Nowa ankieta Bitdefender ujawnia najważniejsze zachowania konsumentów w zakresie cyberbezpieczeństwa
Piotr R
5 kwietnia 2024
Bitdefender, wiodąca globalna firma zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym, opublikowała w tym tygodniu raport z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów na rok 2024, oparty na niezależnej ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 7000 konsumentów, ujawniającej najważniejsze zachowania, praktyki i obawy dotyczące bezpieczeństwa w zakresie ich cyfrowego śladu i stylu cybernetycznego życia. W tym artykule przedstawimy wyniki tej ankiety i przeanalizujemy, jakie są najważniejsze zachowania i obawy klientów Bitdefender.
Ankieta Bitdefender – zaskakujące wnioski
„Wyniki tej ankiety pokazują, bardziej niż kiedykolwiek, znaczenie świadomości cyberbezpieczeństwa, ponieważ cyberprzestępcy zwiększają swoje ataki na konsumentów zarówno pod względem częstotliwości, jak i wyrafinowania” – powiedział Ciprian Istrate, starszy wiceprezes ds. operacyjnych w BitdefenderConsumer Solutions Group. „Nagły wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji przez cyberprzestępców zmienił zasady gry i stwarza bezprecedensowe zagrożenie dla cyfrowego bezpieczeństwa konsumentów. W obliczu gwałtownego wzrostu liczby oszustw związanych z wysyłaniem wiadomości tekstowych wspomaganych przez sztuczną inteligencję, prób oszustw i fachowo spreparowanych wiadomości e-mail typu phishing, konsumenci muszą zachować czujność, aby zrozumieć, ustalić priorytety i zastosować najlepsze praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa”.
Raport z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów za rok 2024 opiera się na niezależnym badaniu i analizie przeprowadzonej wśród ponad 7 000 konsumentów w regionach geograficznych Australii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii (Wielka Brytania) i Stanów Zjednoczonych (USA).
Najważniejsze ustalenia zawarte w raporcie z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów z 2024 r.
Bezpieczeństwo i prywatność, jaką zapewnia sztuczna inteligencja, budzi coraz większe obawy – większość respondentów (67%) obawia się bezpieczeństwa i prywatności AI. Miejsce zamieszkania odegrało rolę w tym pytaniu. Respondenci z Hiszpanii byli najbardziej zaniepokojeni (80%), w przeciwieństwie do Włochów, gdzie tylko 49% stwierdziło to samo. Nienasycony apetyt sztucznej inteligencji na dane osobowe wykorzystywane w algorytmach uczenia maszynowego wzbudził poważne obawy dotyczące przechowywania i dostępu do danych – obawy, na które tradycyjne przepisy dotyczące ochrony danych nie są w stanie odpowiedzieć.
78% respondentów przeprowadza poufne transakcje na swoich urządzeniach, a prawie połowa rezygnuje z mobilnych rozwiązań zabezpieczających. Największą obawą konsumentów są cyberprzestępcy, którzy mogą uzyskać dostęp do ich finansów (48%), a następnie ochrona tożsamości – 17%, przy czym ponad trzy czwarte (78%) wszystkich respondentów twierdzi, że używają urządzenia mobilnego do przeprowadzania wrażliwych transakcji, takich jak bankowość, uzyskiwanie dostępu do rachunków inwestycyjnych, zarządzanie portfelami kryptowalutowymi lub w celach związanych z opieką zdrowotną. Jednak 45% respondentów nie korzysta z żadnego rodzaju rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo mobilne. Głównym powodem (38%) jest to, że użytkownicy ufają, iż iOS i Android są bezpieczne, a zaskakująco 23% stwierdziło, że nie wiedziało, że można kupić rozwiązania zabezpieczające dla urządzeń mobilnych.
Prawie co czwarta osoba doświadczyła incydentu związanego z bezpieczeństwem w ciągu ostatniego roku. Spośród wszystkich ankietowanych prawie jedna czwarta (24%) stwierdziła, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyła jednego lub więcej incydentów związanych z bezpieczeństwem. Australia (37,6%) była liderem pod względem liczby respondentów, którzy doświadczyli incydentu związanego z bezpieczeństwem, a za nią plasowały się Hiszpania (27,7%), Stany Zjednoczone (26,7%) i Niemcy (26,3%). Najmniej było we Włoszech – 16,14%, a następnie w Wielkiej Brytanii (17,2%) i Francji (19,6%). 37,5% respondentów w wieku 16–24 lat przyznało, że doświadczyło incydentu związanego z bezpieczeństwem w porównaniu z zaledwie 11,9% respondentów w wieku 55 lat i więcej. Koreluje to ze zdolnością do rozpoznawania (lub w tym przypadku nierozpoznawania) oszustw w miarę upływu wieku.
