Najbardziej zaawansowana aplikacja do ochrony cybernetycznej dla Androida - Bitdefender Mobile Security & Antivirus

Pobierz
Bitdefender
  • 0
Wróć do Aktualności

05 kwietnia 2024

Bitdefender, wiodąca globalna firma zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym, opublikowała w tym tygodniu raport z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów na rok 2024, oparty na niezależnej ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 7000 konsumentów, ujawniającej najważniejsze zachowania, praktyki i obawy dotyczące bezpieczeństwa w zakresie ich cyfrowego śladu i stylu cybernetycznego życia. W tym artykule przedstawimy wyniki tej ankiety i przeanalizujemy, jakie są najważniejsze zachowania i obawy klientów Bitdefender.

Raport Bitdefender

Ankieta Bitdefender – zaskakujące wnioski

„Wyniki tej ankiety pokazują, bardziej niż kiedykolwiek, znaczenie świadomości cyberbezpieczeństwa, ponieważ cyberprzestępcy zwiększają swoje ataki na konsumentów zarówno pod względem częstotliwości, jak i wyrafinowania” – powiedział Ciprian Istrate, starszy wiceprezes ds. operacyjnych w Bitdefender Consumer Solutions Group. „Nagły wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji przez cyberprzestępców zmienił zasady gry i stwarza bezprecedensowe zagrożenie dla cyfrowego bezpieczeństwa konsumentów. W obliczu gwałtownego wzrostu liczby oszustw związanych z wysyłaniem wiadomości tekstowych wspomaganych przez sztuczną inteligencję, prób oszustw i fachowo spreparowanych wiadomości e-mail typu phishing, konsumenci muszą zachować czujność, aby zrozumieć, ustalić priorytety i zastosować najlepsze praktyki w zakresie cyberbezpieczeństwa”.

Raport z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów za rok 2024 opiera się na niezależnym badaniu i analizie przeprowadzonej wśród ponad 7 000 konsumentów w regionach geograficznych Australii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii (Wielka Brytania) i Stanów Zjednoczonych (USA).

Najważniejsze ustalenia zawarte w raporcie z oceny cyberbezpieczeństwa konsumentów z 2024 r.

Bezpieczeństwo i prywatność, jaką zapewnia sztuczna inteligencja, budzi coraz większe obawy – większość respondentów (67%) obawia się bezpieczeństwa i prywatności AI. Miejsce zamieszkania odegrało rolę w tym pytaniu. Respondenci z Hiszpanii byli najbardziej zaniepokojeni (80%), w przeciwieństwie do Włochów, gdzie tylko 49% stwierdziło to samo. Nienasycony apetyt sztucznej inteligencji na dane osobowe wykorzystywane w algorytmach uczenia maszynowego wzbudził poważne obawy dotyczące przechowywania i dostępu do danych – obawy, na które tradycyjne przepisy dotyczące ochrony danych nie są w stanie odpowiedzieć.

78% respondentów przeprowadza poufne transakcje na swoich urządzeniach, a prawie połowa rezygnuje z mobilnych rozwiązań zabezpieczających. Największą obawą konsumentów są cyberprzestępcy, którzy mogą uzyskać dostęp do ich finansów (48%), a następnie ochrona tożsamości – 17%, przy czym ponad trzy czwarte (78%) wszystkich respondentów twierdzi, że używają urządzenia mobilnego do przeprowadzania wrażliwych transakcji, takich jak bankowość, uzyskiwanie dostępu do rachunków inwestycyjnych, zarządzanie portfelami kryptowalutowymi lub w celach związanych z opieką zdrowotną. Jednak 45% respondentów nie korzysta z żadnego rodzaju rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo mobilne. Głównym powodem (38%) jest to, że użytkownicy ufają, iż iOS i Android są bezpieczne, a zaskakująco 23% stwierdziło, że nie wiedziało, że można kupić rozwiązania zabezpieczające dla urządzeń mobilnych.

Prawie co czwarta osoba doświadczyła incydentu związanego z bezpieczeństwem w ciągu ostatniego roku. Spośród wszystkich ankietowanych prawie jedna czwarta (24%) stwierdziła, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyła jednego lub więcej incydentów związanych z bezpieczeństwem. Australia (37,6%) była liderem pod względem liczby respondentów, którzy doświadczyli incydentu związanego z bezpieczeństwem, a za nią plasowały się Hiszpania (27,7%), Stany Zjednoczone (26,7%) i Niemcy (26,3%). Najmniej było we Włoszech – 16,14%, a następnie w Wielkiej Brytanii (17,2%) i Francji (19,6%). 37,5% respondentów w wieku 16–24 lat przyznało, że doświadczyło incydentu związanego z bezpieczeństwem w porównaniu z zaledwie 11,9% respondentów w wieku 55 lat i więcej. Koreluje to ze zdolnością do rozpoznawania (lub w tym przypadku nierozpoznawania) oszustw w miarę upływu wieku.

