanse na wyciek danych z rozmów online.
Dlaczego korzystanie z bezpiecznego komunikatora w firmie jest ważne
Wykorzystanie dobrze zabezpieczonego komunikatora w firmie zależnie od sytuacji może mieć ogromne znaczenie dla jej bezpieczeństwa. Dotyczy to szczególnie tych przedsiębiorstw, które zaniedbały wewnętrzną politykę bezpieczeństwa oraz nie zadbały o odpowiednie przeszkolenie pracowników pod tym kątem. Stosowanie popularnego i niezabezpieczonego komunikatora może skończyć się niekontrolowanym wyciekiem informacji oraz danych poufnych, które mogą przynieść firmie ogromne straty finansowe. Kolejne straty mogą zostać spowodowane narzuconą karą finansową np. ze względu na złamanie RODO. Warto zainwestować w zabezpieczenie komunikacji między pracownikami, szczególnie gdy w grę wchodzi praca zdalna.
Cechy dobrze zabezpieczonego komunikatora
Dobrze zabezpieczony komunikator powinien spełniać kilka warunków, które zwiększą podstawowe bezpieczeństwo wymiany informacji.
Czat moderowany
Zależnie od potrzeb należy się zastanowić czy aplikacja ma służyć do rozmów tylko wewnątrz firmy, czy ma też umożliwić prowadzenie rozmów z innymi np. z partnerami. W przypadku komunikacji zamkniętej dobrze jest używać rozwiązania umożliwiającego moderację. Administrator w tym przypadku czuwa nad wymianą informacji między użytkownikami, a dane wrażliwe nie wydostaną się na zewnątrz.
Szyfrowane rozmowy
Jeśli jest potrzeba komunikacji wykraczającej daleko poza firmę, żeby kontaktować się z partnerami lub klientami powinniśmy stosować komunikatory posiadające czaty szyfrowane, aby nikt z zewnątrz nie był w stanie przechwycić przesyłanych informacji.
Czy rozmowa jest archiwizowana
Warto upewnić się czy komunikator pomimo zapewnienia technologii szyfrującej nie archiwizuje danych na jakimś dysku zewnętrznym np. sieciowym. To, że przesłane wiadomości znikną z okna czatu w aplikacji często nie oznacza ich zniknięcia całkowitego.
Podwójne uwierzytelnienie
Jak w przypadku każdych kont wymagających podawania loginu i hasła, podstawą bezpieczeństwa jest możliwość stosowania podwójnego uwierzytelnienia, aby mocno utrudnić atakującemu dostęp do poufnych informacji. Nie zapominajmy o 2FA, ponieważ ataki typu brute-force wbrew pozorom przy lekceważeniu podstaw bezpieczeństwa są bardzo skuteczne i osoba niepowołana może uzyskać dostęp do czatów.
Darmowe komunikatory
Zdecydowanie nie warto wykorzystywać popularnych komunikatorów, które są darmowe, ponieważ możliwość prowadzenia rozmów publicznych otwiera mnóstwo dodatkowych możliwości dla atakującego. Wskazane jest zainwestowanie w rozwiązania płatne takich gigantów jak Microsoft, Apple czy Google, którzy gwarantują firmom bezpieczeństwo.