Oszustwa związane z wiadomościami tekstowymi to największe zagrożenie, z jakim borykają się konsumenci. Co zaskakujące, oszustwa związane z wysyłaniem SMS-ów były najczęstszym incydentem bezpieczeństwa, którego doświadczyło 45,4% ogółu respondentów, wykluczając próby oszustwa na poziomie 44%, wiadomości e-mail typu phishing (42%) i ujawnienie danych (27,5%), infekcja złośliwym oprogramowaniem (16,4%) i doxxing (9,2%). Najwięcej infekcji złośliwym oprogramowaniem odnotowano wśród osób w wieku od 35 do 44 lat, co sugeruje, że milenialsi są bardziej skłonni do pobierania nieoficjalnego oprogramowania lub pirackich treści i klikania podejrzanych łączy.
Zarządzanie wieloma kontami internetowymi to status quo – ponad jedna trzecia (35,7%) wszystkich respondentów stwierdziła, że zarządza od sześciu do dziesięciu (lub więcej) kontami internetowymi, aby wspierać swój cyfrowy styl życia, w tym robić zakupy, przeprowadzać operacje bankowe, prowadzić media społecznościowe i korzystać z rozrywki. Stany Zjednoczone przodują pod względem respondentów posiadających dziesięć lub więcej kont (7%), a Francja prowadzi z respondentami posiadającymi najmniejszą liczbę kont (od jednego do dwóch) – 42%.
Zarządzanie hasłami pozostaje rażącym słabym punktem — uzyskanie danych uwierzytelniających do haseł zawsze było głównym celem cyberprzestępców, jednak sposób, w jaki konsumenci w dalszym ciągu zarządzają swoimi hasłami, jest niepokojący. Ponad jedna trzecia respondentów (37%) zapisuje swoje hasła, a 34% używa tego samego hasła do dwóch lub więcej kont. 17,3% korzysta z funkcji automatycznego uzupełniania przeglądarki internetowej, a 14,4% korzysta z funkcji automatycznego uzupełniania silnego hasła firmy Apple. Pozytywnym akcentem jest to, że 23% ankietowanych stwierdziło, że korzysta z menedżera haseł.
Większość respondentów uważa, że nie jest celem cyberprzestępców (z pewnym zastrzeżeniem) – 76% wszystkich respondentów stwierdziło, że nie wierzy, że jest celem, lub nie ma pewności. Chociaż to stwierdzenie jest prawidłowe, z punktu widzenia konsumenta kontekst może wprowadzać w błąd i sprzyjać złym praktykom w zakresie cyberbezpieczeństwa. Cyberprzestępcy zazwyczaj nie biorą za cel konkretnej osoby (co jest powszechnym błędnym przekonaniem), lecz raczej szukają podatnych na ataki systemów i wykorzystują na swoją korzyść słabe zachowania w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Zespół Bitdefender zlecił Censuswide, wiodącej międzynarodowej firmie konsultingowej zajmującej się badaniami rynku, zbadanie i przeanalizowanie odpowiedzi od 7355 konsumentów w wieku od 16 do ponad 55 lat. Ankieta i analiza odbywały się od grudnia 2023 r. do stycznia 2024 r. Respondenci byli równo podzieleni geograficznie pomiędzy Australią, Francją, Niemcami, Włochami, Hiszpanią, Wielką Brytanią i USA.
Aby pobrać bezpłatną kopię pełnego raportu oceny cyberbezpieczeństwa konsumenckiego Bitdefender 2024, kliknij ten link.
Pamiętaj także o tym, aby zawsze korzystać ze skutecznego systemu antywirusowego, dzięki któremu będziesz mógł poczuć prawdziwe bezpieczeństwo w sieci. Bitdefender Total Security zabezpieczy do 10 urządzeń z Androidem, Windowsem, iOS i macOS, dzięki temu będziesz mógł zadbać o cyberochronę całej Twojej rodziny.
Account Manager, od ponad roku pracuję w branży IT i od ponad 5 lat jestem copywriterem. Do moich zadań należy nawiązywanie współpracy partnerskich, pisanie i redagowanie tekstów, kontakt z dziennikarzami, tworzenie notatek prasowych oraz zamieszczanie ich na stronach internetowych i w naszych mediach społecznościowych. Wcześniej byłem przez kilka lat związany z branżą OZE oraz z technologiami telemetrycznymi i elektronicznymi. Interesuję się językoznawstwem, literaturą, grą na gitarze oraz branżą gier.