Oszustwa związane z wiadomościami tekstowymi to największe zagrożenie, z jakim borykają się konsumenci. Co zaskakujące, oszustwa związane z wysyłaniem SMS-ów były najczęstszym incydentem bezpieczeństwa, którego doświadczyło 45,4% ogółu respondentów, wykluczając próby oszustwa na poziomie 44%, wiadomości e-mail typu phishing (42%) i ujawnienie danych (27,5%), infekcja złośliwym oprogramowaniem (16,4%) i doxxing (9,2%). Najwięcej infekcji złośliwym oprogramowaniem odnotowano wśród osób w wieku od 35 do 44 lat, co sugeruje, że milenialsi są bardziej skłonni do pobierania nieoficjalnego oprogramowania lub pirackich treści i klikania podejrzanych łączy.

Zarządzanie wieloma kontami internetowymi to status quo – ponad jedna trzecia (35,7%) wszystkich respondentów stwierdziła, że zarządza od sześciu do dziesięciu (lub więcej) kontami internetowymi, aby wspierać swój cyfrowy styl życia, w tym robić zakupy, przeprowadzać operacje bankowe, prowadzić media społecznościowe i korzystać z rozrywki. Stany Zjednoczone przodują pod względem respondentów posiadających dziesięć lub więcej kont (7%), a Francja prowadzi z respondentami posiadającymi najmniejszą liczbę kont (od jednego do dwóch) – 42%.

Zarządzanie hasłami pozostaje rażącym słabym punktem — uzyskanie danych uwierzytelniających do haseł zawsze było głównym celem cyberprzestępców, jednak sposób, w jaki konsumenci w dalszym ciągu zarządzają swoimi hasłami, jest niepokojący. Ponad jedna trzecia respondentów (37%) zapisuje swoje hasła, a 34% używa tego samego hasła do dwóch lub więcej kont. 17,3% korzysta z funkcji automatycznego uzupełniania przeglądarki internetowej, a 14,4% korzysta z funkcji automatycznego uzupełniania silnego hasła firmy Apple. Pozytywnym akcentem jest to, że 23% ankietowanych stwierdziło, że korzysta z menedżera haseł.

Większość respondentów uważa, że nie jest celem cyberprzestępców (z pewnym zastrzeżeniem) – 76% wszystkich respondentów stwierdziło, że nie wierzy, że jest celem, lub nie ma pewności. Chociaż to stwierdzenie jest prawidłowe, z punktu widzenia konsumenta kontekst może wprowadzać w błąd i sprzyjać złym praktykom w zakresie cyberbezpieczeństwa. Cyberprzestępcy zazwyczaj nie biorą za cel konkretnej osoby (co jest powszechnym błędnym przekonaniem), lecz raczej szukają podatnych na ataki systemów i wykorzystują na swoją korzyść słabe zachowania w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Zespół Bitdefender zlecił Censuswide, wiodącej międzynarodowej firmie konsultingowej zajmującej się badaniami rynku, zbadanie i przeanalizowanie odpowiedzi od 7355 konsumentów w wieku od 16 do ponad 55 lat. Ankieta i analiza odbywały się od grudnia 2023 r. do stycznia 2024 r. Respondenci byli równo podzieleni geograficznie pomiędzy Australią, Francją, Niemcami, Włochami, Hiszpanią, Wielką Brytanią i USA.

Aby pobrać bezpłatną kopię pełnego raportu oceny cyberbezpieczeństwa konsumenckiego Bitdefender 2024, kliknij ten link.

Pamiętaj także o tym, aby zawsze korzystać ze skutecznego systemu antywirusowego, dzięki któremu będziesz mógł poczuć prawdziwe bezpieczeństwo w sieci. Bitdefender Total Security zabezpieczy do 10 urządzeń z Androidem, Windowsem, iOS i macOS, dzięki temu będziesz mógł zadbać o cyberochronę całej Twojej rodziny.

Dane kontaktowe:

Sklep internetowy

sklep@bitdefender.pl

Pomoc techniczna

pomoc@bitdefender.pl

Marketing

promocje@marken.com.pl

Centrala

kontakt@marken.com.pl

Formularz kontaktowy

Wybierz odpowiednią opcję aby przejść do formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej jak to możliwe!

    Dane kontaktowe





      Dane kontaktowe




      Do 10 osóbDo 50 osóbWięcej niż 50 osób

      Do 20 urządzeńDo 50 urządzeńWięcej niż 100 urządzeń

        Dane kontaktowe




        Partner stałyPoczątek współpracy